Acasa Fiat Fiat ar putea renunta la Punto, ca parte a unui plan de 9 miliarde euro care sa reinvie uzinele din Italia

Fiat ar putea renunta la Punto, ca parte a unui plan de 9 miliarde euro care sa reinvie uzinele din Italia

de Vlad Barza

(sursa - Fiat)

Fiat Group se va concentra pe modelele mai scumpe de la Alfa Romeo si Maserati, vrea sa revigoreze uzinele italiene grav afectate de criza si va investi 9 miliarde euro intr-un plan care cuprinde si decizii radicale, precum renuntarea la Punto, scrie Bloomberg, citand surse apropiate discutiilor. Punto ar putea fi inlocuit cu o versiune in cinci usi a lui 500, insa compania italiana cu a confirmat informatia.

Fiat a fost intens criticata in Italia unde sunt mari probleme de productivitate, iar uzinele au cunoscut o scadere drastica a productiei, un exemplu fiind Mirafiori, unde in anii buni s-au produs si 600.000 de masini, iar anul acesta abia s-au facut 20.000 unitati. Uzina a avut si 50.000 de angajati in anii ’70, iar acum a ramas cu 5.500.

S-a vorbit mult despre faptul ca Fiat producea in Italia prea putine masini, cu prea multi angajati, competitivitatea fiind precara. Criza a dus la concedieri, iar compania a promis ca nu va mai inchide uzine, insa va face schimbari in productie pentru a se axa pe modele mai scumpe, la care si rata de profit e mai mare, cum ar fi primul SUV Maserati sau primul SUV Jeep „made in Italy”.

Sursele citate de Bloomberg spun ca Fiat se va concentra pe modele mai scumpe: un SUV pe baza lui 500, primul SUV Jeep fabricat in Italia si o decapotabila Alfa Romeo 4C, toate urmand sa fie lansate in 2014. Un an mai tarziu va fi lansat SUV-ul Maserati Levante, iar in 2016 ajunge in piata sedanul Alfa Romeo Giulia, destinat mai ales pietelor din afara Europei.

Toate aceste modele vor fi construite in Italia si vor creste productia unor uzine aflate in letargie, insa o masura radicala va fi, spun sursele, renuntarea la Punto, care va fi inlocuit cu o versiune in cinci usi a lui 500, marea diferenta fiind ca masina ar putea fi construita nu in Italia, ci in Polonia, unde salariile sunt la un sfert fata de cele din „cizma”.

Cand e vorba de marca Fiat, de baza vor fi  modelele Panda si 500, plus derivatele lor, iar acest lucru a fost confirmat recent de seful marcii, Olivier Francois, care a spus ca familia Panda se adreseaza cumparatorilor care vor masini accesibile ca pret, in timp ce familia 500 va fi destinata celor care sunt dispusi sa plateasca in plus pentru caracteristici premium.

Ideea de baza este insa ca Fiat vrea sa urmeze modelul german de producere a unor modele mai scumpe, mai sofisticate si cu o marja de profit mai mare. Un exemplu bun este Ghibli, cel mai nou si accesibil model Maserati, care a avut mare succes, numarul comenzilor depasind 23.000 unitati, in conditiile in care marca vinde anual cam 7.000 de masini.

Vanzarile tot mai slabe au facut ca din 2011 si pana acum sa se acumuleze pierderi operationale de doua miliarde euro, din care 300 milioane euro in primele noua luni din 2013.

6 comentarii

silviumc 9 decembrie 2013 - 14:43

Daaa, in ani de criza, sa faca masini mai scumpe, buna idee. Excelent, ramane mai mult loc pentru Dacia.

Reply
ion 9 decembrie 2013 - 17:06

O fi luat decizia cu banul. Fata de anul trecut, sunt cu 16% mai multi miliardari in lume. M-as bucura si pentru Dacia, dar lucrurile sunt triste la dealeri.. presiune mare de la constructor, margini tot mai mici, etc.

Reply
luca 9 decembrie 2013 - 19:05

Tu compari masina de 6000-7000 de euro cu o masina de 66000 euro? Sa fim realisti, nu influenteaza in nici un caz locul pe care il poate ocupa Dacia 🙂 te asigur.

Reply
A. P. 9 decembrie 2013 - 15:48

E logic sa se bazeze pe Ferrari si Maserati intrucat de aici incaseaza nesperat de mult. Maserati si-a crescut productia de la 6.700 buc pe an la peste 50.000 buc pe an, deci se castiga bine din industria luxului, ca cerere este iar Ferrari are nesperat de multe cereri, asa ca au dreptate sa reactineze asa, e logica decizia lor.

Reply
Mitica 9 decembrie 2013 - 20:28

Este probabil cea mai ilogica idee (daca are vrea sa-si pastreze apartenenta la masinile pentru mase) din perspectiva mea. Clasa lui Punto este printre cele mai vine vandute, cu un potential urias iar micul Punto are un renume suficient de bun pentru a redevenii competitiv odata cu generatia noua. Clasa lui este compromisul perfect intre masina mica de oras si masina practica pentru 5 persoane. De ce sa nu renunte la Linea? Masina aceea practic ii face de rusine.
In fine, abuzeaza de un singur model si continua sa-l ofere in diverse variante. Astept un SUV de 3 tone din gama 500 alaturi de viitorul Pick-up si microbuz. Daca merg pe semi premium si premium cel mai bine ar fi sa desfiinteze Fiat fiindca din tot grupul Fiat, Fiat este cea mai neglijata marca.

Reply
Chris 9 decembrie 2013 - 22:00

O decizie tipic italiana :))

Asta suna asa: "Nu mai suntem in stare sa facem nici macar masini mici, cele la care candva eram cei mai buni, acuma o sa facem masini premium ca in segmentul ala nu-si da nimeni seama ca-s proaste" :)))

Ok, inteleg ca a construi pe platforma 500/Panda e ok pt ca e mai ieftin, si inteleg si ca in mare sunt 3 modele mici care se suprapun oarecum una peste alta, dar asta e segmentul in care ei sunt (sau erau) buni, asta stiu sa faca, nu avioane.

E o greseala sa isi imagineze ca daca pune un sclipici intr-un 500 e model premium. 500 nu e Mini. Reteta e probabil copiata dupa seria DS de la Citroen dar sa vedem cat o sa tina si aia. Si ala e un fake-premium. Ei prima data ar trebui sa se ocupe de fiabilitate, pt ca de-aia nu se vinde nici Fiat nici Alfa. Ok, se vind modelele speciale Alfa (gen 4C) si cele 2 marci sportive pt ca sunt destui care au prea multi bani, e drept si ca marja de profit e mult mai mare la astea, dar fara volum nu-i vad bine.

Reply

Lasa un comentariu