Acasa BMW Cele mai noi tehnologii BMW disponibile in Romania: Night Vision ce recunoaste animale, noi aplicatii si parcare automata

Cele mai noi tehnologii BMW disponibile in Romania: Night Vision ce recunoaste animale, noi aplicatii si parcare automata

de Adrian Mitrea

BMW Dynamic Light Spot (sursa - BMW Group Romania)

BMW a prezentat la Bucuresti cateva dintre cele mai noi tehnologii disponibile pe modelele marcii, dintre care se remarca sistemul de vedere pe timp de noapte – Night Vision – cu functie Dynamic Light Spot (spot dinamic de lumina), tehnologia de parcare automata, prin simpla apasare continua a unui buton, si compatibilitatea sistemului de infotainment cu tot mai multe aplicatii dedicate smartphone-urilor. De asemenea, importatorul local a prezentat la Bucuresti si modelul i3, cunoscut fiind faptul ca dealerul Automobile Bavaria va incepe sa repare si sa comercializeze masini electrice BMW in curand.

„In 1994 debuta primul sistem de navigatie pe un automobil european, pe BMW Seria 7. In numai 20 de ani masina s-a transformat dintr-un simplu mijloc de transport, intr-un spatiu al experientelor prin elemente precum iDrive, Internet si Apps, sisteme de sunet HiFi si functii multimedia. Conducatorul auto ramane insa in prim plan. Fie ca imprumuta si adapteaza tehnologie militara de avangarda, asa cum sunt Head-Up Display (HUD) si Night Vision, fie ca dezvolta noi teritorii asa cum este sistemul de parcare 100% autonom sau sistemul de asistenta pentru faza lunga (High Beam Assist), experienta de la volan promite sa fie mai confortabila si mai sigura”, mentioneaza BMW.

Autonomous Park Assist (sursa - BMW Group Romania)

Alaturi de EfficientDynamics, BMW ConnectedDrive este una dintre directiile principale de dezvoltare pentru tehnologiile marcii BMW. ConnectedDrive se refera acum la sistemele care fac legatura intre conducatorul auto, masina si mediu. BMW este primul producator din Europa care a oferit automobile echipate cu sisteme de navigatie, pentru ca ulterior sa dezvolte sisteme precum iDrive, NightVision, Head-Up Display, sa ofere in premiera posibilitatea conectarii Apple iPod la automobil si servicii de internet – toate acestea disponibile si in Romania.

De la primii pasi realizati in acest domeniu, in anii ’70, tehnologiile BMW ConnectedDrive s-au dezvoltat in trei directii: siguranta (sisteme precum Lane Change Warning), confort (Head-Up Display) sau entertaiment (conectarea iPod-ului in automobil).

Evolutia BMW ConnectedDrive incepe in prima parte a anilor ’70, BMW facea primii pasi in dezvoltarea sistemelor electronice pentru automobile. Se remarcau pentru inceput inovatii tehnologice care aveau ca scop strangerea de informatii despre mediul inconjurator care apoi sa fie furnizate soferului pentru ridicarea nivelului de siguranta activa. Toata aceasta activitate de cercetare a avut ca punct central sistemele de control al sasiului, asa cum sunt sistemul de asistare a franarii ABS (1979), sistemul de control automat al stabilitatii (+ tractiunii) cu interventia franei (ASC+T, in 1989) si sistemul de control dinamic al stabilitatii (DSC, in 1999).

In prezent, sistemele BMW ConnectedDrive, printre care se numara sistemul de avertizare in caz de coliziune cu functia de franare sau sistemul BMW Night Vision cu spot dinamic de lumina si functia de recunoastere a pietonilor si animalelor mari, extind siguranta activa a modelelor BMW si au o contributie importanta in prevenirea accidentelor. Pe langa toate acestea, sistemele de asistare a conducatorului – precum tempomat activ cu functia Stop & Go sau asistare la parcare – adauga un grad mai mare de confort in utilizarea zilnica a automobilului.

Spotul dinamic de lumina (Dynamic Light Spot) urmareste cu lumina proiectoarelor, cu un fascicul relativ subtire si tintit precis, obstacole precum animale mai mari si oameni.

