Jerome Olive a condus Dacia in ultimii patru ani, iar de la 1 ianuarie ii preda lui Nicolas Maure „cheile” celui mai mare exportator al Romaniei, Dacia. La finalul „aventurii romanesti”, Olive povesteste ce i-a placut Romania, ce episoade frumoase si mai putin placute a trait aici si ce nu a reusit sa faca la Dacia. Intra in articol pentru a citi despre relatia complicata a romanilor cu Dacia, despre cum birocratia romana a depasit-o pe cea franceza si despre ce momente unice a trait Olive in plimbarile sale cu bicicleta pe langa Bucuresti.
Pleaca trist si emotionat
Jerome Olive conduce Dacia de la 1 ianuarie 2010 si de atunci s-au intamplat multe la Mioveni: a fost lansat primul SUV al marcii, au venit noile generatii Logan si Sandero, Duster a ajuns si la faza de facelift, iar uzina a fost zguduita si de greve.
Totusi, dincolo de toate acestea, Jerome Olive a stat mult timp in Romania si s-a atasat de oameni si locuri, chiar daca a avut si experiente neplacute.
„Plec trist din Romania. In Franta a rulat un film numit Oamenii din nord si trebuie sa va spun ca regiunea nordica a Frantei este ploioasa, deci cu un climat neprietenos. Locuitorii din nord spun ca plangi de doua ori cand ajungi in regiune: o data cand ajungi, o data cand pleci. Oarecum, la fel s-a intamplat si pentru mine in Romania fiindca nu stiam la ce sa ma astept pentru ca, desi Romania e o tara mare, ea se afla la celalalt capat al Europei fata de Franta. Ei bine, acum dupa patru ani intensi in care s-au strans atatea amintiri profesionale si persoanle, pot sa spun ca plec trist si emotionat”.
Printre locurile de care-si va aminti cu drag sunt manastirile din Bucovina, incarcate de istorie si de cultura, regiune unde a fost cu sotia si unde a avut un ghid roman foarte de bun: „Mi s-a parut foarte frumos si m-a pus pe ganduri pentru ca acele locuri iti dau o masura a sufletului romanesc, a culturii romanesti si toate acestea le poti vedea pe frescele bisericilor”.
Olive, tiganii si bicicleta
Romania i-a dat lui Olive si o mostra mai putin culturala, insa clar traditionala, el povestind cum, mergand singur cu bicicleta pe langa Snagov, l-a prins o furtuna si in cinci minute deja era ud leoarca.
„Am decis sa-mi ascund bicicleta dupa un tufis, iar eu m-am ghemuit langa alt tufis pana trecea ploaia. Dupa vreo zece minute a trecut o caruta de tigani si, cum ei au ochi buni, au vazut indata bicicleta si au luat-o. M-am speriat pentru ca m-am gandit ca vor face o afacere buna, nici multi bani n-aveam la mine, cam 100 de lei si ma gandeam ca probabil va trebui s-o rascumpar”, a povestit seful Dacia, zambind.
Pana la urma a vorbit cu ei, s-a facut inteles, a recuperat bicicleta si chiar a ras impreuna cu tiganii.
Dacia e afectata de criza si de mentalitatea romanilor
In vremurile bune dinaintea crizei Dacia vindea 90.000-100.000 masini/an, iar acum s-a ajuns la doar 20.000 unitati. Olive crede ca raspunzatoare e criza, care a micsorat piata totala de la 300.000 unitati la 70.000 de unitati, dar admite si ca sunt probleme de perceptie si mentalitate la romani.
„E o problema de piata, se cumpara putine vehicule noi in Romania. Acum cativa ani Dacia vindea 100.000 de masini/an, acum intreaga piata e mult sub aceasta valoare”, a spus Olive.
Directorul Automobile Dacia spune ca relatia dintre Dacia si romani este complicata, unii o iubesc enorm, altii nici nu vor sa aud de ea si opiniile depind si de varsta. In plus, pentru romani conteaza mult imaginea, iar Olive a povestit cum in parcarea resedintei unde a stat prima oara in Bucuresti se gaseau masini Aston Martin, Ferrari si Porsche, iar el facea nota discordanta conducand un Renault. Acum, in criza, acei romani cu Aston Martin si Ferrari au renunta la ele si au trecut la BMW, spune Olive.
El crede insa ca romanii trebuie sa constientizeze ca exista companii romanesti care au succes in afara tarii, in Europa de Vest, in Germania, iar Dacia e o astfel de companie: „Am demonstrat ca suntem in stare sa facem produse care sa fie vandute in aceste tari si cred ca romanul trebuie sa invete sa nu aiba un complex de inferioritate fata de Occident. Nu toate produsele fiabile si frumoase se fabrica intr-o singura tara europeana, iar Dacia trebuie sa ne dea motiv de mandrie pentru ca se afla pe podiumul fiabilitatii in Germania”.
