Programul Prima Masina, prezentat aproape triumfal toamna trecuta de catre autoritati, nu merge deloc bine, iar reprezentantii industriei auto propun modificarea lui pentru a-l face (cat de cat) eficient. Perioada de creditare ar trebui sa fie mai mare, iar ratele ar trebuii sa fie mai mici, fiindca altfel oamenii nu vor avea curaj sa ia credit, a spus pentru HotNews.ro, Nicolas Maure, seful Dacia, prezent la conferinta Business France.
„Sa fiu sincer, Prima Masina nu a inceput in mare viteza si purtam discutii in APIA pentru a-l modifica, deoarece trebuie sa deblocam creditarea pentru persoanele fizice. Oamenii nu trebuie sa fie speriati de ideea de a lua un credit si ar trebui sa-i convingem sa ia o masina noua, nu una second-hand”, spune Nicolas Maure, director general Automobile Dacia.
Ca si propuneri de modificare, seful Dacia spune ca ar trebui sa creasca perioada de creditare de la 5, la 7 ani si dobanda ar trebui si ea subventionata. Inainte de inceperea programului mai multi membri APIA au cerut sa poata fi cumparate si masini mai scumpe decat plafonul maxim acceptat (50.000 lei+TVA)
„Ratele lunare pentru persoanele fizice vor fi mai mici si vor fi mai usor acceptate de banci, dar si de cei care iau creditul”, spune seful Dacia. „Stiti foarte bine ca de la criza din 2008 persoanele fizice sunt foarte reticente in a lua credite si trebuie facilitat accesul la aceste credite, probabil cu durata de rambursare mai mare si cu rate mai mici”.
Nicolas Maure spune ca daca atat Programul rabla, cat si Prima Masina vor fucntyiona eficient s-ar putea ajunge la situatia in care 20% din ce se produce la Mioveni va fi vanmdut in tara, fata de sub 10% in prezent. Calculul sefului Dacia este urmatorul: acum piata totala a masinilor noi este de aproape 100.000 unitati/an si daca lucrurile vor merge bine se va ajunge la 200.000 unitati/an. In acel caz Dacia, cu o cota constanta de 30%, ar vinde anul 60.000 de masini, adica 20% din cat produce la Mioveni.
Initial s-a promis ca Prima Masina va incepe la 1 noiembrie 2014, insa a demarat cinci luni mai tarziu, pe fondul lipsei de interes a bancilor (doar 13 institutii financiare s-au inscris). In plus, desi dobanda este mai mica decat la un credit clasic si avansul este mult mai mic, cheltuielile suplimentare fac programul neatractiv pentru multi clienti. Mai mult, unele banci ofera pachete de creditare mai atractive decat acest program sustinut de stat.
Desi initial s-a anuntat un obiectiv foarte optimist de 20.000 de masini noi vandute prin acest program, realitatea va fi mult diferita si e posibil sa nu se vanda nici 1.000 de unitati, mai ales ca foarte multe modele sunt excluse pentru ca au preturi peste plafonul maxim (50.000 lei + TVA).
Exista insa si parti pozitive. Celalalt program din piata auto, Rabla, merge bine, spune seful Dacia
„Problema cu Rabla este ca a inceput mai tarziu, in ultima decada din aprilie, insa semnalele sunt pozitive pentru Dacia, Renault, Nissan, dar si pentru intreaga piata”.