SUV-ul BMW iX, 100% electric, a fost prezentat oficial, online, iar lansarea pe piață este programată pentru finalul anului 2021. Mașina se remarcă prin autonomia de circa 600 km, asigurată de un pachet de baterii uriaș: undeva în jurul valorii de 120 kWh. BMW iX este al treilea model din gama inovatoare i a BMW, după i3 și i8. Ca dimensiuni, BMW iX este un SUV de mari dimensiuni, similar cu BMW X5 și BMW X6.
iX este, totodată, și primul SUV electric al BMW, gândit complet de la zero. Marca premium germană mai are în portofoliu modelul iX3, dar acesta este o versiune de propulsie electrică a lui X3, n-a fost proiectat de la bun început să fie electric.
Așadar, iX poate fi doar electric, în timp ce iX3 este o variantă de motorizare electrică a unei mașini (X3) care poate avea și sisteme de propulsie alimentate cu carburant fosil.
Pe piață, BMW iX va concura cu automobile precum Tesla Model X.
Specific BMW, termenul folosit pentru această caroserie este SAV – Sports Activity Vehicle, nu SUV – Sport Utility Vehicle, care este un nume „generic”. Totodată, prin acronimul SAV, BMW diferențiază „SUV-urile” sale de restul lumii, punând accentul pe sportivitate și utilizare pe asfalt vs. drumuri neasfaltate.
Specificații BMW iX
- 600 km autonomie (regim WLTP)
- 21 kWh/100 km consum mediu omologat (WLTP)
- 120 kWh (aprox.) baterie litiu-ion
- 0-100 km/h în sub 5 secunde
- 200 kW putere de încărcare DC
- 11 kW putere de încărcare AC
În această fază – fiindcă mai este un an până la debutul comercial – BMW iX nu are oficial un preț, iar unele dintre specificații au fost comunicate orientativ (cum sunt puterea de aproximativ 500 CP sau capacitatea bateriei de peste 100 kWh).
La fel ca i3 și i8, BMW iX este un fel de „vitrină tehnologică” a BMW în ceea ce privește automobilele viitorului, în sensul că aceste modele i înglobează tehnologii avangardiste și de pionierat care pe alte modele BMW nu există.
Spre exemplu, construcția caroseriei este hibridă, folosind diverse aliaje din metal și CFRP (plastic întărit cu fibră de carbon), în funcție de locul cel mai bun la care se pretează fiecare material.
Dincolo de ce se poate observa în fotografii se remarcă grila față din plastic capabil să se auto-repare în caz de zgârieruri fine generate de nisip ori pietre mici. Dacă temperatura este de peste 20 grade Celsius, acel plastic se topește și umple zgârieturile.
Volanul are o formă hexagonală și oferă vedere foarte bună a instrumentelor de bord prin partea de sus, în timp ce partea de jos este teșită pentru a permite un acces mai bun în mașină.
Sigla față este, de fapt, capacul de la rezervorul pentru lichid de parbriz, iar sigla spate găzduiește camera video de marșarier care beneficiază și sistem de spălare, automat, în caz de nevoie.
Plafonul panoramic din sticlă poate deveni opac prin tehnologia electrocromatică.
Gama inovativă i a BMW debutat pe piață în 2013, odată cu lansarea lui BMW i3. Acest model este programat să rămână pe piață până prin 2024.
În Aprilie 2014 a fost adăugat în gama BMW i și modelul i8, care a ieșit din fabricație în Iunie 2020.
În 2021 va fi lansat al treilea model al gamei i, SUV-ul iX.
Citește și…
- BMW: Pentru noi, electro-mobilitatea este noul „normal”
- INTERVIU cu Ian Robertson, vicepresedinte BMW: Orice masina a noastra va putea fi pur electrica in viitor, ne apucam de modificat arhitecturile de vehicul
7 comentarii
Sunt curios cum vor face o electrica sa se strice la fel de mult ca o masina conventionala Bmw. Ar fi pacat ca un Bmw sa stea mai mult pe sosea decat in service.
Pentru o comparatie cu Tesla Model X haideti sa facem comparatie pe standardul american EPA nu pe WLTP. EPA pare mai aproape de consumul/autonomia reala.
Conform biziday.ro, in articolul despre BMW ix „Deși promite o autonomie de 600 de kilometri în condiții de condus eficient, la testele combinate EPA (agenția americană a mediului) autonomia obținută a fost de 480 de kilometri”
Pe de alta parte Tesla X ate o autonomie de vreo 593 km (371 mile) pe standard EPA.
BMW iX, din 2021 va sta mai prost la autonomie ca Tesla X, pe piata deja din 2015.
Trag concluzia ca BMW are mult de recuperat la toate capitolele esentiale ale masinilor electrice: tehnologia bateriilor, tehnologia motoarelor si softul de gestionare.
Banuiesc ca BMW va sta mai bine la capitolele la care exceleaza masinile de lux germane, interior, imbinari, antifonari … dar nu stiu daca astea o sa compenseze autonomia mai slaba.
In plus incarcarea la statii AC este doar la 11 KW.
Daca mi-as permite o masina electrica de peste 120 000 euro, probabil ca 100 km in plus de autonomie m-ar pune pe ganduri…. dar sa lasam oamenii cu dare de mana sa decida ce fac cu banii lor.
Ca o ultima remarca generala pentru masini electrice, ce trece de 40000 euro este deja lux si nu ar trebui sa se califice la prima de la stat. E suficient ca proprietarul nu va plati impozite pentru masini cu motor de 3L in sus…. ca in Germania, ajutorul ar trebui sa ffie diferentiat in functie de valoarea masinii. Daca succventionam si BMW-urile de peste 100 000 euro chiar suntem idioti.
Adevărat 100% la tot ce zici. Bravo!
Chiar este normal ca eu cu honda 2.2 idtec sa am impozit mai mare decat unul cu RS6 cu motor de 4.0 V8 dar cu un amarat de motoraș electric… impozitul in Romania este o glumă.
Urat ca limba rusa! 😀
„Nas” de seria 4 si „fund” de Q7, doar la Audi-uri am vazut faza asta cu hayonul cu stopuri integrate, arata ridicol, imho.
Iar chestia cu „butoane da cristal” e culmea cocalarismului, astept cu interes primul „baetas: care o sa se planga cva i s-a spart „butoanili” de la bemveu’ sehascanou! 😛
De la “ne pare rau ca nu ne putem alege clientii” BMW a ajuns sa-i imbratiseze pe cei ce ii huleau. Bmw iX masina oficiala a cocalarului fara frontiere. O fi de bine, o fi de rau?
Si-au ales clientii intotdeauna, designul se aproba pe baza unor studii psihologice pe esantioane mari de oameni. Nu doar ca stiu cui se adreseaza dar designul este perfectionat si targetat catre grupul de oameni care apreciaza agresivitatea kitsch-oasa: minoritati cu bani, infractori, educatie scazuta. De aici si comportamentul babuinilor de la volan, acelasi in toata lumea:
https://www.fastcompany.com/90457589/science-proves-it-men-who-own-mercedes-and-bmws-are-more-likely-to-be-assholes