Acasa Piata Auto ANALIZA: Romanii, rablele si masinile noi – cateva cifre care descriu o situatie deloc simpla

ANALIZA: Romanii, rablele si masinile noi – cateva cifre care descriu o situatie deloc simpla

de Vlad Barza

Parcul auto din Romania va trece de sase milioane de masini in acest an si este cu patru ani mai „batran” decat intreg parcul auto al UE. Nu este de mirare ca se intampla asta, dat fiind ca anul acesta sase din zece masini inmatriculate au mai mult de zece ani vechime. Insa cifrele arata ca Romania este cu 40% sub media UE la capitolul numar de masini inmatriculate raportat la numarul de locuitori. Daca ar fi sa egalam media UE, parcul auto national ar trebui sa ajunga la 9 milioane de masini, fata de sase milioane in prezent.

Piata auto romaneasca s-a schimbat enorm fata de acum zece ani. In 2007 masinile noi reprezentau 72% din totalul inmatricularilor, iar cele vechi doar 28%, iar anul acesta estimarile arata ca masinile noi vor avea 17% din total si cele rulate 83%. Daca in 2011 erau inscrise in circulatie sub 100.000 de masini second hand, anul acesta se va trece de 500.000 unitati, iar din 2014 si pana in prezent au intrat in tara peste 1,1 milioane de masini la mana a doua.

Anul acesta este cu totul special din cauza eliminarii timbrului de mediu. In primele luni ale anului au fost inmatriculate aproape 400.000 de masini rulate, raportul nou:rulat fiind de 1:4.

Efectele eliminarii timbrului de mediu s-au vazut clar la ponderea masinilor mai vechi de 10 ani inscrise in circulatie. Daca anul trecut acestea au reprezentat 45% din totalul inmatricularilor, anul acesta au depasit 60%, semn ca multi romani au profitat si au adus masini vechi, dar ieftine, din Occident. Cifrele arata clar acest lucru: in februarie, prima luna de dupa disparitie taxei auto, 67% dintre masinile inmatriculate erau mai vechi de 10 ani, iar in martie ponderea a fost de 66%. Datele au fost prezentate la o conferinta a PwC.

Aici trebuie spus ca foarte mult conteaza si puterea de cumparare a romanilor, pentru multi dintre acestia o masina noua de peste 8-10.000 euro fiind extrem de scumpa, mai ales pentru cei care deja au rate la locuinta.

Numarul foarte mare de masini vechi face ca parcul auto romanesc sa fie mult mai „batran” decat media UE, varsta medie fiind de 13 ani la noi, fata de 8,5 ani in UE. Scaderea dramatica a pietei masinilor noi in tara a facut ca parcul auto sa devina mult mai invechit decat cel din UE, in timp ce in 2009 si 2010 eram la egalitate, cu o medie in jurul a opt ani. Printre tarile cu parcuri auto invechite se numara Polonia, Lituania si Letonia.

Diferentele dintre noi si UE sunt foarte mari la ponderea masinilor mai vechi de 10 ani in raport cu intregul parc auto. In Romania aceste masini reprezinta 73% din parcul auto, in timp ce in UE ponderea lor este de numai 42%. Lucrurile s-au schimbat mult fata de 2008 cand masinile mai vechi de 10 ani reprezentau doar 42% din parcul auto national si 35% din cel al UE.

Stam rau si la rata de innoire a parcului auto, adica la ponderea autoturismelor noi din totalul celor aflate pe piata. In 2017 este vorba de circa 100.000 masini din 6 milioane, ceea ce inseamna aproape 1,7%, in timp ce media UE este de 5,4%. Romania a stat cel mai bine la acest indicator in 2007 cand indicatorul a fost de 8,8%, peste media UE de 6,7%.

