Romania are multe atuuri pentru a atrage mari investitori din domeniul auto, insa are si uriase dezavantaje. Alte tari din jur fac progrese consistente si nu ne batem pentru investitii doar cu nume consacrate, precum Ungaria sau Slovacia, dar si cu tari precum Serbia sau Macedonia, spune seful Bosch Romania, Mihai Boldijar. El considera ca infrastructura dezastruoasa a creat dezechilibre mari intre vestul tarii si regiunile din sud si est, adaugand ca in ritmul actual riscam sa devenim o tara unde consturile pentru investitori vor fi mai mari decat in Ungaria.
S-a vorbit mult despre investitii straine in domeniul auto si despre situatia din tara, cu bune si rele, puteti citi pe larg aici si aici. Stim ca pierdem in fata tarilor din Europa Centrala, insa vin tare din urma statele din Balcani, avertizeaza seful unuia dintre cei mai mari investitori din tara.
Romania este de ani buni in competitie cu tarile din jur, cu Ungaria, Polonia, Cehia, Slovacia pentru mari fabrici auto, dar si cu Macedonia si Serbia, tari care nici nu sunt in UE si nici nu sunt nume de traditie in industria auto, spune Mihai Boldijar, director al Bosch Romania, companie care a investit 250 milioane euro in ultimii zece ani in tara.
Serbia are forta de munca calificata, nu este o tara scumpa si are si autostrada. In Macedonia autoritatile sunt foarte active in a cauta investitii si tara ar fi fost intr-o situatie mai buna daca nu ar fi existat problemele cu refugiatii. In Serbi0a, Bosch a deschis o uzina in 2013, tara avand si un producator auto, Fiat, care a preluat vechea uzina Zastava,
Macedonia ar fi incercat sa aduca o investitie Aston Martin, zvonurile sunt ca tara balcanica s-ar fi aflat pe o lista scurta a producatorului britanic, dar informatia a fost privita de foarte multi cu neincredere.
Interesant e ca si Portugalia a devenit extrem de interesanta pentru companiile care doresc sa produca piese auto fiindca, desi tara este la capatul de vest al Europei, ea se afa bine plasata, cu iesire la Oceanul Atlantic, nu departe de Mediterana si foarte aproape de infrastructura Spaniei, care este foarte buna.
Seful Bosch Romania spune ca, dat fiind ca tara noastra pierde investitii importante, ar trebui sa comparam clar ce ofera Romania in comparatie cu alte tari si sa vedem unde s-a gresit. „Sa ne intrebam daca ar fi trebuit schimbata abordarea si atitudinea autoritatilor. Pentru simplul fapt ca un prim-ministru se duce cu cartea de vizita la CEO-ul unei companii si spune: daca ai vreo problema, imi dai un telefon>, de aici porneste totul”, spune Boldijar, referindu-se la modul in care Slovacia a castigat uriasa investitie pentru noua uzina Jaguar -Land Rover.
Ce capitole trebuie puse la punct pentru ca investitorii sa fie atrasi de tara noastra: infrastructura, predicitbilitate fiscala, educatie, birocratie si coruptie.
Directorul Bosch Romania a insistat pe doua dintre ele: invatamantul si infrastructura. „Trebuie sa intelegem ca acest invatamant dual este necesar pentru cei care parasesc scoala generala sau liceul si vor sa lucreze intr-o industrie. Nu mai avem aproape deloc, sunt vreo 10 licee industriale fata de 170 cat aveam in 1989. Suntem mult in urma altor tari care au ales sa implementeze un astfel de sistem”.
Infrastructura dezastruoasa a creat dezechilibre mari la nivelul tarii si a adancit diferentele dintre regiuni la capitolul salarii si la rata somajului, spune Mihai Boldijar.
Exista o debalansare economica si sociala intre zona de vest favorizata si zonele de est si de sud, defavorizate de lipsa infrastructurii. In vestul tarii cei care au uzine acolo profita de infrastructura Ungariei si apoi drumul pana in Germania, via Austria, este simplu.
„Ca sa faci logistica si sa treci Carpatii iarna…nici nu te poti gandi la asa ceva. Din cauza asta estul ramane mai putin dezvoltat si sudul la fel”. O concentrare inseamna si o crestere a competitivitatii, insa de aici incepe o spirala, o <vanatoare de capete> care face ca multi oameni pregatiti sa paraseasca tara. Degeaba vin doi oameni buni, daca in acelasi timp pleaca zece, spune seful Bosch Romania.
Dezechilibrul creat de infrastructura face ca anumite zone sa aiba o rata a somajului foarte mica, sau chiar negativa, iar altele sa aiba somaj record. „Incepe o mutare de la o companie la alta, fiindca una plateste mai bine, dar aici intram tot intr-o zona de competitivitate cu Europa centrala si de est, pericolul fiind ca devenim mai scumpi decat Ungaria.