Acasa Tehnologie Cum ar putea showroom-urile digitale si vanzarile online de masini noi sa schimbe fata industriei auto – O perspectiva optimista

Cum ar putea showroom-urile digitale si vanzarile online de masini noi sa schimbe fata industriei auto – O perspectiva optimista

de Vlad Barza

Showroom Audi la Londra (sursa - Audi)

In 2025 s-ar putea ajunge ca una din cinci masini noi sa fie cumparata prin internet, si nu clasic, mergand la dealer, iar procentul poate fi semnificativ mai mare in tarile dezvoltate unde oamenii sunt mult mai dispusi sa cumpere masini noi online la fel cum cumpara carti, muzica si electronce, arata o analiza Financial Times. Se estimeaza ca in 11 ani vanzarile online vor fi de opt ori mai mari decat in prezent, insa foarte multa lume este sceptica, mai ales ca masina este un lucru scump pe care nu-ti vine sa-l cumperi fara sa-l vezi mai intai.

Financial Times porneste de la un exemplu Audi care a deschis in centrul Londrei, foarte aproape de Buckingham Palace, un dealersship special cu doar o singura masina, un RS8, insa cu foarte multe ecrane tactile uriase unde oamenii pot configura in detaliu orice model al marcii, fara ca masina sa fie acolo in forma fizica.

In zece luni de la deschidere cei de la Audi spun ca vanzarile au fost excelente si ca reusesc sa vanda masini la preturi medii mai mari decat celelalte reprezentante Audi din Marea Britanie. In plus, jumatate dintre clientii reprezentantei comanda masina fara sa o vada inainte.

Audi este un exemplu special cu o clientela cu bani, insa vanzarile online de masini noi reprezinta o tendinta interesanta a industriei auto.

Publcatia noteaza ca sunt foarte multi tineri dispusi sa cumpere masini noi online la fel cum cumpara muzica, haine sau gadget-uri, iar tendinta va continua, astfel incat in 2025 se va ajunge ca una din cinci masini noi cumparate sa fie prin online, arata date ale Frost & Sullivan.

Financial Times noteaza ca modelul clasic de vanzare a masinilor sufera, dealerii avand in Europa marje de profit de circa 1% la vanzarea unei masini noi sau chiar mai putin daca fac reduceri. In plus si producatorii auto isi dau seama ca pot vinde direct catre client prin online, iar o serie de marci, precum Fiat, Peugeot-Citroen, Renault si Dacia desfasoara diverse programe de vanzare online pentru a testa reactia publicului. In plus, la fel ca si Audi, showroom-uri digitale au mai deschis in mari orase europene si marci precum Jaguar, Mercedes-Benz, Mini si Nissan.

Oamenii deja folosesc internetul pentru a se informa si pentru a-si configura masina dorita, iar la partea de second-hand online-ul este (deja) de ani buni un mijloc important pentru gasirea masinii cautate. Este foarte posibil ca internetul sa devina crucial si pentru achizitia de automobile noi, mai ales ca oamenii nu mai sunt dispusi sa se duca la cinci-sase dealeri pana sa-si aleaga marca si modelul dorit, ci deja isi fac o idee clara inainte de a vedea masina.

In Marea Britanie Renault a inchis o treime din dealeri, Ford si Peugeot au redus si ele numarul, iar o serie de marci exclusiviste, cum ar fi Audi si Tesla, se bazeaza tot mai mult pe canalul online.

Showroom-urile clasice vor continua sa existe, insa rolul lor se va diminua, importanta lor urmand sa fie foarte mare pe partea de service unde si veniturile sunt importante, mai scrie Financial Times. Se estimeaza ca va fi profitabil ca producatorii sa-si deschida in centrele oraselor  importante magazine high-tech de mici dimensiuni unde sa nu fie prezenta toata gama, ci doar un model de top si multa tehnologie pentru ca potentialii clienti sa poata configura totul pana la cele ma mici detalii.

Pe internet tot mai multe site-uri ofera comparatii extinse ale preturilor modelelor auto noi la diversi dealeri, astfel ca pentru client este mult mai usor sa gaseasca pretul cel mai mic, inclusiv Google avand un serviciu de comparare a preturilor in cateva zone don SUA.

Asadar, varianta optimista privind dezvoltarea vanzarilor online de masini noi este ca acestea vor creste uluitor de mult, iar showroom-urile clasice care sunt costisitoare ca si intretinere vor avea un rol mult diminuat in achizitiile auto

Totusi, dincolo de optimismul analizei Financial Times, trebuie spus ca explozia vanzarilor online de masini noi are in fata mai multe greutati, una dintre ele fiind legata de faptul ca achizitia unei masini este un act in care e implicata si emotia, fiind de neconceput ca itl poti cumpara automobilul dand un click de acasa, ca si cand ti-ai cumpara un aparat foto, un mouse sau o sapca.

Apoi, dealerii auto clasici nu vor putea fi eliminati din schema si importanta lor nu poate scadea atat de mult fiindca potentialii clienti vor dori sa mearga in showroom, sa inspecteze masinile si sa faca drive-test.

O alta problema tine si de faptul ca, pentru ca un client sa fie atras sa-si cumpere o masina online, e nevoie sa i se propuna o reducere importanta, iar in lumea auto reducerile au ajuns subiect tabu in ultimii ani cand piata a tot scazut. Masini cu discount se vand in continuare, insa reducerile nu pot fi aplicate intregii game, ci doar la anumite modele si in intervale scurte de timp.

Lasa un comentariu