Acasa Siguranta Auto Parintii si-ar dori ca siguranta rutiera sa fie predata in scoli

Parintii si-ar dori ca siguranta rutiera sa fie predata in scoli

de Adrian Mitrea

(sursa - Volvo)

Parintii din 19 tari din Europa, Orientul Mijlociu si Africa si-ar dori ca educatia rutiera si siguranta auto sa fie invatate in scoala, chiar de la varste foarte fragede, astfel incat copiii sa fie mai bine pregatiti pentru realitatile de pe strada, reiese dintr-un studiu realizat de producatorul de anvelope Goodyear. Parintii sunt de acord ca scoala nu reuseste sa asigure educatia preventiva de siguranta rutiera de care ar fi nevoie.

Metodologie

Studiul a constat in 35 de intrebari adresate unui numar de 5.500 de parinti din 19 tari: Austria, Belgia, Cehia, Danemarca, Finlanda, Franta, Germania, Italia, Olanda, Polonia, Romania, Rusia, Slovenia, Africa de Sud, Spania, Elvetia, Turcia si Marea Britanie. In Romania au fost intervievati un numar de 355 de parinti. Acestia au fost intrebati cu privire la atitudinea lor fata de educatia rutiera si de siguranta copiilor lor in calitate de tineri conducatori auto.

Pentru realizarea si interpretarea datelor acestui studiu, Goodyear a colaborat cu mai multi parteneri, printre care se numara psihologi de la London School of Economics si de la asociatia Traffic Psychology International, reprezentanti ai Asociatiei Parintilor Europeni si ai EFA – institutii europene importante si relevante pentru acest subiect.

Redactate intr-o noua editie a lucrarii Goodyear White Paper „Driving Safety First”, rezultatele cercetarii releva mai putin atitudinea tinerilor conducatori auto, cat in special atitudinea celor care se ocupa de educatia lor.

Parintii si propriile abilitati de a conduce

Increderea parintilor in propriile lor abilitati de a conduce masina este extrem de variabila de la un parinte la altul. La nivel european, 57% dintre parinti declara ca se simt foarte increzatori in abilitatile lor de a conduce in conditii de trafic intens si 50% declara ca se simt increzatori cand conduc pe timp de noapte.

Desi 61% dintre acestia se arata increzatori in abilitatea lor de a verifica presiunea in anvelope, numai o treime (28%) verifica presiunea lunar, iar 31% o fac o data la 2-3 luni. O extrema sunt parintii olandezi, care nu verifica niciodata presiunea.

In pofida acestor atitudini extrem de diferite, majoritatea parintilor cred totusi ca abilitatile lor de a conduce sunt foarte bune si ca faptul de a conduce zilnic este ca o reimprospatare a aptitudinilor lor in materie de sofat.

Astfel, 54% dintre parinti au apreciat ca daca ar da din nou examenul auto l-ar trece, iar printre motivele mentionate de cei care au apreciat ca nu l-ar trece un loc de top il ocupa obiceiurile proaste capatate de-a lungul anilor.

Mamelor le lipseste increderea

Printre rezultatele studiului realizat de Goodyear se numara si faptul ca exista o mare diferenta intre mame si tati, cand vine vorba de gradul de incredere pe care acestia il au in abilitatile lor de a conduce.

In tarile din Europa barbatii s-au aratat mai increzatori, in special cand vine vorba si de intretinerea masinii. Exista un aspect interesant, unde femeile sunt mult mai increzatoare decat barbatii. Compartiv cu acestia, 20% dintre femei s-au aratat increzatoare ca pot schimba o anvelopa, in timp ce numai 2% dintre barbati au apreciat ca se simt in siguranta sa faca asta.

Un alt aspect diferit este si in materie de condus pe vreme rea, unde 24% dintre femei sunt mai increzatoare, in timp ce numai 13% dintre barbati s-au declarat increzatori ca pot conduce fara probleme in astfel de conditii. Acest procent este insa inversat in Rusia.

Parintii cred ca rolul lor este sa fie modele

Majoritatea parintilor (51%) cred ca copiii lor acorda o atentie deosebita comportamentului lor cand se afla la volan si cred de asemenea ca obiceiurile de condus pe care ei le au infuenteaza atitudinile copiilor lor din punct de vedere al sigurantei in trafic, in special cand copiii au intre 6 si 16 ani. Circa 55% dintre parinti afirma ca au inceput sa conduca mult mai atent de cand au copii.

Aproximativ 77% dintre parinti cred ca copiii lor ii vad ca fiind buni conducatori auto.

In plus, 56% dintre parinti cred ca copiii lor sunt de parere ca abilititile de condus ale parintilor sunt un bun exemplu pentru altii.

In ciuda acestor date, multi parinti abordeaza un comportament destul de riscant la volan. Astfel, desi sunt constienti de gradul mare de influenta pe care il au asupra copiiilor lor, parintii nu se comporta intotdeauna ca un model pozitiv.

De exemplu, 44% dintre parinti au fost penalizati pentru viteza in timp ce conduceau cu copiii in masina. In randul acestora s-a constatat si o crestrere a toleratei fata de depasirea limitei de viteza. Astfel, 78% dintre cei care nu depasesc limita de viteza s-au aratat ingrijorati de faptul ca micutii lor, atunci cand vor fi conducatori auto, ar putea depasi aceasta limita, in timp ce cei care depasesc aceasta limita se arata mai putin ingrijorati.

In aceasta privinta se inregistreaza, de asemenea, diferente intre mame si tati, fiind astfel modele diferite de comportament. Respondentii barbati s-au ararat mai voluntari in a-si asuma riscuri la volan. In Europa, de exemplu, barbatii au fost mai predispusi la a fi amendati pentru depasirea limitei de viteza de cand au copii decat femeile (24% fata de 18%). In Romania aceasta diferenta este mult mai mare: 29% fata de 7%.

Instructorii auto incurajeaza parintii-model

In randul instructorilor auto, atitudinea generala este de a considera ca parintii trebuie sa devina modele si mai puternice si sa isi asume acest rol. Doua treimi din instructorii auto europeni (circa 65%) cred ca obiceiurile de condus gresite influenteaza negativ atitudinea tinerilor conducatori auto fata de siguranta rutiera. Aceasta opinie este sustinuta cel mai puternic in randul instructorilor auto din Italia (85%) si cel mai putin in Elvetia (51%).

„Chiar daca un copil nu pare sa fie interesat de condus, el recunoaste modul in care parintele interactioneaza cu sistemul social din traficul rutier. Modul in care noi conducem da o idee copilului nostru despre normele noastre sociale, despre responsabilitatea sociala pe care ne-o asumam si despre maniera in care facem fata conflictului. Mai mult, noi stim ca, pe masura ce copilul se identifica cu parintele, el se adapteaza comportamentului acestuia. Invatarea este un proces constant si are loc atat implicit, cat si explicit. Faptul de a fi un model nu se activeaza doar cand copilul decide sa invete sa conduca, ci mult mai devreme, chiar de cand copilul intra pe scena traficului rutier”, au afirmat Margit Herle si Fatima Pereira da Silva, psihologi in cadrul Traffic Psychology International.

De asemenea, Eszter Salamon, Presedinte al European Parents Association (EPA) subliniaza: „Este clar ca rolul parintelui incepe foarte devreme. Acesta este un model pentru copilul sau. Comportamentul de condus, comportamentul ca biciclist sau pieton – toate au o mare influenta asupra copilului”.

Lasa un comentariu