Peugeot Citroen vindea sute de mii de masini in Iran, Renault avea la un moment dat cerere uriasa pentru Logan in tara asiatica, insa sanctiunile impuse Iranului din cauza programului sau nuclear au dus la prabusirea afacerilor marcii in tara cu 77 de milioane de oameni. Acordul istoric la care s-a ajuns recent da insa noi sperante, iar reluarea exporturilor catre Iran ar putea fi o veste buna pentru muncitorii francezi.
Industria auto din Iran, pe scurt
- Iranul este o piata uriasa cu cei 77 de milioane locuitori, suprafata tarii este de sapte ori peste cea a Romaniei.
- Primele masini au fost construite inainte de 1970 cand la putere era sahul Reza Pahlavi.
- Revolutia din 1979 a dat o puternica lovitura industriei, insa productia a crescut dupa 2000, depasind in 2008 un milion de masini si atingand maximul in 2011: peste 1,6 milioane.
- In primul semestru din 2013 s-au produs 360.000 de unitati, scadere de 38% fata de 2012.
- Segmentul auto e al doilea ca marime in Iran, dupa cel petrolier. Numarul de angajati trece de 400.000.
- Cel mai mare producator auto este Iran Khodro care asambleaza circa 2.000 masini/zi.Alte companii mari sunt Pars si Saipa. Producatorii strain pot face masini in Iran doar colaborand cu companiile locale.
- Cele mai multe masini din Iran sunt practic modele foarte vechi ale Peugeot.
Renault lansa in primavara lui 2007 Logan in Iran (vandut sub numele Tondar), masina fiind asamblata de parteneri locali precum Pars si Saipa din colectii CKD trimise de la Mioveni. Se anunta atunci ca cererea intiala era de 100.000 de masini si ca productia anuala putea ajunge la 300.000 unitati/an, insa lucrurile nu au mers bine.
Au existat probleme cu furnizorii si calitatea componentelor produse acolo, apoi Iranul a fost tinta sanctiunilor Occidentului din cauza programului nuclear desfasurat de tara asiatica. Renault a incetat orice relatie comerciala cu Iranul in vara lui 2013, dar anul trecut a vandut 100.000 de masini, tara cu capitala la Teheran fiind a opta in topul vanzarilor Renault.
Mai dura a fost situatia pentru PSA Peugeot Citroen care trimisese 450.000 de masini in Iran in 2011, tara fiind a doua in topul vanzarilor, dupa Franta. Chiar daca erau trimise spre asamblare kit-uri pentru modele mai vechi, Iranul era importanta in rezultatele PSA care si asa trecea printr-o perioada sumbra. Relatiile cu PSA au icnetat in vara lui 2012 si atunci s-a spus ca mii de angajati isi pot pierde locurile de munca in Franta din cauza incetarii exporturilor.
Ei bine, acordul istoric semnat la Geneva deschide calea spre ridicarea sanctiunilor comerciale asupra Iranului care, prin noul presedinte Rouhani, a avut o atitudine de cooperare cu Occidentul si a acceptat limitarea puternica a programului nuclear.
Iranul nu este o piata de neglijat fiindca in tara de 77 de milioane de oameni se gasesc 8 de milioane de masini, din care peste jumatate au mai mult de 25 de ani vechime, fiind modele Paykan de dinaintea Revolutiei Islamice din 1979. In anii buni s-au vandut si peste un milion de masini noi, iar productia auto a fost de circa 1,6 milioane automobile in 2011, pentru ca anul acesta sa scada cu un drastic 38%, la sub 360.000 de vehicule in primul semestru. De fapt, doar in Ucraina si in Olanda pietele au scazut mai dur. Cea mai mare companie auto este Iran Khodro, alte companii mari sunt Pars si Saipa. Iran Khodro spusese in repetate randuri ca vrea ca masinile sale sa fie asamblate in tari precum Belarus, Azerbaijan, Egipt, Siria, Senegal si Venezuela.
Recenta intelegere cu Occidentul deschide calea spre ridicarea sanctiunilor, iar producatorii auto francezi saluta schimbarile si in acelasi timp se arata prudenti, dorind sa se asigure ca au voie sa reia legaturile cu Iranul fara teama de a fi penalizati ca fac afaceri cu o tara din asa-zisa „axa a raului”.
Cei de la Renault spun ca pot incepe discutii pregatitoare cu furnizorii, insa asteapta ca lucrurile sa fie clarificate in ianuarie 2014. Si PSA Peugeot Citroen spune ca e gata sa reia activitatile daca toate condtiile sunt indeplinite si adauga ca in cateva saptamani de cand vor primi unda verde ar putea sa reia productia cu partenerii iranieni.
1 comentariu
Se pare ca portughezul Carlos Tavares, noul presedinte al PSA beneficiaza de o imensa prima sansa pentru a aduce PSA pe plus. Provocarea pentru acesta va fi sa extinda PSA in afara Europei, nordului Africii si a Orientului Mijlociu.
Masinile lor sunt dezirabile, tehnologia peste medie, imaginea produselor este buna, asa ca nu vad vreun motiv pentru ca Tavares sa nu duca la un nou nivel PSA.