GEFCO, una dintre cele mai mari companii europene de logistica, simte efectele crizei din Ucraina si a deviat prin Polonia si Belarus fluxurile de transport indreptate catre Rusia, pentru a evita zona cu probleme de securitate din estul Ucrainei. Compania intentioneaza sa faca si transporturi pe Marea Neagra, din Constanta catre sudul Rusiei, insa nu a decis ce port sa aleaga acolo. GEFCO este detinuta de Caile Ferate Ruse din 2012 si are afaceri anuale de 4 miliarde euro, jumatate provenind din colaborarea cu Peugeot-Citroen.
GEFCO simte efectele crizei declansate de Rusia. „Uneori avem fizic dificultati la traversarea Ucrainei, dar si fluxurile de transport din Occident si din Romania catre Rusia sunt afectate nu de embargo, ci de decizia Europei de a bloca unele exporturi catre Rusia”, spune Pierre-Jean Lorrain, director executiv al regiunii Europa Centrala, balcani si orientul Mijlociu.
El spune ca se simte in diminuarea volumului de transport de componente si faptul ca piata rusa a scazut anul acesta cu 20%, iar tara este in recesiune. Transportul de piese in Rusia a fost puternic afectat, ca si exemplu, catre fabrica General Motors din St Petersburg se fac livrari doar o saptamana pe luna incepand cu septembrie, in loc sa se faca in fiecare saptamana, cum fusese pana acum, mai spune oficialul GEFCO. „Nu sunt semne ca piata din Rusia isi va reveni fiindca relatiile sunt tensionate si clientii industriali sunt in expectativa”
Conflictul din Ucraina a pus probleme de securitate, fiindca inaintea inceperii problemelor, camioanele treceau prin estul Ucrainei, insa acum rutele au fost schimbate. Rutele feroviare au fost mai grav afectate decat cele rutiere fiindca linia de tren dintre Europa Centrala si Moscova trecea prin Ucraina de est, iar acum traficul a fost deviat pe o varianta mai lunga, prin Polonia si Belarus, mai spune Lorrain.
Seful GEFCO Romania, Christophe de Korver, spune ca e analizata si posibilitatea de a face si o ruta de transport pe Marea Neagra, de la Constanta in sudul Rusiei. „Trebuie sa decidem ce port folosim in Rusia, avem activitati in Novorossisk, insa acel port e potrivit pentru expedierile catre Samara, nu catre Moscova si cautam un port potrivit”
„Infrastructura rutiera este cam slaba in Romania, astfel ca e ceva mai eficienta calea ferata. Trebuie imbunatatita infrastructura catre portul Constanta, care in conditiile de acum nu este atractiv logistic pentru tarile din regiune”, spune seful GEFCO Romania. El precizeaza insa ca problemele din Rusia nu afecteaza estimarile de business ale filialei locale.
GEFCO a avut afaceri de 4 miliarde euro in 2013, profit net de 55 milioane euro, iar numarul de angajati a fost de 11.500. Compania care opereaza in 150 de tari estimeaza ca in 2020 poate ajunge la afaceri de 8 miliarde euro, datorita cresterilor din America de Sud si Asia. Grupul detinut in proportie de 75% de caile ferate ruse RZD, obtine junmatate din venituri prin transportul de masini si componente Peugeot-Citroen, insa vrea sa scada dependenta de acest grup (astfel incat PSA sa aiba 29% din cifra de afaceri in 2020).
Segmentul auto aduce pe plan mondial peste 65% din veniturile GEFCO care a semnat recent si un mare contract cu General Motors, dar grupul are si clienti din alte domenii, companii precum Electrolux, Whirlpool, Henkel, L’Oreal si P&G.
Compania are intentia de a face achizitii si identifica potentiale tinte, iar in sase luni va fi gata o lista de companii interesante cu care vor fi pornite negocieri.
GEFCO estimeaza in Romania afaceri cu circa 10% mai mari anul acesta, depasind 50 milioane euro, iar cei mai mari clienti sunt Dacia si Ford, sectorul auto reprezentand 70% din afacerile locale.
Cum vede seful GEFCO Romania piata locala de logistica? El spune ca anul a inceput bine si parea incurajator pe partea economica, insa lucrurile s-au schimbat rapid in rau „Din pacate vad ca sunt mai putine investitii straine si aceasta vara a fost foarte foarte slaba. Cred ca multe companii de transporturi au mari probleme si ma tem ca la sfarsitul anului unele companii mici pot da faliment”, spune Christophe de Korver.