In 2013 vanzarile de automobile noi din Romania au inregistrat al saselea an de scadere consecutiva (aproximativ -10%), producand, in timp, efecte puternice in randul numarului de angajati, clientilor de automobile, importatorilor si dealerilor. Iata cum se vede o radiografie a ceea ce s-a intamplat pana acum de la nivelul ochilor unora dintre cei mai experimentati manageri din industria auto romaneasca, precum si mesaje pentru noul an si viitor.
Unii dintre ei parasesc Romania pentru a lucra in alte tari, iar altii raman ancorati in provocarea locala. Printre cei care pleaca se numara seful Dacia si al Grupului Renault Romania, Jerome Olive, care a parasit postul la 1 Ianuarie 2014, lasandu-l in loc pe Nicolas Maure. De la 1 Februarie va pleca din tara si Dana Cortina, directorul general al Porsche Inter Auto (PIA) Romania, pentru a se alatura managementului general al Volkswagen Group Retail din Spania. Bulgarul Alexander Milanov ramane in continuare pe pozitii sa conduca operatiunile din Romania si Bulgaria, Cristian Milea se simte mai motivat ca niciodata, iar Nicolae Sorescu, directorul general al Grupului Radacini, are o provocare serioasa in urmatorii ani, reformarea comapaniei dupa ce Chevrolet a anuntat ca se retrage din Europa incepand cu 2015.
Le-am pus celor cinci manageri de top din industria auto romaneasca un set de cinci intrebari standard si mai jos poti citi raspunsurile lor.
Piata auto, concluzii la final de 2013 si asteptari pentru viitor
Dana Cortina, PIA: Din pacate trebuie sa spun ca a fost din nou un an greu. (…) La inceputul lui 2011 toata lumea era optimista ca s-a atins fundul sacului si ca de acum incolo o sa crestem. Din pacate nu s-a adeverit ceea ce asteptam noi toti. In 2012 am fost si mai precauti, iar in 2013 am fost extrem de rezervati in ceea ce priveste o crestere. Din pacate iar vorbim despre un minus fata de anul precedent. Avem acum senzatia ca nu exista niciun motiv special pentru optimism in 2014. Noi ne-am facut calculele sperand ca 2014 va fi la nivelul lui 2013 si nu mai rau. Ce inseamna calcule… e clar ca exista un buget, iar in buget nu avem nicio nota de optimism pentru crestere.
Alexander Milanov, BMW Group Romania: Anul 2013 a fost un an dificil pentru BMW, a trebuit sa infruntam cateva provocari pe piata. Am avut o descrestere a intregului segment premium, dar si a pietei totale. Descresterea noastra este un pic mai mare decat a segmentului premium. Am avut insa o a doua parte a anului foarte buna, dar per total asteptam o scadere de 25% fata de 2012 pentru BMW in Romania. Ne-am lovit de o schimbare a asteptarilor clientilor, partial din cauza schimbarii legislatiei locale si partial din cauza curentului downsizing in ceea ce priveste optiunile/dotarile de pe masinile noastre. De asemenea, au fost modele noi de la concurentii nostri, in anumite segmente, ceea ce am resimtit. Pentru 2014 asteptam o stabilizare a pietei, desi nu stim inca daca a fost deja atins punctul minim. Vedem posibilitatea unei cresteri mici in ultima partea a anului viitor, mai ales daca luam in considerare evolutia marcilor noastre si pe celelalte piete din Europa.
