Acasa Romania Recuperarea taxei pe poluare auto din 2012 poate sa NU fie, pana la urma, o idee atat de buna

Recuperarea taxei pe poluare auto din 2012 poate sa NU fie, pana la urma, o idee atat de buna

de Adrian Mitrea

Taxa Auto (sursa - 0-100.ro)

Hotararea CJUE din 12 Februarie 2014 a venit ca un crepuscul de lumina si speranta ca, totusi, statul roman poate fi invins in disputa privind taxa pe poluare auto, asa cum se numea ea in 2012. Acum e mult mai usor sa-ti recuperezi banii, in instanta, daca vrei. Insa recuperarea taxei pe poluare auto platita in 2012 s-ar putea sa nu fie, totusi, o idee prea buna. Iata de ce.

Primul motiv ar fi ca diferenta dintre taxa din 2012 si timbrul din 2014 este de cele mai multe ori nesemnificativa, iar efortul de a castiga un proces si de a recupera 100-300 Euro s-ar putea sa nu merite pur si simplu.

In al doilea rand, la masini cu motoare turbo diesel de 3 litri Euro 4 – aici intra aproape tot ce inseamna SUV si berline premium – taxa din 2012 era semnificativ mai mica decat in prezent, iar recuperarea ei ar fi, de fapt, o mare paguba.

In al treilea rand, masina ta s-a devalorizat intre timp, iar cuantumul timbrului de mediu actual din valoarea ei de piata reprezinta acum mai mult decat a reprezentat taxa pe poluare auto in 2012.

Vei spune poate „Bine, dar ce ma intereseaza pe mine cat e diferenta dintre taxa din 2012 si timbrul din 2014?”. Pai te intereseaza, pentru ca daca vrei sa vinzi masina respectiva cumparatorul ei are nevoie de la tine de adeverinta de la ANAF din care sa reiasa ca taxa/timbrul au fost platite si nerecuperate.

Ori la un simplu calcul vei vedea ca masina ta s-a devalorizat semnificativ in doi ani, astfel ca pana la urma tot tu iesi in pierdere cand vrei sa o vinzi.

Desigur, exista cazuri incontestabile in care recuperarea taxei platite in 2012 merita: 1) Vrei sa tii masina respectiva pe viata sau pana legislatia privind taxarea poluarii masinilor se va schimba din nou, sperand in acest caz ca taxa/timbrul pentru masina ta va scadea, nu va creste; 2) Ai facut dauna totala masina respectiva.

Mai jos poti vedea cateva exemple de calcul pentru cateva motorizari populare pe piata auto. Capacitatile cilindrice sunt rotunjite cu 1-3 cmc, iar emisiile de CO2/km sunt de asemenea aproximative si orientative. Chiar daca aceste valori sunt aproximative, ele nu afecteaza imaginea de ansamblu asupra diferentei dintre taxa pe poluare din 2012 si timbrul de mediu din 2014.

Pana una-alta, timbrul de mediu acum in vigoare este legal si nu incalca legislatia UE si vom ramane cu el in urmatoarea perioada, pana va fi inlocuit, probabil, cu o taxare anuala sau cu alta forma de taxare care sa respecte cu adevarat principiul „poluatorul plateste”.

Calculele de mai jos au fost facute cu ajutorul calculatoarelor de taxa pe poluare, respectiv timbrul de mediu, de pe site-ul www.delta-inmatriculari.ro, singurul pe care am gasit toate calculatoarele de taxe pe poluare si timbru de mediu, de cand acestea au fost introduse. Astfel, poti sa calculezi cat ar costa taxa pentru masina ta in fiecare dintre anii in care a functionat acest sistem de taxare. De asemenea, pe acest site am gasit si un comparator de taxa pe poluare 2012 vs. timbrul de mediu 2014, astfel incat fiecare isi poate calcula daca in cazul sau specific renteaza sau nu recuperarea taxei.

Exemple Diferente Taxa Poluare 2012 vs. Timbru de Mediu 2014 (sursa - 0-100.ro)

Lasa un comentariu