Tesla Motors a imbunatatit din nou software-ul care da masinilor un grad sporit de autonomie, iar acum masina se poarte parca singura, obiectivul fiind ca foarte curand sa poti chema la tine automobilul Tesla de oriunde. Elon Musk, seful companiei, a admis insa ca soferii au testat in conditii periculoase sistemul Autopilot, astfel ca i-a impus anumite limitari incat masina care se conduce aproape singura sa nu devina un pericol.
Sistemul Autopilot lansat in octombrie functioneaza datorita unui software ce foloseste camere video, senzori, radare, GPS si harti pentru a „vedea” ce se intampla in jurul masinii. Automobilul detecteaza alte masini si franeaza pentru a evita coliziunile, putand sa schimbe si banda de rulare, daca soferul apasa semnalizarea. La destinatie masina „scaneaza” zona din jurul ei, detecteaza un loc de parcare si poate sa parcheze singura.
Imediat dupa lansarea primei variante, soferii au vrut cu entuziasm sa vada ce poate si au pus pe YouTube filmulete in care masina era subiectul unor situatii limita. Acum, Tesla a adus un update de soft.
Mai nou, software-ul nu permite masinii sa depaseasca viteza legala cu mai mult de 8 km in zonele locuite si pe drumurile care nu au separator de sens, software-ul nepermitand nici luarea curbelor cu viteza excesiva.
Elon Musk spune ca sunt pasi mici catre momentul in care vei putea sa-ti chemi prin telefon masina, de la distanta, ca sa vina in locul in care te afli.
„Poate ca suna prea optimist, insa cred ca in doi ani iti vei putea chema masina dintr-o parte in alta a tarii. Daca esti in New York si masina este in Los Angeles va veni sa te intampine oriunde se afla telefonul tau”, a spus Musk.
Evident ca este o previziune ultra-optimista fiindca Tesla va trebui sa faca imbunatatiri atat la software, cat si la hardware si trebuie sa adauge senzori, camere video si un sistem electronic suplimentar care sa fie pe post de backup pentru cel de baza.
Si Elon Musk admite ca statele din SUA trebuie sa aiba norme standardizate pentru masinile autonome, astfel incat masina sa poata traversa toate statele fara a trebui ca anumite setari sa fie schimbate. Deocamdata doar trei state au permis testarea de masini autonome pe drumurile publice si in niciun caz in orice conditii.
Un element pozitiv este ca Tesla aduna date de la toate masinile Model S pe care Autopilot este activ si imbunatateste soft-ul in functie de ce descopera. Masinile in cauza parcurg in total peste 1,5 milioane km/zi.
„Masina poate detecta si daca pe drum trece un catelus. Nu este perfect, insa probabil ca e peste ce poate un om”, a spus Elon Musk.
Un element pozitiv este ca Tesla aduna date de la toate masinile Model S pe care Autopilot este activ si imbunatateste soft-ul in functie de ce descopera. Masinile in cauza parcurg in total peste 1,5 milioane km/zi.
„Masina poate detecta si daca pe drum trece un catelus. Nu este perfect, insa probabil ca e peste ce poate un om„, a spus Elon Musk.
Cele patru componente ale Tesla Autopilot sunt:
- 1. Un radar frontal cu raza lunga care „vede” la departare, chiar si prin ceata sau ninsoare (cu performante mai scazute pe vreme rea).
- 2. Camera cu sistem de recunoastere a imaginilor: poate „citi:” semne de circulatie si semafoare. identifica pietonii si functioneaza precum un sistem auxiliar care ajuta radarul frontal.
- 3. Sonar ultrasonic de 360 de grade cu raza lunga – Stabileste un fel de „invelis” protector in jurul masinii, aceasta putand lua singura diverse decizii, in functie de ce este in jur. Masina recunoaste daca pe sosea este un caine si stie sa se opreasca la bariere pe autostrada.
- 4. Sisteme GPS si date despre traficul in timp real. Se integreaza cu celelalte sisteme.
Surse: Reuters, Financial Times