Acasa Curiozitati Povestea fascinantă a designerului Arnaldo Cruzeiro. Cum a ajuns să deseneze Touareg, pornindu-și cariera desenând o… gaură

Povestea fascinantă a designerului Arnaldo Cruzeiro. Cum a ajuns să deseneze Touareg, pornindu-și cariera desenând o… gaură

de Adrian Mitrea

Adrian Mitrea si Arnaldo Cruzeiro (sursa – Marian Andrei)

Arnaldo Cruzero este designerul care semnează exteriorul celei de-a treia generații Volkswagen Touareg, dar până să ajungă aici brazilianul a trecut prin multe. A luat calea designului auto pornind de la design industrial – că doar așa ceva putea studia în Brazilia în anii ’90 – apoi a avut primul job în industria auto la un furnizor de componente al Fiat, unde a fost responsabil de încastrarea în bordul lui Fiat Ducato a unui aparat de tarifare similar celor de taxi. Practic a avut de desenat „o gaură”. Ulterior a aplicat la un concurs de design organizat de Volkswagen Group în Brazilia – decizie care i-a marcat decisiv cariera.

„Pentru că sunteți jurnaliști, să vă spun ce înseamnă revistele pentru mine: în anii ’90 aveam în Brazilia o revistă numită QuatroRodas și era cam singura de auto. Colecționam toate numerele. Mașini desenam din copilărie. Erau și articole mai tehnice acolo, iar la un moment-dat am dat peste un articol în care explicau că singura modalitate prin care te poți apropia de designul auto este să studiezi designul industrial. Așa că am părăsit orașul natal și am plecat să studiez design industrial într-un oraș mai mare din Brazilia. Asta era prin 1993-1994… Nu aveam internet și nici informații prea multe”, a povestit Arnaldo Cruzeiro, la cină, într-un hotel din Salzburg, unde Volkwagen a invitat jurnaliști din toată lumea să testeze noul Touareg.

Arnaldo Cruzeiro subliniază cât de important este să faci ceea ce-ți place și să-ți urmezi visul. Când era copil știa că asta vrea să facă: să deseneze mașini. Dar nu știa încotro s-o apuce în Brazilia anilor ’90. S-a informat cum a putut, din singura revistă auto relevantă din țară, și a pornit pe calea pasiunii fără să aibă habar de succesul care urma să vină.

„Primul meu job în auto a fost la un furnizor al Fiat din Brazilia și mie mi-a revenit sarcina să mă ocup de bord astfel încât în planșa de bord a lui Fiat Ducato să poată fi integrat frumos un aparat de taxare similar cu cel pe care îl au taxiurile”, povestește Arnaldo.

Desenând și proiectând „găuri pentru bord”, Arnaldo era departe de visul său de a crea automobile. Dar nu a renunțat și s-a înscris la o competiție studențească organizată anual de Volkswagen Group în Brazilia. S-a făcut remarcat și a câștigat un an de practică plătită în cadrul companiei auto germane. Era anul 2001, iar practica a durat până în 2002.

„După această fază am fost întrebat dacă nu cumva vreau să mă mut în Wolfsburg, Germania, pentru că doar așa aș putea învăța mai multe. Mi-au zis că în Germania se fac mașini pentru toate țările lumii și pot avea mai multe șanse decât dacă rămân în Brazilia”, povestește Arnaldo Cruzeiro.

A început de jos, iar primul mare proiect care i-a fost încredințat pe partea de design exterior a fost facelift-ul primei generații Volkswagen Tiguan. Apoi tot el s-a ocupat de designul exterior a celei de-a doua generații Volkswagen Toureg, iar succesul comercial al mașinii l-a adus în poziția de a semna și designul celei de-a treia generații a modelului.

Întrebat ce simte când aude când cineva spune că o mașină creată de el este urâtă, Cruzeiro a spus că se întristează, dar că e conștient de faptul că designul este ceva subiectiv și că nu poate exista un consens global asupra frumuseții.

„Uneori stau la birou și ascult review-uri pe YouTube, să aud ce zic oamenii despre mașinile pe care le-am creat. Uneori mă bucur că observă detalii la care am muncit foarte mult, alteori mă întristez când cataloghează o mașină a mea ca fiind urâtă. Sunt conștient că designul este o chestiune subiectivă”, a spus Arnaldo Cruizeiro, la cină, la masă cu câțiva jurnaliști din România.

Pe Arnaldo Cruzeiro l-am întâlnit prima dată în Hamburg, Germania, cu ocazia unui preview secret de Touareg, pentru presă, în Martie 2018, cu două săptămâni înainte de prezentarea către public. Între timp noul Touareg a fost prezentat la SIAB și au fost publicate prețurile pe configurator. Volkswagen are deja circa 110 comenzi în România pentru noul Touareg, lansarea oficială va avea loc în Iunie, iar primele livrări către clienți vor fi făcute în August.

Lasa un comentariu