Cristian Milea, Opel Romania: Piata auto la final de 2013, din nefericire pentru noi toti, confirma un trend descrescator al ei. Suntem cativa, in industria aceasta, care la inceputul acestui an am spus ca piata va suferi o descrestere si imi aduc aminte ca ma numar printre acei cativa si din pacate am avut dreptate. Spun “din pacate” pentru ca mi-as fi dorit foarte mult ca lucrurile sa se intample diferit si sa evoluam macar intr-o piata de tip palier, daca nu in conditii de crestere. 2014 e un an care, cel putin din pespectiva indicatorilor macroeconomici, ne-ar da sperante. Din punctul meu de vedere exista un risc, dar cred ca 2014 va reprezenta o evolutie de tip palier. Asta astept de la 2014. Cand spun risc ma refer la politicul acestui moment (…). Mi-e tare teama ca increderea pe care cumparatorul roman si-o poate asuma, in virtutea unei premise bune de viitor scurt, n-o sa fie in favoarea industriei. Va spun asta gandindu-ma doar la cateva proiecte recente, cum ar fi acciza noua in carburanti, care se constituie in orice altceva in afara de un catalizator pentru aceasta industrie auto. In situatia in care lucrurile ajung intr-un regim de normalitate a politicului, sunt convins ca 2014 ne va oferi prilejul sa functionam intr-o piata care nu mai cade.
Jerome Olive, Dacia: Piata auto nu este la nivelul la care am vrea sa fie si nici pe departe la nivelul la care Romania ar trebui sa fie, daca ne uitam la rata de motorizare. Romania a devenit mai degraba o piata de persoane juridice. Persoanele fizice aproape ca nu isi mai cumpara masini noi in Romania. De aceea acestea trebuie ajutate si trebuie sustinuta reinnoirea parcului auto. De aceea programul REMAT este bun si este bun si pentru Guvern pentru ca nivelul costurilor initiale este depasit ulterior din taxele si impozitele colectate cu ocazia vanzarilor de masini.
Nicolae Sorescu, Radacini: Cifrele vorbesc de la sine. Este unul dintre cei mai prosti ani, clar. Importul masiv si salbatic de second-hand isi arata consecintele. Vechimea parcului auto se duce spre 14 ani. Devenim cea mai batrana piata auto din Europa. Au fost mai putini dealeri, mai multe insolvente. Si insolventele acestea sunt justificabile uneori, alteori sunt evazioniste. Totul se invarte in jurul evaziunii. A fost si un an in care am luat cea mai mare pastila posibila, retragerea Chevrolet.
Ce ati invatat in anii de criza?
Dana Cortina, PIA: Multe! Pentru un manager… criza te pune cu adevarat la incercare. Intr-o astfel de criza, cum am avut noi, nu am avut de unde sa invatam. Tipologia crizei cu care noi ne-am lovit a fost unica in industria auto in zona aceasta a noastra. Asta tinand cont si ca noi apartinem de o firma austriaca, iar Austria inseamna stabilitate. Acolo criza inseamna -5%. La noi e -80%. Totul a depins de instinct, intuitie, foarte mult curaj. E un cuvant care merita mentionat pentru ca tine pana la urma de faptul ca-ti asumi niste decizii. Si pot fi niste decizii care se dovedesc in timp ca au 100% gresite, nimeni nu poate sa dea un pronostic, tu ti le asumi – cu contiinta si constienta –, conteaza si norocul, desigur, sa te ajute Dumnezeu sa iei decizii cat de cat corecte. Deci cred de azi in cuvantul curaj. Sunt de luat decizii. Decizii radicale, mai radicale decat in vremurile bune, decizii nepopulare, decizii grele, inclusiv pe partea de personal.
Alexander Milanov, BMW Group Romania: Despre criza as putea spune ca daca nu te omoara, te face mai puternic. Ce am stiut de la inceput a fost ca nu este o scadere temporara, ci ca e ceva mare, international, si ca efectele vor ramane o perioada mai mare. Noi ne-am concentrat pe a intari reteaua si pe satisfactia clientilor. Cred ca in perioada de criza am stabilit legaturi foarte stranse, apropriate, cu clientii nostri, iar acum putem sa venim mai bine in intampinarea asteptarilor si cerintelor lor.