Oficial, termenul „BMW ConnectedDrive” a avut premiera la editia 1999 a Salonului Auto de la Frankfurt.

O alta directie de dezvoltare in portofoliul de produse BMW ConnectedDrive este cea de infotainment. In 1995, BMW a devenit primul constructor de automobile care a oferit functii TV in compartimentul pasagerilor. In 2001, BMW Online a devenit primul portal de pe web pentru automobile, pentru ca, in 2004, BMW sa ofere o alta premiera mondiala: prima interfata iPod complet integrata intr-un automobil. Din 2008, BMW a devenit primul constructor de automobile care furnizeaza acces la internet, complet integrat in masina si disponibil gratuit. Din 2010 orice automobil BMW sau MINI se poate conecta la internet prin intermediul telefonului mobil al utilizatorului, beneficiind astfel de o serie de functii unice integrate in pachetul Apps.

Asa cum demonstreaza concept-car-ul BMW Vision ConnectedDrive, automobilul va deveni, in viitor, o parte integrata dintr-o serie de retele de comunicare, inclusiv internet. Aceste sisteme nu vor face doar legatura intre automobil si lumea exterioara, ci prin functii inteligente de filtrare si sortare vor oferi doar informatiile cu adevarat relevante pentru conducatorul auto, asigurand astfel un maxim de atentie asupra traficului. Accentul este pe furnizarea informatiei exacte la momentul oportun.

Repere in istoria BMW ConnectedDrive:

  • 1994 – Primul sistem de navigatie in Europa
  • 1995 – Functie TV in automobil (premiera mondiala)
  • 1999 – BMW Assist cu BMW Emergency Call (premiera in Europa, din 1997 in USA), sistem care foloseste un SIM integrat in automobil
  • 2001 – iDrive (premiera mondiala)
  • 2001 – BMW Online – portal web in automobil (premiera mondiala)
  • 2003 – BMW Teleservices – extinde BMW Assist
  • 2004 – Interfata iPod complet integrata in automobil (premiera mondiala)
  • 2004 – Head-up Display
  • 2008 – Primul automobil cu browser web integrat (premiera mondiala)
  • 2010 – BMW Apps si MINI Apps (premiera mondiala)
  • 2010 – MyBMW Remote
  • 2011 – BMW Live sau extensie BMW Online cu functii precum Google Street View sau Panoramio (premiera mondiala)
  • 2013 – Primul automobil cu sistem de navigatie care propune rute folosind mijloacele de transport in comun
  • 2014 – Compatibilitate cu smart watches – Samsung Galaxy Gear pentru modelele BMW i

BMW este primul producator auto care a oferit in Romania aplicatii internet in automobil. Una dintre cele mai importante directii de dezvoltare este functia Apps, care permite utilizarea aplicatiilor de telefon si a conexiunii la internet a telefonului mobil direct in automobil. Noi functii, care pana acum nu erau disponibile intr-un autoturism, au devenit astfel accesibile si aici: webradio, music on-demand sau chiar si functii social media precum Facebook, Twitter sau foursquare.

Conceptul BMW Group permite integrarea in automobil a aplicatiilor, nu numai cele proprii BMW Connceted sau MINI Connected, dar si a celor third-party, create de dezvoltatori externi. Aceasta deschide noi oportunitati utilizatorilor de a se bucura de functii noi, chiar si dupa ce au achizitionat automobilul, fara a fi nevoie de modificari ale masinii. Pentru aceasta este suficient ca noua aplicatie sa fie incarcata pe telefonul mobil si acesta sa fie cuplat prin cablu USB cu automobilul.

In sprijinul acestor aplicatii BMW Group are deja trei centre de dezvoltare in cadrul birourilor de dezvoltare si cercetare din Mountain View (USA), Munchen (Germania), Shanghai (China). Universul aplicatiilor este in continua expansiune si sunt functionale cu toate automobilele care au functia Apps instalata, indiferent de anul de fabricatie. Principala directie de dezvoltare este in zona audio. In Romania sunt disponibile aplicatii pentru muzica precum Aupeo! si Deezer. Pentru webradio sunt oferite webradio din BMW Connect (TuneIn Radio), pentru stiri Sticher Radio si n-tv, pentru audiobooks Audible si Snipy.

