Din decembrie 2013 s-au schimbat multe la Lada, fiindca la conducere a trecut un fost maior din armata suedeza, Bo Andersson, un om devenit celebru pentru rapiditatea cu care eficientizeaza lucrurile oriunde lucreaza. El spune ca vrea sa readuca sentimentul mandriei in randul angajatilor Lada, a obligat managerii sa conduca doar masini ale companiei si are planuri clare despre cum o marca pe care s-a pus praful, poate redeveni interesanta.
AvtoVAZ, compania care produce Lada, a renuntat la cateva zeci de mii de angajati in ultimii ani si inca este pe pierdere. Totusi, din decembrie 2013 a inceput o revolutie, fiindca la conducere a venit primul CEO strain din istoria marcii. E vorba de Bo Andersson, care a fost maior in armata suedeza si care a lucrat 22 de ani la General Motors unde a condus un timp si divizia de achizitii. Apoi a lucrat la compania auto rusa GAZ unde a „taiat in carne vie”, a eliminat activitatile neproductive si a reusit sa reduca pierderile.
Intr-un interviu pentru Automotive News el a explicat cum vede viitorul Lada, marca ce acum nu e pregatita pentru pietele pretentioase, cum ar fi Germania, ci merge bine in Rusia, Ucraina, Belarus, Kazahstan, Peru sau Egipt.
Seful Lada – compania detinuta in proportie de 75% de Renault-Nissan – spune ca tensiunile dintre Rusia si Ucraina afecteaza foarte putin Lada care vinde majoritatea masinilor in Rusia si isi ia de acolo trei sferturi dintre componentele necesare.
Lada a avut insa peste jumatate din piata rusa si cota sa a scazut la 16% anul trecut, obiectivul fiind sa se ajunga totusi la 20% in 2016 cand si compania ar trebui sa obtina profit.
Un obiectiv mai indraznet este ca Lada sa ajunga sa vanda volume importante in tarile nordice – Suedia, Norvegia, Finlanda – unde conditiile climatice sunt la fel ca in Rusia si masinile 4X4 sunt la mare cautare.
Pentru a avea succes in aceste piete trebuie insa ca produsele sa fie mult mai bune calitativ, iar compania va face primul pas lansand sedanul Vesta care ar trebui sa se conformeze normelor europene de siguranta si sa coste de la 8.000 de euro. Apoi, in 2015 va fi lansat atat un SUV numit X-Ray, cat si un crossover, ambele bazate pe platforme Renault, mai ales ca grupul auto rus este controlat de Renault-Nissan.
Care sunt companiile auto pe care seful Lada le considera a fi repere ale industriei auto? „Putem invata din principiile de productie gandite de General Motors, cand lucram la GAZ m-am convins ca germanii de la Volkswagen sunt lideri in inginerie, iar Renault ne poate ajuta mult la partea de motoare si trenuri de rulare. Nissan inseamna calitate deosebita si suntem atenti la cele mai bune concepte in fiecare segment”, spune el.
In Rusia, Lada considera ca si concurenti nu doar grupurile de traditie, cum ar fi General Motors si Volkswagen, ci si companiile chineze care vand acolo destul de bine: Geely si Lifan.
Cert e ca trebuie sa se lucreze mult la calitate, iar Bo Andersson spune ca toti managerii de top de la AvtoVAZ vor trebui de la 1 august sa conduca doar masini Lada.
In primele luni dupa venirea la Lada, suedezul spune ca s-a pus accent pe productie si pe reducerea birocratiei din companie, rezultatele aratand o crestere cu 25% a productivitatii si cu 20% a calitatii. In prezent se construiesc 2.400 de masini/zi si obiectivul este sa se ajunga la 3.000 la final de an.
In Rusia s-au vandut 1,22 milioane masini noi in prima jumatate din 2014, cu 8% sub perioada similara din 2013. Lada si-a gasit 193.000 de clienti, cu 15% sub prima parte din 2013. Cel mai vandut model a fost Granta, cu peste 70.000 de unitati, urmat de Largus, cu 34.000. Duster si-a gasit 41.000 de clienti in prima parte a anului trecut, in timp ce Logan si-a gasit 24.000.