Cristian Milea, Opel Romania: Greu de spus… Daca as face o lista scurta cu elementele invatate, pe primul loc as pune importanta flexibilitatii in politica ta de piata. Trebuie sa fii suficient de informat si informatia sa fie suficient de precisa in ceea ce priveste comportamentul clientului, iar reactia ta sa fie suficient de rapida. Pentru a functiona asa, tot mecanismul comercial al marcii trebuie sa dea dovada de o flexibilitate foarte buna. Flexibilitatea aceasta are o componenta care se rasfrange asupra functiei Control. Ai mari sanse, cu cat esti mai flexibil, sa ai probleme. Daca reusesti sa dublezi flexibilitatea cu o disciplina buna de lucru, eu cred ca asta e reteta potrivita pentru vremurile acestea.
Jerome Olive: Noi la Dacia am avut sansa sa fim la momentul potrivit pe piata cu produsul potrivit. Cand am conceput Logan nu aveam de unde sa stim ce urmeaza sa vina, iar pe noi criza din Europa mai mult ne-a ajutat decat ne-a facut rau. (…) Am reusit sa demonstram ca avem competentele necesare pentru a avea produse comercializate in Europa de Vest. Romanii trebuie sa fie constienti de acest lucru si sa invete sa ridice capul.
Nicolae Sorescu, Radacini: Prima criza am avut-o in 1997. Dolarul a crescut de la simplu la dublu, peste noapte. Atunci vindeam Daewoo si in Decembrie vandusem 200 de masini, in Ianuarie 180, in Februarie 150, in Martie 4. Deci era clar o scadere fantastica. Am invatat ca trebuie sa fii suplu si ca daca exista 50% dintre clienti care nu mai cumpara, exista in continuare 50% care cumpara. La momentul respectiv lectia cea mai dura a fost ca nu e bine sa ai o singura marca in portofoliu. Daewoo pentru noi era atunci singurul brand, nu aveam alternativa. Din acest motiv am cautat sa avem mai multe marci in portofoliu, avand in acelasi timp grija sa nu se concureze una cu alta. Un al doilea lucru pe care l-am invatat este ca criza e cea mai buna oportunitate si ca este chiar o asanare a pietei. Sunt foarte multi diletanti, fiara padurii, ce faci tu, face si ea, te ascunzi, se ascunde… Astia dispar de pe piata in criza. Un alt lucru pe care l-am invatat, din nefericire pentru altii, din fericire pentru noi… sistemul bancar nu te ajuta. Cand e criza mai mare, atunci e cu piciorul pe gatul tau, din ce am vazut la altii. La noi, slava Domnului, batem in lemn, toata dezvoltarea noastra a fost organica si nu am apelat la steroizi, astea fiind creditele. Comisioanele si dobanzile din Romania sunt mari si sunt asa pentru a astupa in general gaurile date voit. In crizele urmatoare am observat ca Legislativul este bun in a adanci criza, nicidecum in a o estompa. Am mai invatat ca in criza nu e bine sa pierzi timpul. Poti sa-ti reorganizezi afacerea, poti sa-ti duci oamenii la training-uri, lucruri pe care nu le poti face prea usor cand afacerea duduie.
Ce va tine in auto, industrie care in Romania si Europa acestui moment este foarte demotivanta?
Dana Cortina, PIA: Eu cred ca fiecare situatie in viata exista o provocare. Eu am si 18 ani in spate de industrie auto, cu bune, foarte bune, excelente si rele, foarte rele si dezastruoase… Am trait in sase ani de criza cat in 20 de ani de constructie si ramane in continuare incitant. Pana acum am reusit. Dar mai departe? Reusesc si anul viitor sa stabilizez business-ul? (…) Nu contest faptul ca ar putea sa ma intereseze un alt tip de business, dar acum a venit provocarea cu Spania – o alta piata interesanta si de vreo zece ori mai mare decat piata Romaniei in momentul de fata – am provocare suficienta si pentru urmatorii ani.
Alexander Milanov, BMW Group Romania: Nu-ti poti alege pasiune. Cand esti nascut cu benzina in sange, ramane intotdeauna. Criza nu te poate face sa-ti placa o alta industrie, cum ar fi cea a mobilei, daca tie iti plac de fapt automobilele. Cred de asemenea ca toate industriile, in anumite momente, se confrunta cu anumite provocari.
