Acasa Romania Cum arata viitorul masinii electrice construite la un institut de cercetare din Ramnicu Valcea

Cum arata viitorul masinii electrice construite la un institut de cercetare din Ramnicu Valcea

de Vlad Barza

(sursa - ICSI)

Un institut de cercetare din Ramnicu Valcea lucreaza la un nou prototip de masina electrica ce functioneaza pe pile de combustie pe hidrogen. In doi ani ar trebui sa fie gata un exemplar cu autonomie de 350 km si, daca totul merge bine, in cateva orase din tara autoritatile ar putea utiliza pentru transport sau salubrizare o mica flota de masini electrice care nu trebuie sa stea ore in sir la incarcat, ci pot fi alimentate la statii speciale, in cateva minute. Intr-un interviu realizat de HotNews.ro cu Ioan Stefanescu, directorul Institutului, puteti citi despre stadiul cercetarilor si despre planurile proiectului pentru care sunt disponibili 200.000 euro. Proiectul este derulat la Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Tehnologii Criogenice si Izotopice (ICSI).

La institutul de stat ICSI exista un Centru National pentru Hidrogen si Pile de Combustibil a carui inaugurare a avut loc in luna octombrie 2009. Acolo se fac cercetari in domeniul electrochimiei, dar si pentru dezvoltarea de laboratoare privind cercetarea fundamentala in domeniul electrochimiei.

Inca din 2006 Institutul a venit cu un concept de masina pe hidrogen, iar  „Lupul electric”, o dubita adaptata sa functioneze pe tehnologia pilei de combsutie, a fost creat in anul 2012 de catre cercetatorii valceni. Acestia lucreaza insa la un prototip cu autonomie dubla, prototip care sa ar trebui fie gata peste doi ani. Pana acum s-a investit 120.000 euro in prototip.

Trebuie precizat ca nu vorbim de un al treilea producator auto local si nici de pornirea din Romania a unei revolutii in segmentul masinilor electrice. Institutul are un buget mic si directorul sau exclude orice colaborare cu marii constructori auto pe tema acestei tehnologii: „Nu se poate, nu vor sa colaboreze, lumea este inchisa si nu gasesti in industria auto colaborari”.

Asadar se fac cercetari la pilele de combustie pentru a fi lansata o generatie noua a „Lupului”, principala schimbare tinand de cresterea productivitatii energetice, marind practic densitatea de curemt electric pe suprafata de membrana.

Insa care este viitorul proiectului, daca un parteneriat un constructor autio este exclus?

„Discutam cu mici intreprinzatori din Italia din Germania, care sa produca subansamble. Facem noi partea de proiectare, ei ne produc cateva componente astfel incat noi sa injghebam masina in Institut. (…) Nu va pot spune foarte multe detalii fiindca vreau si eu sa aducem o masina complet noua. Nu stiu daca va fi chiar noua fata de ce fac si altii pentru ca se lupta multi in zona asta si noi nu suntem atat de mari. Noi avem chiar bani putini, maximum 200.000 euro, insa avem inteligenta”, spune directorul ICSI, Ioan Stefanescu.

Insa dorinta lui Stefanescu este ca in varianta imbunatatita masina sa aiba o autonomie de 350 km, fata de 180 km la prototipul din prezent, iar greutatea sa scada cu cateva sute de kilograme fata de cele 1,5 tone de acum. Dubita atinge 120-130 km/h si ajunge in 13 secunde de la 0 la 100 km/h. Se doreste aplicarea de imbunatatiri si la motor.

Pentru a i se mari autonomia de parcurs bateria este incarcata de o pila de combustibil cu hidrogen. Bateriile sunt in caroseria masinii, pe podea.

„Problema care ne pune pe ganduri este ca masina nu face zgomot in trafic, fiindca daca apar multe masini, va fi un pericol real pentru pietoni, insa ne gandim si la solutii”, spune directorul ICSI.

Pentru urmatoarea etapa a proiectului nu se asteapta bani de la investitori privati, insa dorinta ar fi sa se aplice impreuna cu o companie pentru proiecte pe fonduri structurale unde exista posibilitatea unor astfel de dezvoltari.

In 2018 ar trebui sa fie gata noul prototip care sa poata fi folosit si la transport persoane si sa aiba cel putin 2-3 locuri in afara de cel al soferului: „Dorim sa demonstram ca se poate face un motor puternic cu cel putin 350 km autonomie si sa putem convinge o primarie sau doua sa dezvolte in interiorul unui oras o retea de astfel de masinute care sa faca transport urban sau servicii publice, cum ar fi transportul gunoiului”, spune profesorul, precizand ca serviciile ar fi ieftine datorita pretului mic al combustibilului.

In acel orasel ar trebui sa existe si statii de incarcare cu hidrogen, insa acestea vor fi furnizate de institut. Stefanescu spune ca nu vor fi investitii mari pentru aceste statii, vor fi in genul celor pentru GPL si vor trebui sa respecte o serie de norme de siguranta.

„Este de asteptat ca statiile sa fie in benzinarii pentru ca acolo exista vad comercial, insa nu ne asteptam sa fie extrem de multe statii. (…) Va trebui sa gasim un investitor care sa aplice alaturi de noi pentru un proiect pe fonduri europene. Daca aplicam in 2018 eu zic ca inchidem proiectul in 2020″, a spus Stefanescu.

Ideea ar fi ca aceasta companie sa ajute multiplicarea productiei, ea urmand sa primeasca toate datele tehnice despre proiect si despre furnizori si trebuind sa se asigure ca vor fi produse mai multe astfel de masini, pornind de la noul prototip.

Asadar, ICSI nu vrea sa creeze un business urias de pe urma cercetarilor, ci ar vrea sa intre pe un proiect de fonduri structurale sau sa faca parte dintr-un proiect national: „Daca statul este interesat, ar finanta un astfel de proiect, fiindca nu ar costa o avere, cateva sute de mii de euro nu reprezinta o avere, poate fi un program pe mediu fiindca se reduc emisiile poluante cu aceste masini”.

Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Tehnologii Criogenice si Izotopice Rm. Valcea (ICSI) a fost fondat in anul 1970 sub denumirea de Uzina „G” Rm. Valcea, ca o instalatie pilot industrial experimentala.

Institul lucreaza si la un proiect de stocare pe baterii stil Tesla, insa acum se fac teste de fiabilitate si de descarcare-incarcare pentru a se vedea ciclurile in care se pot utiliza si care va fi pana la urma greutatea ansamblului.

Cercetarile efectuate aici au fost finalizate prin brevetarea tehnologiei de producere a apei grele si valorificarea ei la proiectarea si constructia Uzinei de apa grea ROMAG din Drobeta Turnu Severin. In anul 1991, Uzina „G” a fost reorganizata ca Institut de Criogenie si Separari Izotopice, care, in anul 1996, a fost acreditat ca unitate componenta a sistemului de cercetare-dezvoltare de interes national.

O directie speciala de cercetare la ICSI a fost pila de hidrogen sau pila de combustibil, care transforma hidrogenul in energie electrica la un randament foarte inalt.

2 comentarii

RADU VIOREL 20 martie 2020 - 14:20

Buna ziua, sunt articole recente din 2018-2020 despre masina pe hidrogen de la Rm. Valcea?

Reply
Adrian Mitrea 20 martie 2020 - 14:49

Bună ziua, nu.

Reply

Lasa un comentariu