Deezer intr-un automobil BMW (sursa - BMW Group Romania)

Functii social media sunt asigurate prin integrarea Facebook, Twitter sau Glympse.  Aplicatia de iPhone GoPro este compatibila si pentru BMW, astfel ca utilizatorul poate comanda camera GoPro direct din automobil, cu preview pe ecranul iDrive (doar pentru GoPro Hero 3+). M Laptimer este o aplicatie de telemetrie completa: inregistreaza date complete in timpul condusului sportiv – de la  unghiul volanului, viteza sau apasarea pedalelor de acceleratie si frana, la fortele G si consum.

Incepand cu martie 2015, BMW va produce primul automobil din lume care poate realiza update-ul automat al hartilor de navigatie on-line si primul automobil care utilizeaza o conexiune de date integrata 4G.

Scurt istoric despre dezvoltarea tehnologiilor de conectivitate

  • 1999 – BMW Assist cu BMW Emergency Call (premiera in Europa, din 1997 in USA), sistem care foloseste un SIM integrat in automobil
  • 2001 – iDrive (premiera mondiala)
  • 2001 – BMW Online – portal web in automobil (premiera mondiala)
  • 2004 – Interfata iPod complet integrata in automobil (premiera mondiala)
  • 2008 – BMW Seria 7 este primul automobil cu browser integrat
  • 2010 – MINI Connected (premiera mondiala) ofera o serie de servicii on-line (Facebook, Twitter, RSS Reeder, WebRadio), inclusiv in Romania
  • 2010 – Acces la internet pe baza telefonului mobil al utilizatorului pentru browser-ul integrat (disponibil si in Romania)
  • 2011 – BMW Live ofera servicii similare BMW Online (conexiunea la internet se face cu telefonul mobil al utilizatorului)
  • 2011 – Se lanseaza Pandora (disponibil numai in USA), prim-ul third-party app integrat pe automobil

De-a lungul timpului, BMW a colaborat cu cei mai mari producatori pentru sistemele audio, asa cum este Bose sau Harman Kardon. Acum, in prim plan pentru modelele BMW se afla noua solutie dezvoltata de Bang & Olufsen, sistemul care foloseste incinte acustice din aluminiu, in stilul specific al marcii daneze.

Difuzor Bang & Olufsen (sursa - BMW Group Romania)

Aceste sisteme de sunet se remarca prin tehnologia de inalta fidelitate ALT (Acoustic Lens Technology) care permite o distributie remarcabila a sunetelor de frecventa inalta. Impreuna cu izolarea fonica de exceptie, cele 16 incinte acustice cu o putere totala maxima de 1.200 W transforma fiecare automobil BMW echipat cu asa ceva intr-o veritabila sala de concerte.

Cu aplicatii precum Deezer sau Aupeo! fac accesibil un univers de zeci de milioane de melodii. De asemenea poate fi utilizata conectarea USB a sistemului iDrive. Aceasta nu citeste doar fisiere audio de inalta calitate, dar poate reda si fisiere video pe ecranul central sau monitoarele integrate in tetiere (pentru Rear Seat Entertainment System, disponibil optional). Sistemul de sunet Bang & Olufsen este acum disponibil, in diferite configuratii, pe BMW Seria 7, BMW Seria 6, BMW Seria 5, precum si pe noile BMW X5 si BMW X6.

Vizibilitatea, mai ales pe timp de noapte, este un factor important pentru siguranta. Conform statisticilor Autoritatii germane de statistica, cele mai multe accidente se intâmpla noaptea, chiar daca traficul este semnificativ mai redus. Faza lunga acopera o distanta de aproximativ 300 de metri (600 m pentru tehnologia laser), in timp ce faza scurta acopera 70-80 m. Distanta de franare pentru un sofer care se deplaseaza cu 100 km/h, inclusiv timpul de reactie, este de 80 m. De aceea iluminatul optim este esential.

BMW foloseste o serie de tehnologii pentru mai multa siguranta si confort in deplasarile pe timp de noapte precum asistent faza lunga sau Night Vison cu spot dinamic de lumina.