Desi tara a fost invadata de masini foarte vechi trebuie spus ca suntem cu mult sub media UE la raportul dintre numarul de locuitori si cel al masinilor inscrise in circulatie. Daca in UE sunt 494 masini/1.000 de locuitori, in Romania sunt 309. Este adevarat insa ca, daca in UE media era acum zece ani de 462 masini/1000 de locuitori, numarul mare de second-hand-uri care au intrat in tara a facut ca media sa urce mult de la cele doar 172 masini/1.000 de locuitori din 2007.

Bineinteles ca diferentele sunt mari pe teritoriul tarii: daca in Bucuresti si cateva mari orase numarul masinilor este jumatate din cel al locuitorilor, in unele sate sunt sub 100 de masini la 1.000 locuitori.

20 comentarii

gheorghe 29 septembrie 2017 - 10:26

Multe masini si-au schimbat proprietarul roman , care nu a mai facut transcrierea masinilor mai vechi de 2007 din cauza taxei de prima inmatriculare.Se putea vedea asta in bucuresti 2- 3 masini din 10 aveau numere din alte judete. Multe masini folosite deja in romania erau inmatriculate in bulgaria din cauza aceleiasi taxe de prima inmatriculare(alte 2-3 masini din 10)
Dac numaram doar inmatricularile ,dam impresia ca vine apocalipsa, deci trebuie o alta taxa ca sa opreasca fenomenul!
Nu mi se pare ca se doreste un studiu serios

Reply
HaHa 29 septembrie 2017 - 10:28

Faceți ITP-ul pe bune și o să vedeți câte mașini din astea nu vor mai circula. Azi-dimineață era să mă apuce amețeala când lângă mine s-a oprit unul… mirosea super puternic a benzen după el. Ca să nu mai spun de cei care lasă fum în urmă de parcă sunt locomotive de acum 100 de ani. Sau de cei care ard litri de ulei (se vede după fumul albastru lăsat în spate). Și nu sunt situații singulare. Ar trebui ca ITP-ul să măsoare și gazele de eșapament. Scoți valori peste limite… pa… mulțumim.
Există mașini noi decente în jurul a 10.000€. Dar bineînțeles că nu e VW, Opel, BMW sau Audi (lista celor mai importate mașini second).
O altă dilemă, câte mașini second înamtriculate chiar își fac reviziile după cum recomandă producătorul? Se aprinde „check engine”, mai punem un litru de ulei… că na, merge și așa, motorul ăsta n-are moarte. Ne luăm ITP-ul cu șpaga de rigoare și asta e.

Reply
Alex 29 septembrie 2017 - 12:09

Dupa 2 masini noi (Logan & Stepway) am acum o masina de 14 ani si e super!
Totul merge impecabil, nu trancane nimic, nu scoate fum, consum f bun.
Cumpararea de masini noi e mai polunata pt. mediu pt. ca trebuie sa fie produse.
Cat se polueaza pt. producerea unei masini noi !
Da, ITP-ul e bataie de joc, dar asta reflecta „starea natiunii” si „atitudinea natiunii” mai ales a „fostilor” care sunt si „actualii”.

Reply
xyz 29 septembrie 2017 - 13:25

este simplu sa spui, nu corespunde masina la poluare te tragem pe drepta,
tara nu se rezuma la capitala patriei si inca 4 judete,

tara are 41 de judete + capitala,

la mintea mea, intai guvernanti trebuie sa asigure crestere economica,
altfel taxa de prima inmatriculare/poluare/de mediu ajunge o povara, de aia oamenii au atacat in instanta; altfel ar fi platit-o
merita tradiceanu un premiu ca el instalat taxa asta benefica
daca am avea economie s-ar putea face la norvegieni o prima de peste 10.000 ieuro pt. fiecare masina electrica si nu mai cumpara nimeni masini pe benzina/motorina

apoi o masina de cocalar x5, q7, ml, seria 7, s klase, etc are prin definitie o poluare mai mare decat una de categorie A, B, C – caii aia multi trebuie sa vina de undeva si vin de obicei din arderea unei cantitati mai mari de combustibil, ardere care presupune un nivel mai mare de poluare,
un v12 euro 6 nu poate polua mai putin decat de exemplu o masina mica euro 3,
diferenta de poluare de la euro 4 la 6 este foarte mika, in plus a fost smenuita de vw si restu