Intrebarea care se pune, spune seful Dacia, este de ce multi romani aleg sa-si ia o masina nemteasca second-hand la banii cu care si-ar putea achizitiona un Sandero nou, cu garantie: „Un Sandero nou indeplineste normele Euro 5, in timp ce un second-hand german nu le indeplineste, iar in acest ritm devenim groapa de gunoi a Europei”.
El spune totusi ca se fac progrese, iar reprezentantii autoritatilor importante din Romania merg cu Duster.
„O vorba frantuzeasca spune ca scara se matura de sus in jos, iar cei care sunt sus trebuie sa fie exemple, astfel ca cei de la ministere si, evident, ministrii, ar trebui sa inceapa sa conduca si ei Duster”, a declarat Olive.
La Mioveni vor fi produse motoare mai diversificate
La Uzina Mecanica Dacia (UMCD) de la Mioveni este produs motorul H4 (0,9 litri, turbo, pe benzina – n.r.) prezent pe mai multe modele Dacia si Renault, insa nu este produs si motorul H5, asa cum se anunta la demararea proiectului. S-a decis asa fiindca exista cerere mare de vehicule cu motorul H4 si intreaga uzina de motoare de aici este dedicata proiectului, in timp ce uzine din strainatate fac alte tipuri de motoare.
„Uzina din Spania fabrica motoarele H5. Am preferat sa facem asa, aceasta delimitare, decat sa facem la o uzina toate tipurile de motoare. Asa ni s-a parut ca e o repartizare mai rationala, insa la uzina de motoare din Romania trebuie sa demaram alte proiecte pe H4, practic versiuni derivate care vor creste diversitatea productiei la Mioveni si rsepectivele motoare vor echipa vehicule noi din gamele Dacia si Renault”, a spus Olive.
Romania a reusit „performanta” sa bata Franta la birocratie
Intrebat de ce obstacole s-a lovit in mandatul sau, directorul general Dacia a spus ca birocratia a atins in Romania un nivel uluitor de mare, iar asta duce in derizoriu si lucrurile bune.
„Romania a copiat mult din modelul administrativ francez, dar si din partea de justitie, de legislatie si de organizare teritoriala si pentru francezi e mai simplu sa lucreze aici decat pentru alti straini. Insa partea proasta este ca la capitolul birocratie si complexitate a dosarelor Romania a reusit sa depaseasca Franta, ceea ce chiar e foarte greu de facut”, a pus oficialul Dacia, dand ca exemplu un proiect depus de Dacia pentru a obtine finantare pe componenta Competitivitate, proiect in care Dacia avea ca parteneri IMM-uri si universitati.
Jerome Olive isi aminteste ca in momentul cand proiectul trebuia depus i s-au rezervat in agenda cinci ore, iar el s-a aratat surprins de intervalul atat de lung, in conditiile in care el stia foarte bine proiectul: „Mi s-a spus ca trebuie sa dau nici mai mult, nici mai putin de 15.000 de semnaturi. Am refuzat sa imi aloc cinci ore si mi-am spus ca pot aloca o ora pentru a rezolva tot, insa intr-o ora am reusit sa dau doar 2.500 de semnaturi si va pot spune ca ma durea mana”, povesteste cel care a condus Dacia din 2010 incoace.
O astfel de practica nu face decat sa denigreze, sa duca in derizoriu atat semnficiatia semnaturii, cat si pe cea a semnatarului, iar multiplicarea numarului de semnaturi nu face procesul mai fiabil, crede Olive.
Totusi, paralela dintre Romania si Franta are si parti frumoase fiindca seful Dacia a intalnit in diverse locuri din tara romani care vorbeau franceza la fel de bine ca el fara ca acelor oameni sa li se ceara asta in acitivitatile de zi cu zi.
Dezamagirea fata de piata auto
Cu ce lucruri neimplinite pleaca insa Jerome Olive din Romania?
„Daca e sa vorbesc de frustrari, plec cu frustrarea ca piata auto nu s-a relansat. In fiecare an zicem ca piata auto a atins punctul de minim si ca la anul se va relansa, insa de la an la an tot scade. E o frustrare fiindca noi, cei de la Renault, spunem ca Romania are potential, iar gradul de motorizare este redus”, a spus Olive, explicand ca si Dacia ar fi trebuit sa contribuie la relansarea pietei, insa e un obiectiv pe care nu l-a atins.