Asistentul de faza lunga adaptiv este disponibil in aceasta versiune din 2011, avand debutul pe noua generatie BMW Seria 3. Cu exceptia BMW Seria 1 si BMW X1, asistentul de faza lunga adaptiv este disponibil pentru intreaga gama BMW. Prin controlul individual al farurilor (unghiul de rotatie, activare/dezactivare), sistemul poate crea o zona „acoperita” pentru a evita orbirea celorlalti participanti la trafic.

Sistemul se bazeaza pe o camera video pozitionata pe parbriz, in dreptul oglinzii retrovizoare, pentru identificarea altor participanti la trafic. Controlul foarte precis al farurilor (cu pana la 0,1 grade) asigura ca ceilalti participanti la trafic sunt evitati de bataia fazei lungi, doar o zona foarte ingusta fiind ocolita de fasciculul de lumina.

Studiile au aratat ca utilizatorii evita folosirea fazei lungi, din motive de comoditate. Prin asistentul de faza lunga adaptiv care opereaza automat faza lunga si asigura functionarea fazei lungi chiar si in contextul unor alti participanti la trafic, fara ca acestia sa fie deranjati. Conform statisticilor, se creste utilizarea fazei lungi de la 2% la pana la 17% din timp.

BMW Night Vision se afla acum la a treia generatie. Pe baza unui algoritm complex, acesta poate recunoaste acum pietoni sau animale mari care se afla pe carosabil sau in apropierea acestuia si au potentialul de a se intersecta cu traiectoria automobilului. In baza nivelului de risc, o avertizare este afisata pe display-ul de bord si pe Head-Up Dispaly (daca acesta este montat pe masina respectiva). Pictograma de avertizare indica informatii despre tipul pericolului (pieton sau animal), precum si directia de deplasare in cazul pietonului.

BMW Night Vision (sursa - BMW Group Romania)

In cazul unui risc major de impact se emite o avertizare sonora si se pregateste sistemul de franare. In aceste conditii, la cea mai simpla atingere a pedalei de frana se actioneaza puterea maxima de franare.

Sistemul BMW Night Vision este completat de spotul dinamic de lumina. In aceste conditii, farurile de ceata sunt inlocuite de doua spoturi LED speciale. Sistemul are posibilitatea de a ilumina pietonii care se afla intr-o zona de pericol si traseaza o linie luminoasa catre acestia, pentru a-i scoate in evidenta. Pentru animale este folosita o iluminare intermitenta. Se atrage astfel atentia asupra pericolelor din trafic pentru un timp de reactie mai redus din partea soferilor. Impreuna cu asistentul de faza lunga se asigura ca ceilalti participanti la trafic nu sunt orbiti de spotul dinamic de lumina.

Repere in dezvoltarea sistemelor de lumini BMW

  • 1974 – Primul BMW cu faruri rotunde duble, BMW Seria 5
  • 1991 – Faruri Xenon, premiera mondiala BMW Seria 7
  • 2001 – Primul BMW cu „corona rings”
  • 2003 – Primul sistem cu faruri adaptive pentru iluminare in curba
  • 2005 – BMW NightVision, primul constructor german care ofera acest sistem – totodata, „corona rings” preiau functia de iluminare de zi (DRL)
  • 2009 – „Corona rings” cu iluminare LED
  • 2011 – HighBeam Assist, debut pe BMW Seria 3
  • 2012 – BMW NightVIsion cu Dynamic Light Spot
  • 2014 – Faruri laser, premiera mondiala pe BMW i8

BMW Group este liderul mondial al constructorilor premium de automobile si motociclete datorita marcilor BMW, MINI si Rolls-Royce. In calitate de companie ce opereaza la nivel global, BMW Group dispune de 28 de fabrici de productie si asamblare, in 13 tari, si are o retea de vanzari in peste 140 de tari.

In 2013, BMW Group a vandut, la nivel mondial, aproximativ 1,963 milioane de automobile si 115.215 motociclete. Profitul brut pentru anul fiscal 2013 a fost de 7,91 miliarde de euro, iar veniturile au atins pragul de 76,06 miliarde de euro. La 31 decembrie 2013, BMW Group dispunea de o forta de munca de 110.351 de angajati.

Lasa un comentariu