rezulta ca trimiterea la norma de poluare euro 6, x, z, y este gresita,

autoritatile nationale ar trebui sa faca propriile studii serioase legate de nivelu de poluare, si nu poluarea medie ci cat poluează efectiv – cea mai corect masura ar fi introducerea unei taxe in combustibil – consumi mai mult, poluezi mai mult = platesti mai mult

masura trebuie analizata serios – transportatorii asigura un procent cu mult mai mare in PIB decat producatorii si importatorii de auto, diferenta este de ordinul miliardelor de ieuro degeaba se face atata reclama la tembelizor, asa ca o taxa mare in carburant distruge industria transportatorilor – cata mai ramane dupa tarifele RCA care oricum la transportatorii nostrii sunt mai mari la noi ca in Germania: conducerea asf sa ne traiasca ca toti sunt specilishti scoliti prin scoalele de partid

Reply
dodoi 4 octombrie 2017 - 17:32

In Canada, provincia Ontaria pana acum cativa ani o data la doi ani se facea testul de emisie in care se baga o sonda in teava de esapament si se masurau emisiile la diferite turatii. Masuratorile se comparau cu valorile initiale ale fiecarei masini si erau transmise automat la Ministerul transporturilor. Erau multe critici ca procesul nu era eficient, intamplandu-se sa ca masina sa pice si sa treaca a doua oara fara sa-i faci nimic (motor rece, foloseai benzina premium, etc). Pentru masinile mai noi de 1997 au renuntat la acest proces si se uita doar la codurile de eroare ale calculatorului. Ai cod de eroare ai sanse de 99% sa testul deoarece majoritatea codurilor de eroare sunt legate de sistemul de emisie.

Reply
Liviu 29 septembrie 2017 - 10:58

Starea parcului auto al Romaniei este oglinda perfecta a nivelului de trai si a SARACIEI din Romania. Marea masa a oamenilor sunt atat de saraci incat nici nu pot visa la o masina noua. Pur si simplu imprumuta de la banci cateva mii de euro pentru un SH cu care sa-si poate duce copii la scoala, de a face naveta la un loc de munca, la dracu in praznic, sau de a-si cara sculele cu care isi castiga painea de zi cu zi. Iar cei mai norocosi, isi vand rablele, sau masini inca functionale E 2, E3 pentru a-si cumparab un SH,E4 sau E5 !Asta este realitatea in care traim. Bulgaria a adoptat o lege in urma cu multi ani, neschimbata pana astazi, necontestata pe la CEDO, la care adera si multi romani. Noi de ce nu putem avea una la fel??? Aha, suntem producatori de autoturisme, ia sa vedem: http://evz.ro/duster-zero-stele-ncap.html. Romanii obisnuiti si-au asumat calitatea de cei mai saraci cetateni ai europei, asta nu inseamna ca trebuie sa cumpere masini proaste si care nu-ti poate oferi SIGURANTA. Indiferent cat de sarac ai fi viata ta si a familiei tale sunt cele mai importante.!!
In plus, sincer, nu am incredere in statistici facute la comanda politica, pentru a justifica introducerea unei taxe.

Reply
zzdd 21 iulie 2018 - 21:42

total de acord.. daca as avea un salariu de 2000 euro as cumpara una din cele din listele de mai sus , masina noua clar, cum nu am ,iar eu Logan nu vreau. ma voi indrepta catre un sh. https://www.euroncap.com/en/results/dacia/logan-mcv/7865

Reply
zzdd 21 iulie 2018 - 21:43

inca ceva.. uite http://evz.ro/duster-zero-stele-ncap.html ia cumpara o pe asta! prefer sh clar