Cristian Milea, Opel Romania: Imi e greu sa dau un raspuns institutional aici. Raspunde Cristi Milea, personal. Nu stiu ce ar trebui sa raspunda CEO-ul unei companii de auto. Cristi Milea e in continuare un baiat mare, mi-au placut masinutele de mic, am crescut si am ramas indragostit de masini, a crescut amvergura jocului. Cred ca este la fel de provocator ca atunci cand au inceput sa-mi placa masinutele si constantatam ca nu mai reusesc sa le pun la loc. A fost primul moment in care mi-am dat seama ca e o industrie complexa. Am facut studii de profil si parcurgandu-le am ajuns la concluzia ca sunt in postura sa refac acele masini mici, dar miza jocului crescuse si am ramas ancorat in acest basm. Imi place foarte tare si ma tine foarte treaz. De ce sa n-o spun, exista provocari pe care nu stiu in ce masura le-as gasi in alta parte. (…) Ma simt foarte bine aici, nu simt ca ar trebui sa plec. De-a lungul acestor ani am avut tot felul de oferte care ma chemau o zona care nu tinea neaparat de industria auto. Nu am dat nicio sansa acelor proiecte pentru ca ma simt foarte bine in pielea mea in industria auto.
Jerome Olive: Am invatat ca e inutil sa dai vrabia din mana pe cioara de pe gard. In nicio industrie nu poti spune ca esti ferit de criza, iar pentru mine industria auto reprezinta cea mai mare perioada din viata. M-am dedicat acestui sector si imi place foarte mult.
Nicolae Sorescu: Exista destule provocari ca sa ma motiveze sa raman in industria auto si sunt chestii care se vad mai mult la japonezi, acum vad ca le-au preluat si americanii: te gandesti ce poti sa faci cu ce ai. Capitalul uman – fara sa fac eu pe marxistul – este cel mai de valoare lucru pe care il ai si cu care poti obtine rezultate fara o investitie tehnologica fantastica, fara costuri mari.
Ce mesaj aveti pentru angajatii dumneavoastra?
Dana Cortina, PIA: V-as raspunde cu o replica pe care am auzit-o intr-un film: Cat timp o sa aveti nevoie de mine, dar nu o sa ma vreti, eu o sa raman. Cand nu o sa mai aveti nevoie de mine, dar poate o sa ma vreti, eu o sa plec. Cam acesta este mesajul. Aceasta este satisfactia mea – fara vreo urma de fariseism – pentru suflet, personal, este ca las niste oameni unde simt ca am avut si eu o contributie in devenirea lor si in cariera lor. Nu exista nimic mai frumos decat acest sentiment. Pentru viitor… e foarte imortant ca tu sa fii foarte puternic, pe picioarele tale, sa ai o anumita valoare, sa nu-ti iesi din mana. Chiar daca firma nu te provoaca sau seful direct, tu trebuie sa te mentii… cum sa spun… viu, sa nu-ti iesi din mana, sa ramai in permanenta antrenat si sa ai o valoare ca individ, ca om.
Alexander Milanov, BMW Group Romania: Ca si in sport, lucrul in echipa cred ca este foarte important. Colegii nostri au invatat cat de important este ca echipa sa fie puternica si sa se concentreze pe un rezultat comun. Acest lucru cred ca ne va mentine puternici si in viitor.
Cristian Milea, Opel Romania: Primul lucru pe care sunt convins ca il simte oricare dintre colegii mei este cel al apartenentei la o echipa de succes. Daca vorbim de Opel ca al treilea producator in piata de turisme de pe continentul european, daca vorbim despre Opel ca singura marca din top cinci, pe Europa, care inchide anul 2013 cu crestere fata de 2012 (…) cred ca acesta e un lucru pe care colegii mei il apreciaza foarte tare. Aceasta este o parte a puzzle-ului. Stiind ca esti prin cei care au contribuit la aceasta stare de fapt iti da un sentiment pe care cu greu l-ai putea genera prin stiu eu ce forme de recompensare. Sa stii ca tu, pe vremea asta, esti o rotita a mecanismului care s-a invartit in zona care trebuie este un lucru extrem de important. Pentru anul viitor le doresc sa ramana la fel de acorati in ceea ce facem, sa creada in marca (…) si sunt convins ca in noua conjunctura, cea in care Opel reprezinta amprenta General Motors in Europa (fara Chevrolet – n.r.), sansele ca evolutia aceasta crescatoare sa urmeze un grafic mai abrupt decat acum sunt foarte mari.
