In medie, masinile noi vandute in UE sunt cu 20% mai putin poluante decat acum un deceniu, iar in 2012 toti marii producatori auto respectau tintele de emisii de CO2 fixate, arata cel mai nou raport al Agentiei Europene de Mediu. Fiat, Renault si Peugeot au cele mai ecologice masini, Dacia este in a doua parte a clasamentuloui, insa emisiile medii s-au redus cu 10% din 2009 incoace. Totusi, regulile devin severe pentru 2020 si multe marci, mai ales cele germane permium, se opun instaurarii acestor tinte draconice.
Emisiile medii de CO2 ale masinilor noi vandute in UE au scazut cu 2,6% in 2012 fata de anul anterior, catre 132,2 grame/km, iar valoarea este buna dat fiind ca tinta pentru 2015 este de 130 g/km. CO2-ul nu este singurul factor poluant al unei masini, insa acesta e considerat cel mai nociv pentru mediu.
Dintre cei mai mari 20 de constructori in functie de vanzarile europene, Fiat, Renault, Peugeot si Toyota au cele mai reduse emisii (intervalul 117-122 g CO2/km), Dacia are medie de 137 g, iar Mazda, Volvo si Mercedes au peste 140 g. Ca si progrese, intre 2009 si 2012 Volvo a redus cu peste 30 g CO2 emisiile medii, Audi le-a redus cu 22 de grame, iar Dacia, cu 15 grame. La Hyundai a fost cea mai mica reducere: sase grame.
Fiecare producator auto are o tinta diferita de emisii, in functie de greutatea medie a flotelor, insa ponderea acestui factor se va schimba mult. Astfel, in 2012 o proportie de 65% din flota unui producator trebuia sa indeplineasca tinta medie de emisii, in 2015 se va aplica pentru intreaga flota, iar in 2020 tinta medie europeana ar trebui sa fie de 95 grame.
Interesant e ca, desi emisiile au scazut, greutatea medie a masinilor vandute a crescut, atingand in 2012 maximul ultimilor trei ani: 1.402 kg. Masinile Dacia au in medie 1.299 kg, cele ale Volvo au aproape 1.700 kg, iar cele ale Fiat, sub 1.150 kg.
Regulile legate de tintele de CO2 sunt complicate si au starnit controverse mai ales in Germania unde, marci care vand masini puternice, cum ar fi BMW, Audi si Mercedes nu au cum sa aiba emisii la fel de mici precum brand-uri care au in gama masini de volum cu motoare mici.
De aceea, grupurile auto isi pot imbunatati media cu asa-numitele super-credite care sunt acordate mai ales pentru numarul de masini electrice vandute si permit reducerea mediei emisiilor de CO2. Totusi, se doreste ca la aceste super-credite sa se renunte pana in 2016, spre nemultumirea companiilor care produc masini puternice.
Ca si exemplu, emisiile medii ale Lamborghini, Maserati sau Rolls Royce sunt de peste 300 g CO2/km si nu au cum sa se injumatateasca fiindca ar insemna ca trebuie sa vanda masini de clasa mini cu motoare mici, lucru imposibil pentru astfel de marci.
Totusi, regulile permit calcularea emisiilor si la nivel de grup auto, lucru care schimba mult media emisiilor, dat fiind ca spre exemplu Lamborghini sau Bugatti au volume de vanzari foarte mici fata de intregul VW Group.