Reply
klauss 29 septembrie 2017 - 11:12

O mare problema o constituie masinile care, mai noi sau mai vechi, au sute de mii de km si motoare distruse, cele care lasa in urma nori de fum. Si am vazut destul de multe in circulatie, unele cu o vechime mai mica de 10 ani. O astfel de masina polueaza cat 15 in stare buna. Cum reusesc ele sa treaca ITP-ul? Ar fi interesant de aflat…

Reply
Adrian 29 septembrie 2017 - 11:37

Explozia de masini vechi e cauzata de 2 lucruri: Taxa care era inainte si care acum nu mai e si situatia financiara a romanilor care nu isi permit in realitate masini mai noi (si mai scumpe) desi au mare novoie de masini pentru viata de zi cu zi. Astazi masina nu mai este un moft ci este o necesitate !
Raportarea la Europa e din nou o porcarie deoarece nu poti sa faci o comparatie intre 2 tari cu un nivel al veniturilor diferit, adica sa compari Romania unde salariul mediu e 500€ cu Germania unde salariul mediu e +2000€, si in urma acestei comparatii sa rationalizezi ca noi suntem mai prosti sau mai de cacat pentru ca avem masini vechi si trebuie sa facem ceva, sa punem taxe, sa facem credite, sa plm… Nu e corect asa ceva. Avem un parc auto ok, raportat la puterea noastra de cumparare, ba chiar peste puterea noastra reala.
Pentru cei care imi tin discursuri ecologice, le voi da cateva puncte cheie si ii rog sa invete si sa cerceteze inainte sa mai faca afirmatii prostesti care sa impinga lumea spre masini noi „ECO”.

Masinile hibride si electrice produc poluarea in alta parte dar produc si ele o poluare, Aceasta poluare de multe ori este mai grava decat un CO2 ordinar (care apropo creste datorita defrisarii padurilor ! ) : bateriile lor pe baza de litiu sunt sursa de poluare pentru zonele unde acesta se exploateaza, productia de curent care este poluanta, motoarele electrice mari consumatoare de cupru, a carui exploatare este poluanta…
Masinile ne hibride, diesel modern sau benzina moderna care reusesc sa produca substante cancerigene NOx… mult mai daunatoare oamenilor decat banalul CO2 produs de un motor Euro 4 sa zic. Dar si aici o politica proasta si interese financiare au impins lumea auto acolo unde e azi, iar ecologistii tampiti care nu se documenteaza, nu studiaza, fac gargara, manipuleaza imping lumea spre niste solutii tehnice costisitoare si de multe ori mai periculoase si mai poluante decat cele pe care le inlocuiesc.

Alta treaba, impingand lumea spre masini noi nu faci decat sa accentuezi exploatarea resurselor necesare pentru productia componentelor, accentuezi consumul de energie pentru productia si asamblarea componentelor si masinilor, accentuezi masa de reziduri toxice produse in procesul de fabricatie si bineinteles umpli lumea de reziduri nedegradabile rezultate de la masinile scoase din uz !

Cam asta fac ecologistii, oamenii care trag spre masini noi „nepoluante” si ziaristii intorsi cu cheita care fac astfel de articole care nu au logica bun simt si informatii corecte !

Logica este sa tii in stare de functionare o masina cat mai mult timp atfel incat sa poata fii exploatate la maxim resursele folosite pentru fabricarea ei, sa nu consumi alte resurse si sa nu produci gunoi nedegradabil …

Ca multe masini se afla in stare tehnica precare e datorat faptului ca ITP urile se fac pe spagi! Nu e vina masinilor vechi ca noi suntem o tara profund corupta si nepasatoare, de la maturatorul de strazi pana la presedinte suntem ultimii oameni … si prosti si hoti!

Reply
Cristian Constantin 29 septembrie 2017 - 12:13

Tb sa cumpar Peugeot ? sau al 2-lea om in stat s-a reprofilat pe nemtesti ?
Daca merge, de ce s-o schimb ? Sa-mi dea statul PSD una noua, daca tot moare de grija mea.

Reply
Ionut 29 septembrie 2017 - 12:35

Cred ca pur si simplu oamenii isi iau masini sh pentru ca sunt mai prudenti, trecuti fiind deja printr o criza.