Jerome Olive, Dacia: Au fost patru ani densi in care toate entitatile Grupului Renault din Romania si-au facut treaba, atingandu-si obiectivele. Tin sa le multumesc celor 18.000 de angajati, pentru ca pana la urma cu ajutorul lor, al tuturor, am atins obiectivele pe care le aveam. (…) Succesul te poate face increzator, atat in fortele proprii, cat si in echipa.
Nicolae Sorescu: In primul rand le multumesc pentru eforturile facute in 2013 pentru ca, intr-adevar, a fost greu si toata lumea a constientizat ca e o perioada de criza si a pus umarul in a ne pastra cota de piata si chiar a o creste pentru unele marci. Le spun ca Grupul Radacini este suficient de mare, sufiecient de puternic si de flexibil, iar in timp vrem sa investim permanent in oamenii nostri ca sa fim cu totii cat mai buni. Sa nu uite niciodata chestia asta!
Ce mesaj aveti pentru clientii si partenerii dumneavoastra?
Dana Cortina, PIA: Catre clienti mesajul ar fi sa aiba generozitate in continuare, sa ne dea de cate ori este nevoie feedback cand ceva nu functioneaza cum trebuie pentru ca noi sa stim ce mai avem de indreptat. In cultura noastra organizationala este de mare valoare empatia fata de client si dorinta de a avea cat mai multe fete zambitoare cand pleaca din dealership-urile noastre, dar intotdeauna este loc de mai bine si eu sunt foarte recunoscatoare unui client care iti spune in fata ce nu i-a placut si tu poti sa corectezi acel ceva si poti sa-l castigi de client pe viata prin atitudinea ta. Vreau ca in continuare clientii sa simta acest lucru (…). Pentru parteneri, cred ca in 15 ani de activitate ne-am facut un nume si renume ca o firma foarte serioasa in ceea ce priveste colaborarea si nu pot decat sa-i asigur pe partenerii nostri ca si formula noua de management este la fel si nimic nu se schimba.
Alexander Milanov, BMW Group Romania: Cred ca clientii nostri cresc. Ii vad cum cresc. Vad noi grupuri de oameni care gasesc in BMW marca lor preferata. Dintotdeauna clientii de BMW au stiut de ce vor un BMW. (…) Noi cautam cele mai bune cai de a-i servi, lucram mult la satisfactie, facem diferite sondaje pentru a intelege satisfactia din vanzari si post-vanzari. Mesajul nostru catre ei este ca suntem gata sa imbunatatim ceea ce nu se ridica la nivelul asteptarilor lor si ca este intotdeauna o placere pentru noi sa le fim la dispozitie. Daca satisfactia unui client depinde de munca ta, atunci trebuie sa o faci. Iar noi la BMW facem asta simtindu-ne bine, bucurandu-ne si vrem ca lucrurile sa ramana asa.
Cristian Milea, Opel Romania: As incepe prin a le adresa multumiri atat clientilor nostri, cat si partenerilor, ca au facut posibile rezultatele la care faceam referire mai devreme. In Romania suntem o marca ce a reusit sa creasca, pe o piata in declin, suntem echipa care a reusit sa aiba la 11 luni din 2013 cea mai mare crestere din aceasta industrie. Clientilor de Opel, care demonstreaza un mare apetit pentru marca, le multumesc si lor pentru aprecierea pe care o arata fata de marca si le spun ca pe viitor concentrarea noastra nu va fi numai in a identifica foarte precis nevoile lor si a veni cu o oferta care raspunde foarte punctual la aceste cerinte, ci suntem foarte concentrati pe partea de calitate a serviciilor, acolo unde ne propunem nu doar sa fie croite pe client, ci ele sa fie, in orice context, de foarta buna calitate.
