Acasa Piata Auto Impozitul auto ar trebui schimbat radical, timbrul de mediu este bun in forma actuala, arata o analiza a PwC

Impozitul auto ar trebui schimbat radical, timbrul de mediu este bun in forma actuala, arata o analiza a PwC

de Vlad Barza

(sursa - Fiat)

Consultantii companiei PwC au prezentat o analiza a pietei auto nationale, una dintre concluzii fiind ca modul de calcul al impozitului auto ar trebui modificat, astfel incat acesta sa tina cont de emisii si de norma Euro si nu doar de cilindree. Timbrul de mediu ar trebui sa ramana in forma actuala, spun analistii PricewaterhouseCooper care considera ca pentru Romania NU ar fi potrivita eliminarea timbrului de mediu si includerea lui in impozitul anual.

Analiza PwC sustine ca actualul sistem de taxare existent in Romania nu reuseste sa stimuleze intr-o masura satisfacatoarea innoirea parcului auto.

Impozitul auto este calculat in acest mod din 2007 si nu incurajeaza cumpararea de vehicule noi fiindca NU tine cont de progresele tehnologice.

Pentru a schimba situatia, ar fi necesar ca tara noastra sa ia in calcul un nou mecanism de impozitare al autovehiculelor  care sa tina cont nu atat de capacitatea cilindrica, asa cum este in prezent, ci de elemente precum nivelurile de emisii ale autovehiculelor si normele Euro ale motoarelor acestora.

„Acest sistem s-ar putea aplica gradual numai autovehiculelor inmatriculate dupa intrarea in vigoare a unui pachet legislativ conturat in acest sens  si oferind o perioada de gratie cu un termen rezonabil”, a declarat Daniel Anghel, consultant la Price si unul dintre autorii analizei.

Un exemplu de bune practici la nivelul UE il reprezinta renuntarea la impozitarea autoturismelor in functie de capacitatea cilindrica, in cazul unor tari precum Irlanda, Marea Britanie sau Luxemburg, si trecerea catre un impozit bazat pe emisiile de dioxid de carbon.

Alte state precum Germania sau Portugalia au inclus factorul emisiilor poluante in calculul impozitului auto, alaturi de capacitatea cilindrica. In toate cazurile mentionate, trecerea la un nou impozit s-a facut treptat, aplicandu-se in paralel sistemele de impozitare vechi si noi. Astfel, posesorii de autoturisme de la momentul schimbarii modului de calcul al impozitului nu au fost direct afectati, impozitul nou aplicandu-se doar masinilor inmatriculate dupa acea data.

„Armonizarea sistemului anual de impozitare al autovehiculelor cu taxa de inmatriculare va incuraja achizitia de autoturisme noi, eficiente, ceea ce va conduce la o scadere a varstei medii a parcului auto la 10 ani pana in 2025, ajutand astfel la indeplinirea de catre Romania a obiectivelor de mediu asumate la nivel comunitar”, este de parere Bogdan Belciu, unul dintre autorii analizei.

Varsta medie a parcului auto este acum de 13 ani si consultantii estimeaza ca in ritmul actual se va ajunge in cativa ani la o medie de 14 ani vechime.

Comisia Europeana a recomandat o armonizare a sistemelor de taxare auto in cele 28 de state, insa acest lucru nu s-a reusit, existand multe diferente intre cuantumul taxelor si intre factorii utilizati pentru calcularea lor. CE recomanda eliminarea taxei de inmatriculare a vehiculelor si integrarea acesteia, intr-un mod neutru din punct de vedere al veniturilor, in taxele anuale de circulatie.

Comisia mai recomanda ca, la calcularea impozitelor sa NU se tina cont de criterii tehnologice precum cilindree sau puterea motorului, ci de elemente obiective si relevante ecologic precum emisiile de CO2.

Lasa un comentariu