Exemplul meu: as fi vrut sa mi iau logan 1,5 diesel nou (nu sunt genul de persoana pentru care conteaza ce masina conduce) dar pretul era anul trecut in iarna undeva la 11700 E.
In schimb mi am luat un peugeot 1,6 hdi din 2011 la 4500 de euro. As alege oricand loganul nou, dar diferenta de pret e destul de mare pentru un salariu de provincie.
Am preferat sa nu ma intind mai mult decat imi e plapuma. Am cumparat cu banii jos, fara credit. Sa fi facut credit pentru restul de 6000 E? Am si rata la casa binenteles…

Si cred ca asta este problema multor romani, care trecuti deja prin criza prefera sa si cumpere masini cu banu cash, si sa evite creditele.

Reply
radum 29 septembrie 2017 - 12:50

Stiudiul statistic arata concret care este puterea de cumparare a romanilor, fata de europeni. In rest, sunt detalii. Romanii care au salarii europene isi permit sa cumpere masini noi. Celalti cumpara second-hand. Cu cat mai mic este salariul, cu atat mai veche este masina.

Reply
dodoi 29 septembrie 2017 - 14:54

Am fost in 2009 in Romania in vizita si am ramas surprins de cate masini noi erau… dar mai toata lumea isi cumparase masina cu banii bancilor si nu se gandea ca sumele luate ca imprumut trebuie si restituite.

O masina veche nu e nimic rau. Am avut pana anul asta un Ford Escort din 1997 care mergea foarte bine si o data la doi ani trebuia sa-i fac testul de emisie. Mai de fiecare data a trecut fara probleme iar in anul in care am avut probleme cheltuielile de reparatii au fost minimesub $100). Datorita imbunatatirii calitatii masinilor auto, viata medie a unui auto e de 11.5 ani in Canada si SUA https://www.usatoday.com/story/money/2015/07/29/new-car-sales-soaring-but-cars-getting-older-too/30821191/

Nu as fi deloc ingrijorat de vechimea parcului din Romania. Ceea ce e ingrijorator e ca an de an se aloca bani prin intermediul programului rabla pentru ca o mana de oameni sa-si cumpere masinii noi. Cu banii de pe programul rabla se pot face lucuri mici, mult mai utile pentru toata lumea. De ex sa se subventioneze inlocuirea becurilor obisnuite cu becuri LED. Astfel si omul obisnuit ar putea sa se bucure de mici economii, mai putina energie consumata la nivel nationa, mai putin carbune consumat pentru producerea energiei electrice, mai putina poluare, etc.

Reply
bbthedj 29 septembrie 2017 - 15:44

Vad ca nimeni nu spune nimic de marii poluatori,autocamioane,autotrenuri, care sunt cumparate tocmai pt a face cat mai multi km si logic, polueaza tot atatia km. Eu am masina de 8 ani si inca nu am circulat cu ea 70.000km,deci am poluat sub 10.000km pe an,dar pt inmatriculare am platit taxa 1500e. Cei care circula 80.000km PE AN si cu consumul de autocamion cat polueaza??? Corect ar fi sa platesti cat poluezi. O masina cu motor de 3000cmc,euro 4 care circula 10.000km/an polueaza mai putin decat o masina motor 1900cmc,tot euro 4 care circula 30.000km/an. Solutia o vad in taxa (5-10bani)pe litru la pompa,iar impozitul auto sa se plateasca in functie de norma euro a masinii(tinand cont de salariile noastre), cum se taxeaza si in tarile civilizate pt a incuraja cumpararea de masini mai nepoluante. Politicienii traiesc pe alta planeta,fac calculele dupa salariile lor nesimtite si cred ca toti ne permitem masini noi. Ca sa nu mai zic ca datorita infrastructurii subdezvoltate(inclusiv lipsa centurilor ocolitoare ale oraselor)consumul de carburant si poluarea sunt mai mari. Dar ce conteaza,important e sa vina bani la buget,poluarea e doar pe hartie

