AvtoVAZ, producatorul masinilor Lada, va renunta la 7.500 de angajati, adica peste o zecime din efectivele totale, din cauza perspectivelor negative din piata si din nevoia urgenta de a imbunatati situatia financiara a companiei. Lada a vandut peste 530.000 de masini anul trecut, insa uzina are o capacitate de 900.000 unitati/an. Lada produce si masini Renault si Nissan si o parte dintre modele sunt facute cu piese din Romania.
De doua saptamani AvtoVAZ are un nou sef, in persoana lui Bo Andersson, care a lucrat la General Motors. El considera ca, pentru a asigura profitabilitatea Lada pe viitor, efectivele curente de 66.500 persoane trebuie reduse cu 7.500 oameni, o treime din acestia fiind manageri. Planul este ca reducerile sa se petreaca pana la final de 2014, an in care este asteptata o noua scadere, dupa ce in 2013 vanzarile au scazut cu 12%, spre 530.000 masini.
AvtoVAZ a facut reduceri dure (si) in 2009, cand a renuntat la 27.000 de angajati. Suedezul Bo Andersson a condus mamutul GAZ, la care a taiat in carne vie in acelasi an, renuntand la jumatate dintre cei 100.000 de angajati si scotand din productie antica Volga. Este creditat cu readucerea pe linia de plutire a companiei, care altfel nu ar fi rezistat. In Rusia, dar si in alte tari din Est, inclusiv Romania, regimul comunist a creat giganti industriali care, cand au fost fata in fata cu concurenta din Vest dupa 90′, nu au mai facut fata.
In Rusia, vanzarile Lada – AvtoVAZ au scazut anul trecut cu 15%, spre 453.000 unitati. De departe cel mai vandut model a fost Granta, cu 166.000 unitati, iar Kalina, Largus si Priora si-au gasit fiecare peste 50.000 de unitati.
Renault a preluat 25% din AvtoVAZ in 2008, iar din Decembrie 2012 detine impreuna cu Nissan controlul celui mai mare producator auto rus. Se va ajunge ca Renault sa aiba 50,1% din noul joint-venture, dupa investitii de 366 milioane dolari, iar Nissan va detine 17% din actiuni si va investi 376 milioane dolari.
Marea miza tine de dezvoltarea pe o piata auto uriasa, cea rusa, unde Lada a capatat o imagine invechita fiindca s-a modernizat prea putin in ultimii 20 de ani. Renault-Nissan poate intineri gama si in ochii unor clienti masinile acestei marci pot redeveni interesante.
Primele roade ale colaborarii se vad deja, a fost inaugurata o noua linie de asamblare in primavara lui 2012, iar tot atunci a inceput productia Lada Largus, model bazat pe vechiul Logan MCV.
Catre uzina Togliatii sunt trimise cu trenul din Romania (durata fiind 14 zile) sau cu camioanele (noua zile de drum) componente pentru masinile programului X52, care implica faptul ca Lada va construi modele pe baza noului Logan.