Anvelopele pentru automobile au o nouă tendință, cunoscută sub numele tall & narrow, adică anvelope auto cu diametru mare și lățime redusă. Această nouă direcție de dezvoltare a roților pentru automobile permite un confort la rulare mai bun, o eficiență a deplasării superioară și costuri reduse. Toate aceste transformări au și un dezavantaj: o aderență laterală diminuată.
„Moda” anvelopelor tall & narrow a fost lansată de BMW i3, la final de 2013, când a fost introdus pe piață. În specificația de bază acest model are anvelope cu dimensiuni 155/70 R19. Cu alte cuvinte, acest model BMW de oraș are roți la fel de late ca un Daewoo Matiz (155 mm), în timp ce diametrul este specific limuzinelor și SUV-urilor de clasă medie (19 țoli).
BMW i3 atrage atenția inclusiv pe stradă prin roțile sale subțiri. Lățimea redusă a anvelopelor sare în ochi mai mult decât diametrul mare. Privit din lateral, BMW i3 are toate elementele vizibile de dimensiuni generoase, mari, astfel că proporțiile sunt echilibrate. În final mașina pare mai mică decât e de fapt, iar roțile nu par așa de mari (ca diametru).
Când vine vorba de lățime, însă, masivitatea caroseriei își spune cuvântul și roțile par chiar mai înguste decât sunt. Senzația de „subțire” este accentuată și de diametrul mare al anvelopelor.
La modelul Daewoo Matiz, adus mai devreme în discuție, cu roți 155/70 R13, anvelopele nu par atât de înguste (155 mm) fiindcă au un diametru foarte redus (13 țoli).
Cumva este ca la biciclete: la o bicicletă de copii, cu roți de 12 țoli, roțile vor părea mai groase și mai robuste decât la o bicicletă de adulți cu roți de 24 țoli (ambele având o lățime a anvelopei de 2,1 țoli).
Principalele avantaje ale anvelopelor tall & narrow, când vine vorba de un automobil, sunt:
- Oferă un confort la rulare mai bun. Cu cât o roată are un diametru mai mare, cu atât va asigura un confort superior.
- Eficiența deplasării este crescută fiindcă frecarea cu asfaltul este mai redusă, iar temperatura ideală de lucru a anvelopei mai mică. Astfel, se poate folosi o compoziție a cauciucului mai moale, pentru a asigura o frânare eficientă.
- Costurile sunt reduse (față de o anvelopă care are și diametru mare și lățime considerabilă).
Principalul dezavantaj al acestor anvelope tall & narrow ține de aderența laterală pe care o oferă, suprafața de contact fiind redusă. Însă cei mai mulți șoferi folosesc mașinile aplicând forțe longitudinale (accelerare, frânare) mai mari decât forțe laterale mari (viraje abordate cu viteză mare sau foarte mare).
Exemple de mașini cu anvelope tall & narrow:
- BMW i3: 155/70 R19 (comună pentru roțile de 19 inch este lățimea de 245 mm)
- Citröen C5 Aircross: 205/55 R19 (comună pentru roțile de 19 inch este lățimea de 245 mm)
- Volkswagen ID.3: 215/50 R19 (comună pentru roțile de 19 inch este lățimea de 245 mm)
- Peugeot e-2008: 215/55 R18 (comună pentru roțile de 18 inch este lățimea de 235 mm)
- Skoda Kodiaq RS 235/45 R20 (comună pentru roțile de 20 inch este lățimea de 255 mm)
Conform datelor despre piesele de schimb disponibile pentru unele dintre mașinile de mai sus, pe care le-am consultat pe acest site euautopiese.ro, reiese că și dimensiunile componentelor de frânare sunt atipice la aceste automobile, mai ales dacă au propulsie electrică. Având frânare regenerativă (electromagnetică) puternică, mașinile electrice au nevoie de un sistem de frâne clasic (prin fricțiune) mai puțin voluminos (dimensiunea pieselor mai mică: plăcuțe de frână, discuri de frână, etrieri de frână) și mai puțin poluant (emisii de particule mai reduse).
Volkswagen ID.3 (foto – Volkswagen) Citröen C5 Aircross (foto – Citröen)