Jerome Olive, Dacia: Pentru un constructor este important tot lantul, din amonte pana in aval. Cand spun amonte ma refer la partea de inginerie, de proiectare si industrializare, trecand prin furnizori, uzine si, cel mai in aval, la dealeri. Acesta este un lant, iar forta lui este egala cu cea a verigii cele mai slabe. De aceea trebuie sa vedem pentru fiecare veriga care este puterea si cum poate fi imbunatatita pentru ca ceea ce ne intereseaza este ca produsele noastre sa raspunda cerintelor sau chiar sa anticipeze dorintele clientilor.
Nicolae Sorescu: Ar fi bine ca furnizorii nostri sa se mai uite asa prin piata si sa vada ce se intampla. Sa mearga in locurile in care se creeaza plus-valoare, nu unde deciziile se iau din birou, cu tot felul de stegulete si tot felul de statistici, nevazand exact ce se intampla. Ar trebui sa se inceapa o masura cu aceeasi moneda pentru toti. De multe ori ni se arunca in carca tot felul pe principiul “lasa ca aia stiu”, “lasa ca aia fac”. Si chestia asta nu o s-o mai toleram. (…) Unde e echitatea? Pentru clienti, in primul rand, mesajul e simplu: In cazul Chevrolet, reduceri de pret asa de mari ca acum n-or sa mai existe. Sunt foarte putine din nefericire pe stoc, pentru ca stocul e dramuit. Daca stiam ca Chevrolet se retrage, faceam un stoc zdravan. In al doilea rand vreau sa asigur clientii ca ne preocupam de serviciile pe care le oferim si lucram foarte mult la sisteme acestea de trade-in, buy-back si vrem sa-i ajutam sa-si cumpere o masina mai noua. De asemenea, pentru clientii care vor o masina rulata, si noi, dealerii, avem masini rulate, mai sigure ca achizitie decat cele din piata libera.
Porsche Inter Auto (PIA) Romania face parte din Porsche Inter Auto GmbH & Co KG, reteaua globala de retail a Holdingului Porsche din Salzburg. Reteaua Porsche Inter Auto Romania comercializeaza, prin intermediul celor 5 centre auto, automobile Volkswagen, Skoda, Audi si SEAT. Grupul Volkswagen este actionar unic al Holdingului Porsche. Porsche Inter Auto Romania este distribuitor exclusiv pentru marcile Bentley si Lamborghini si importator si distribuitor exclusiv pentru marca Porsche.
BMW Group Romania importa pe plan local si coordoneaza activitatea de retail si servicii a marcilor auto BMW si MINI.
Opel Romania este reprezentantul oficial al Opel pe piata locala, coordonand activitatile de retail si servicii pentru marca auto germana, parte a General Motors. Opel va ramane din 2015 singura marca a GM in Europa.
Grupul Renault Romania include Dacia si este cel mai mare angajator din industria auto romaneasca si printre cei mai mari angajatori privati din Romania, cu un total de 18.000 angajati.
Grupul Radacini este format din mai multe firma independente care, impreuna, comercializeaza marci precum Opel, Chevrolet, Mazda, Citroen si asigura service si piese pentru ele, dar si pentru Cadillac si Hummer.
1 comentariu
O politica agresiva de reduceri si oferte ar fi schimbat putin lucrurile, cel putin pe termen scurt. Daca mai adaugam si faptul ca, in principiu, fiecare model nou costa mai mult decat cel vechi… reteta esecului pare o normalitate in viziunea celor de mai sus. E criza si cumparatorii nu mai au bani, or nu se mai risca la un credit = gata soarta acceptata, asteptam sa revina clientii. Dar pana atunci in propria ograda nu se intampla nimic? Evident alte lucruri decat inchiderea de fabrici si concedierea de mii de oameni mascate in "restructurare".