Momentele de fericire, lansarile
Intrebat despre cele mai fericite momente traite in Romania, el a spus ca o lansare a unui nou model seamana cu o nastere intr-o familie fiindca este un moment foarte intens, incarcat de sentimente si important si apoi urmeaza sa vezi reactia pietei la masina si de acolo lucrurile nu mai tin de tine.
Olive a povestit pe un ton anecdotic ca, in calitate de tanar insuratel si angajat la Renault, de fiecare data cand se lansa un model in gama, i se nastea si un copil acasa.
„La un moment dat am hotarat insa cu sotia sa nu le cerem celor de la Renault sa inceteze lansarea unor masini noi, ci ca pur si simplu ar trebui sa ne oprim noi cu copiii fiindca deja devenise prea solicitant pentru inima mea, iar emotia era dubla: si masina si copilul”, a spus Olive, zambind.
Francezul s-a aratat multumit si de faptul ca lansarea Duster facelift s-a facut conform planului fiindca era vorba de o operatiune complicata de oprire a fabricarii vechiului model si de inceperea productiei noului model si totul trebuia sa se produca intr-o singura zi.
Un alt moment important de succes industrial a fost lansarea noilor generatii Sandero, Sandero Stepway si Logan, intr-o perioada de mai putin de trei luni de zile: „A fost precum un rand de piese de domino, fiindca daca una dintre ele nu s-ar fi facut asa cum trebuia si celelalte lansari ar fi fost date peste cap”.
Cine este Jerome Olive
Nascut pe 8 decembrie 1957, Jerome Olive a obtinut diploma de inginer a Institutului Catolic de Arte si Meserii (ICAM) in anul 1980.
Cariera sa la Renault a inceput in 1982, la uzina de la Sandouville. In cadrul proiectelor R25 si R21, Jerome Olive a ocupat diferite posturi in domeniul fiabilizarii proceselor de fabricatie si de intretinere.
In 1985 a preluat functia de responsabil investitii si intretinere la SBFM (Societe Bretonne de Fonderie et Mecanique), apoi pe cea de director de productie. In 1996, in calitate de Sef al Departamentului de Caroserie, se ocupa de lansarea in fabricatie a modelului Scenic 1 la uzina Renault din Douai.
In 1999 a devenit director adjunct responsabil cu fabricatia, preluand conducerea uzinei la inceputul anului 2004. In ianuarie 2010 a fost numit director general Dacia si Grupului Renault Romania, iar din februarie 2013 cumuleaza si functia de director industrial al Renault pentru regiunea Euromed-Africa.
De la 1 ianuarie 2014, Nicolas Maure va fi noul director general al Dacia si Renault Romania, inlocuindu-l pe Jerome Olive, care va deveni director industrial al Renault pentru Regiunea Europa.
9 comentarii
Citiți pe îndelete, priviți poza cu atenție și luați aminte: asta înseamnă un manager adevărat, nu Gruia Stoica. ASTA ÎNSEAMNĂ CAPITALISM, NU JAFUL TĂTĂRESC AL SECURIȘTILOR INEPȚI.
Vânzările Dacia… o problemă de preț și de imagine. Nu că prețul ar fi prea mare sau prea mic dar nici producătorul și nici vânzătorul nu fac prea multe pentru a argumenta realist prețul. Vânzătorii nu știu să vândă iar producătorul este prizonierul unei politici de comunicare gândită (bine sau nu) pentru alte meleaguri, alți oameni și mai ales alte buzunare.
În statistici se arată că mai este mult loc de creștere dar nimeni nu se uită la ruralizarea societății românești, la structura profesională și socială a populației. Cum să vinzi dacă nu vorbești limba cumpărătorilor sau și mai rău, crezi că o persoană statistică este egală cu un potențial cumpărător.
Cei de la marketing ar face bine să calculeze TCO (Total Cost of Ownership) și vor descoperi de ce se preferă (persoane fizice) o mașină de peste 10 ani (bine dotată) care costă o treime dintr-una nouă (intrare în gamă) de la Dacia. A devenit o provocare nu numai să achiziționezi mașina ci doar să o ții pe drum (RCA, taxa de drum, impozit, un minimum de revizii și reparații pentru a asigura trecerea ITP, combustibil pentru un rulaj anual de 5000 – 10000 km). Ținând seama de aceste cifre vor putea face o estimare realistă a volumelor previzionate.
Pentru firme, în afara situațiilor în care marca nu se ridică la nivelul de imagine cerut, Dacia poate fi calul de bătaie al agenților, reprezentanților etc. Doar că celor care decid achiziția nu trebuie să le vinzi o mașină ci un serviciu. Ei au nevoie de transport (în anumiți parametri) nu de Dacia, Renault, Ford Toyota, Opel etc. Când vor face aceasta, agenții de vânzări ai Dacia vor descoperi că au clienți.
