In Europa circula 29 de milioane de masini diesel care emit oxizi de azot mult peste limitele legale, arata un studiu al ONG-ului Transport & Environment (T&E). S-a ajuns la concluzia ca sunt 29 de milioane de masini diesel Euro 5 si Euro 6 care au emisii de NOx de cel putin trei ori mai mari decat limitele legale admise, iar cele mai multe circula in Franta si Germania (10,8 milioane unitati), in timp ce in Romania sunt 154.000. La clasamentul pe marci, Dacia are 860.000 de masini cu emisii mari.
La un an de la izbucnirea scandalului Dieselgate, Transport & Environment publica un raport in care cuprinde 230 de modele auto. T&E spune ca toate marcile auto care au diesel-uri foarte poluante si a facut un calcul pornind de la teste facute de autoritatile din cateva tari mari, dar si de la baze publice de date.
Autorii studiului spun ca numarul de diesel-uri poluante Euro 5 si Euro 6 care circula pe strazi este cu adevarat socant si arata ca autoritatile nationale au regulemante prea permisive. Situatia este grava mai ales din cauza ca aceste masini vor mai circula (si deci vor mai polua) cel putin inca un deceniu.
La categoria diesel-uri „murdare” au fost incluse masinile Euro 5 si Euro 6 care au in traficul real emisii de cel putin trei ori mai mari decat limitele legale.
In medie, marcile cu cele mai poluante diesel-uri, raportat la limitele legale de noxe, sunt Fiat, Suzuki, Alfa Romeo, Dacia, Renault, Nissan, Opel, Hyundai, Mercedes-Benz si Kia.
In total sunt 29 de milioane de diesel-uri „murdare”, dintre care 5,5 milioane sunt in Franta, 5,3 milioane in Germania si 4,3 milioane in Marea Britanie. In Romania sunt 154.000, estimeaza T&E, dintre care 123.000 sunt Euro 5 si 31.000 Euro 6. In Italia sunt 3,1 milioane de diesel-uri „murdare”, in Spania sunt 1,9 milioane, iar in Belgia 1,4 milioane.
In clasamentul marcilor, peste 4 milioane sunt Volkswagen, 3,1 milioane sunt Renault, 2,3 milioane sunt Peugeot, 2,2 milioane sunt Citroen si 860.000 Dacia.
Concluziile T&E sunt dure: constructorii auto sunt imorali fiindca profita de imperfectiunile legii pentru a opri diversele sisteme de control ale emisiilor in timpul rularii si la temperaturi mici. Sunt criticate dur si autoritatile nationale pentru ca nu vor sa aplice regulamentele europene si ca sunt foarte permisive cu companiile auto.
Critici se indreapta si catre UE, care stia de mult timp ce se intampla, dar nu a avut o atitudine transanta. Cei de la T&E spun ca ar trebui rechemate in service masinile si macar asa s-ar repara o parte din raul facut.