Reply
Dr.B 30 septembrie 2017 - 13:42

Modelul Britanic de taxare
Co2 gr/Km – Lire/an
Up to 100gr £0
101-110 £10
111-120 £20
121-130 £105
131-140 £125
141-150 140
151-165 £180
201-225 £295
Over 255 £525
Este un model simplu si eficient de taxare, bazat pe emisie, problema in Ro, este una falsa, unde se doreste strict o alta taxa de umplut bugetul statului si nu are nicio legatura cu mediul. Sunt curios din miliardul de euro strans de la populatie din taxa de mediu cat a ajuns efectiv in impadurire?

Reply
Virgil Dima 30 septembrie 2017 - 15:11

Mașina mea, un Golf 4 are o vechime de 18 ani. Săptămâna aceasta i-am reînnoit ITP-ul. Am pregatit-o pentru acest lucru cu înlocuirea sondei Lamda vechi cu una nouă. Deasemenea am înlocuit și toba mică. Frânele au ieșit perfect. Direcția perfect. Verificarea noxelor au ieșit perfect până la a doua zecimala. De ce va trebui să plătim taxe de poluare toți posesorii de mașini vechi, dacă acestea funcționează la parametrii care au fost prescrisi de uzină ca mașină nouă? Răspund tot eu? Prefer să răspundă altcineva deoarece sunt foarte indignat de ce pregătesc guvernanții, și s-ar putea să mă dezbrac de caracter.

Reply
gogu g 2 octombrie 2017 - 20:34

Pentru drumurile din romania o sa ajungem la carute cu boi. Alea sunt perfecte… nu polueaza si oricum Romania nu are nevoie de autostrazi (a spus asta un ministru al transporturilor, ultrerior ajuns presedinte). Credeti ca romanii nu s~au saturat sa repare la rable ? Dar este OK sa dai mii de euro pentru care muncesti de te rupi pe un fier pe care il gasesti lovit in parcare ??

Reply
Gigi 9 octombrie 2017 - 11:36

Multi nu or sa fie de acord dar realitatea este ca daca toata lumea vrea o masina dar nu e loc pentru toate masinile atunci trebuie sa platesti suplimentar pentru ca devine produs de lux.
Inteleg ca multi romani nu sunt de acord cu o taxa de mediu, pentru ca multi isi doresc o masina personala desi nu isi permit una noua sau relativ noua. Inteleg si ca la noi este si un statut social. Lumea cauta sa-si ia un BMW, Audi sau Mercedes foarte vechi decat un brand mai putin premium dar mai nou.
De exemplu in Bucuresti, avem locuri de parcare limitate si infrastructura limitata. Atunci putem lua exemplu altor orase mari unde masina este taxata ca un bun de lux. In Londra se taxaseza cu £11.50/zi masinile care circula in centru. Al doilea lucru ITP-ul trebuie facut pe bune iar politia sa faca controale in trafic legate de starea masinii cum se face in Vest: se testeaza noxele sau nivelul de zgomot pe loc. In Bucuresti sunt multe masini care lasa nori de fum in spate (in Franta de exemplu esti oprit de primul politist) si este nesanatos si deranjant in primul rand pentru pietoni. Nivelul de poluare al acestor masini este prea mare pentru un oras deja foarte poluat si aglomerat ca Bucurestiul. Masurile acestea se iau in pararel cu imbunatatirea transportului public. E simplu si de bun simnt. Necesitatea reducerii aglomeratiei si respirarii unui aer curat al tuturor locuitorilor unui oras sunt mai importante decat necesitatatea (sau dorinta) unui sofer de a avea masina personala (ei insusi sunt afectati de poluare si aglomeratie).

Reply
Daicas 11 octombrie 2017 - 14:19

Este un fenomen normal in Romania.Un om sarac isi cumpără haine de la second-hand doar nu o să-și cumpere haine noi.

Reply

Lasa un comentariu