Dar toate cele de mai sus înseamnă alți oameni la marketing și vânzări, altă „școală”.
Ar trebui sa stii ca Dacia Renault a gandit mult inaintea ta, serviciul RENAULT BUSINESS SOLUTIONS. La capitolul Flote, au un serviciu complex pentru companii, deci vand exact "transportul" iar nu marca. Un serviciu bine structurat si prezentat. Culmea, a si dat roade, vanzarile de flote au crescut, pentru ca tot mai multe companii se orienteaza in perioada aceasta catre marca romanesca, fiind conditionati de pret. Dusterul a devenit model de flote inclusiv pt multinationale mari, gen Orange sau pt midlle si top managemntul companiilor.
Cat despre TCO, discutia este generala indiferent de ce marca spera revenirea vanzarilor de nou pe piata romaneasca. Toata acesata discutie ar putea inceta odata ce vanzarea de masini vechi, poluante si cu kilometrajul schimbat ar fi taxata corespunzator. La o valoare medie de 7000 euro cu cat se achizitioneaza un SH, si cu un credit mic de 3-4000 euro, oricine ar prefara o masina nou nouta in loc de una de peste 10 ani, indiferent de marca si dotari.
Nu "ruralizarea" societatii romanesti este cauza ci instabilitatea veniturilor, a locurilor de munca. Si cei din mediul rural sunt potential cumparatori, dar mai inainte de toate au nevoie de o garantie a unor venituri, fie ca ele provin dintr-un job local sau din bani trimisi de familia care lucreaza in afara. Cand increderea in locul de munca va creste, vor demara si vanzarile. Dar asta inseamna….finalul crizei.
Poate nu au aflat…dar felul in care se poarta multi lideri francezi, fata de Romania, ne face sa ne indreptam spre masinile
germane…. francezii etaleaza multa aroganta si superioritate si nu sunt populari aici…au fost o data.
Nu conteaza ca masina este facuta in Romania…
Subscriu acestui punct de vedere.
Intr-un fel, are dreptate omul.
Anul acesta mi-am cumparat prima masina SH. A fost o greseala. Am avut 11.000 de euro, si am avut de ales dintre un Sandero Stepway ,si o masina extrem de interesanta, de lux. Alfa Romeo 159.
Cele doua masini NU se pot compara. Alfa e o bijuterie si Sandero este o masina care te duce din punctul A in punctul B, dar ar fi fost noua, ar fi avut garantie, pneurile ar fi avut o dimensiune comuna (deci erau mai ieftine), intretinerea si RCA-ul ,deasemenea.
Ceea ce am realizat dupa un an de Alfa Romeo, e ca NU AM FATA de o asa masina. SI ca mine, majoritatea celor care conduc masini SH. Mi-am permis-o la pret de Sandero nou-nout….,si la 55.000 de km ,si fabricatie 2010, 90% din romani ar fi ales ca mine (bine ,ei ar fi ales BMW seria 3,dar mie imi place Alfa), dar…RCA-ul e 700 de lei (la Sandero era 3-400) ,un singur pneu nou e cam 600 de lei, la Sandero cu 600 le luam pe toate 4! O revizie la dealer e 900 de lei, la Sandero era 3-400. CASCO e 1500 de euro/an ,la Sandero…nici nu-i faceam ! ..si tot asa.
Masina mea SH de 11.000 de euro care a fost 30.000 noua, ca sa o intretin decent si sa ma bucur de ea ma stoarce de bani, o dacia Sandero Stepway m-ar fi costat la jumatate intretinerea ei, si as fi avut 5 ani de garantie (sau 3, nu stiu exact), pe cand….desi Alfa pana acum se comporta exemplar si ma si mir ca nu se strica absolut nimic la ea, ma gandesc cu groaza cand se va strica ceva!….
Trebuie sa invatam unde ne este locul. Al meu era la Sandero.
Romanii au o mare problema. Nu sunt prosti destul daca nu sunt fuduli, iar cu asta am sintetizat tot ce am vrut sa spun. Au senzatia ca daca conduc un BMW sunt "altceva". Fals, sunt aceeasi parliti.
Intre un Sandero nou, dotat si o masina rulata, cu peste 100.000-150.000 km in bord, la acelasi pret, aleg in 100% din cazuri Sandero.
Intre Sandero de 12.500 – 13.000 de euro si Opel Corsa sau Ford Fiesta aleg Fordul sau modelul Opel.
conteaza mult si sevice-ul.Cel din Cluj este dezastruos.Mi-au " reparat" aerul conditionat si mi-au spart radiatorul iar aerul a tinut cam 2 saptamani.Service-ul e TI-suerom Cluj.Gandeste=te si la asta cand iti iei o masina.