Acasa Piata Auto Programul Prima Masina a inceput cu mare intarziere si cu entuziasm redus

Programul Prima Masina a inceput cu mare intarziere si cu entuziasm redus

de Vlad Barza

Opel ADAM ROCKS (sursa - Opel)

Primele credite din Programul Prima Masina s-au acordat in aceasta saptamana (6-10 aprilie), dupa ce Programul a fost anuntat in toamna trecuta si ar fi trebuit sa inceapa la 1 noiembrie 2014. Programul a demarat sase luni mai tarziu cu norme schimbate si cu destul de putin interes din partea bancilor, doar o treime dintre ele inscriindu-se. Desi avansul este mic, de 5% din valoarea masinii, alte prevederi fac ca Programul sa nu fie atractiv pentru tineri, mai ales ca trebuie platit CASCO in toti cei cinci ani, iar  RCA-ul s-a scumpit mult.

In vara lui 2014 autoritatile au dat primele informatii despre programul gandit sa ajute tinerii intre 18 si 35 de ani sa-si ia masina in conditii de creditare favorabile, statul garantand si jumatate din valoarea creditului. In octombrie s-a facut anuntul oficial, intentia de atunci fiind ca programul sa inceapa la 1 noiembrie 2014.

Mai multe lucruri s-au schimbat de atunci: creditul poate fi luat pe maxim cinci ani (si nu pe sapte cum era in propunerea initiala), iar in program pot intra si cei de peste 35 de ani care nu au detinut niciodata un automobil nou.

Programul pornea cu ambitii extrem de mari: 20.000 de masini noi in primul an, insa si cu controverse. Intra in program masini care costa maxim 50.000 lei + TVA (adica 13.500 euro), iar multi au spus ca nu ar trebui sa exixte un plafon, astfel incat sa poata profita de program si cei care vor masini mai scumpe. Plafonul a ramas, iar sustinatorii lui spun ca cei care isi permit sa-si ia masini de 15-20.000 euro nu au nevoie de aceste inlesniri financiare oferite de program.

Sunt eligibile peste 30 de modele auto noi, de la Logan-ul cu minime dotari (la sub 7.500 euro), pana la Ford B-MAX de Craiova (care costa peste 13.000 euro). Multe alte modele intra in program, dar trebuie mentionat ca e vorba de versiuni de intrare in gama si de motorizari mai mici, fiindca variantele mai scumpe trec de 15.000 euro. Printre modelele eligibile se numara Ford Fiesta, Dacia Sandero, Dacia Duster, Skoda Fabia, Kia Rio, Mazda2, Opel Corsa, Renault Clio, Peugeot 301. Mitsubishi Space Star, SEAT Toledo, Suzuki Swift, Volkswagen Polo, Toyota Yaris, Fiat Panda sau Citroen.

Institutiile financiare care s-au inscris in program sunt urmatoarele, conform unui raspuns remis de Ministerul Economiei catre HotNews.ro:

  • BCR
  • BRD
  • CEC Bank
  • Alpha Bank
  • ING Bank
  • RCI Leasing România IFN
  • Porsche Bank România
  • CREDITCOOP
  • IFN Comsig Leasing S.A.
  • Mercedes-Benz Leasing IFN S.A.
  • Banca Romaneasca
  • Banca Transilvania
  • Intesa SanPaolo Bank

Despre reguli si conditii poti citi pe larg AICI

Un avantaj important este avansul de 5%, mult mai mic decat cel de 20-30% de la un credit clasic. Dupa multe amanari si tergiversari programul a pornit in aceste zile, insa doar o treime dintre cele 41 de banci s-au inscris in program fiindca bancile nu prea au de castigat de pe urma Prima Masina, deci interesul a fost redus. Totusi, primele credite au fost acordate, asa cum arata un comunicat Alpha Bank. Pe de alta parte, CEC Bank are si un simulator de rata pentru Prima Masina. Calculatorul arata ca rata in programul Prima Masina poate varia intre 600 lei/luna si 1.100 lei/luna, in functie de masina aleasa.

Rata este clar mai mica decat la un credit clasic, insa vin alte costuri suplimentare, cele mai mari decurgand de la obligatia de a plati CASCO in toti cei cinci ani. Polita CASCO este in cel mai bun caz sub 250 euro/an, insa poate depasi 400 euro la masinile de volum. RCA-ul este o alta problema tot mai grava: in cel mai bun caz este sub 100 de euro/an, insa recentele scumpiri au dus costul anual si la peste 500 euro pentru soferii tineri.

Programul a fost prezentat ca fiind chiar mai eficient decat Rabla, voci din industria auto cerand ca Rabla sa fie intrerupt fiindca nu ar mai fi eficient. Rabla continua insa si in 2015, fiind sanse mari ca toate cele 20.000 de tichete pentru persoane fizice sa se epuizeze. Pe de alta parte, e greu de crezut ca vor fi acordate 14.000 de credite prin Prima Masina.

S-a vorbit mult despre Prima Masina inainte de alegeri, apoi insa a urmat o tacere si in ultimele doua luni s-a comunict putin.

Persoanele care achizitioneaza un autovehicul prin Programul „Prima Masina” vor beneficia de o perioada de creditare de maximum 5 ani, la un cost al masinii de cel mult 50.000 lei plus TVA, si cu o dobanda subventionata in proportie de 50%.

De acest program pot beneficia toate persoanele fizice cu varsta de minimum 18 ani, care obtin venituri si care indeplinesc si celelalte criterii de eligibilitate, printre care sa faca dovada, cu declaratia pe proprie raspundere, ca nu au mai detinut in proprietate un autoturism nou, iar cu copia facturii proforma emise de vanzator sa ateste ca autoturismul achizitionat prin program este nou, indeplineste cel putin cerintele minime ale standardului Euro 5, este achizitionat de la o persoana juridica care are ca obiect de activitate vanzarea autovehiculelor si are un pret de achizitie care nu depaseste suma de 50.000 lei, la care se adauga TVA, dupa caz.

Alte conditii sunt avansul de minimum 5% din pretul de achizitie si asigurarea autoturismului nou-achizitionat din finantarea garantata printr-o polita de asigurare de tip CASCO, care va acoperi cel putin riscurile de avarii si furt, fara fransiza pentru daunele totale de avarii si furt si cu o fransiza de maximum 100 de euro, echivalent in lei, pentru daunele partiale de avarii si furt. Obligatia subzista pe toata perioada de valabilitate a garantiei.

La aceste conditii se adauga normele proprii fiecarei banci, precum si conditiile specificate in OUG 66/2014 prin care s-a aprobat acest Program.

Lasa un comentariu