BMW si Audi au cate o litera magica capabila sa iti atraga atentia: M, respectiv S. Mercedes-Benz are insa trei: AMG. Iar dupa o degustare de mai multe modele AMG poti sa iti dai seama foarte limpede care dintre ele ti se potriveste si ce au atat de diferit unele fata de altele, desi aparent fac parte din aceeasi familie.
E o sambata dimineata superba si soarele incepe sa incalzeasca pista micului aeroport din Baneasa. Pe parcursul urmatoarelor ore, mii de cai putere o vor incinge insa cu adevarat.
In cea mai recenta poveste despre Porsche povesteam cate ceva si despre jocurile copilariei mele de baiat pasionat de automobile. Una dintre masinile care mi-au placut mereu este SLK.
E drept, de data aceasta nu am sansa sa conduc SLK-ul de care m-am indragostit in fata unui monitor de 15 inch, deoarece el a fost produs intre anii 1996 si 2004. Asadar, prima generatie SLK a iesit din fabricatie de zece ani. Ma asteapta insa un SLK 55 AMG, cu motor V8 de 5.461 cmc, care dezvolta 421 de Cai Putere (CP) si atinge 100 km/h in 4,6 secunde. Dupa doua ture de circuit ramai cu gustul unui roadster veritabil, foarte naravas, care nu se sfieste sa de-a cu tine in afara drumului daca nu-i respecti puterea si spiritul nebun. Prezenta acestei versiuni de SLK pe piata, SLK 55 AMG, este cu atat mai interesanta cu cat BMW nu are un Z4 cu litera M pe el, iar la Audi TT-ul Roadster se opreste la 211 CP, dintr-un motor ceva mai mic decat jumatate din al Mercedes-Benz SLK 55 AMG. Asadar, in lumea roadster-elor, SLK 55 AMG are momentan o pozitie foarte frumos definita.
Las jucausul si periculosul SLK pentru A 45 AMG. Aceasta nu e o masina, ci un spectacol de sunet. Daca vrei cel mai placut sunet AMG pentru cei mai putini bani, atunci A 45 AMG este masina perfecta pentru tine. Asemenea unui adolescent care isi arata ostentativ vigoarea si aparenta putere, acest A 45 AMG face exact intocmai. Are motor de doar 2 litri, insa dezvolta 360 CP si atinge 100 km/h in 4,6 secunde. Niste performante remarcabile, dublate de un sunet fantastic.
Primele SL-uri le-am vazut prin filme. Sunt masini elegante, mari, puternice si cumparate de oameni caracterizati de trasaturi similare. In fata mea, SL 63 AMG. Adica SL-ul AMG pentru “saraci”, pentru ca mai exista si SL 65 AMG. Ei bine, Mercedes-Benz SL 63 AMG are un farmec aparte. Cu al sau motor V8 identic cu al SLK 55 AMG, SL are o prestanta fantastica si, desi e mai mare si mai greu, atinge 100 km/h in 4,3 secunde, cu 0,3 secunde mai repede decat fratele mai mic. Evident, motorul si cutia de viteze sunt optimizate spre a furniza altfel de performante si altfel de sunet. SL 63 AMG inspira barbatie, are directie grea si este cel mai plin de testosteron dintre toate, fara a fi cel mai rapid sau cel mai galagios dintre AMG-uri. Si SL 63 AMG are o pozitie interesanta pe piata, deoarece rivalii traditionali ai Mercedes-Benz, BMW si Audi, nu au in gama un roadster de acest calibru, astfel ca, din nou, o alegere pare usor de facut.
Cine s-ar fi asteptat ca cea mai rapida stea din constelatia AMG prezenta la Roadshow Star Experience din Bucuresti sa fie tocmai un… Clasa E? Eu nu, si nici nu am stiut asta pana nu am citit fisele masinilor conduse, evident, post eveniment. Ei bine, E 63 AMG S-Model 4MATIC are si el acelasi motor ca SLK 55 AMG si SL 63 AMG, insa atinge 100 km/h in doar 3,6 secunde, gratie celor 585 CP si cuplului enorm de 800 Newton-metru (Nm). Da, deci mult sub 4 secunde pentru o berlina de familie, mare si alba. Abia cand am citit specificatiile am inteles de ce am avut senzatia ca E 63 AMG S-Model 4MATIC vrea cu orice pret sa ma omoare. E o masina grea, cu o masa de aproape doua tone, incredibil de rapida si de fina, si care la cea mai mica apasare a acceleratiei se dezlantuie agresiv precum un crocodil iesit din rau sa atace caprioare.
Uneori, la SL 63 AMG si E 63 AMG S-Model 4MATIC, chiar si sistemul ESP te tine cu greu printre conurile imprastiate logic pe pista. Atatia CP si atata greutate reusesc in cele sa bata electronica, locul fiind luat de legile fizicii si ale bunului Dumnezeu!