Grupul auto francez PSA Peugeot Citroen ar putea rupe alianta cu concernul american General Motors (GM) deoarece unul dntre obiective – reducerea substantiala a cheltuielilor – ar putea sa nu fie atins. Evaluarile au fost initiate de PSA si ruperea aliantei nu ar reprezenta o mare surpriza din moment ce acest parteneriat, parafat in februarie 2012, a fost pus mereu sub semnul intrebarii, cu reveniri si precizari din ambele parti privind obiectivele comune. Se pare ca PSA vede mai degraba salvarea venita din China.
In urma aliantei semnate anul trecut, ambele grupuri vizau reducerea cheltuielilor. Pentru PSA Peugeot Citroen ar fi fost o gura de oxigen luata la nivel global, iar pentru General Motors ar fi putut reprezenta eficientizarea mai rapida a activitatilor din Europa, unde Opel continua sa piarda bani.
Impactul financiar al aliantei a fost insa mai slab decat anticipa conducerea PSA Peugeot Citroen, care are mari probleme financiare si trebuie sa-si gaseasca noi parteneri in scurt timp. Iar acest lucru este pe cale sa se intample. Peugeot pregateste o majorare de capital de cel putin trei miliarde euro, finantata de statul francez si de grupul auto chinez Dongfeng Motor, care ar urma sa preia cate 20% din actiunile companiei, potrivit unor informatii aparute in presa la jumatatea acestei luni.
Afacerile Peugeot depind in mare masura de evolutia pietei europene, unde vanzarile de automobile au scazut aproape de minimul ultimilor 20 de ani. Compania a vandut o parte din active pentru a obtine lichiditati, iar divizia bancara a grupului a primit garantii guvernamentale de 7 miliarde euro de la statul francez.
General Motors, care detine 7% din PSA, s-ar putea retrage din alianta cu grupul francez daca Dongfeng va deveni actionar, deoarece compania americana lucreaza in China in parteneriat cu o alta companie, SAIC Motor.
Atat GM cat si PSA au comentat, prin purtatorii lor de cuvant, ca angajamentele asumate public pana acum vor fi respectate.
GM si PSA spuneau in februarie 2012 ca vor imparti platforme, componente si module, iar la nivel global va fi creata o societate mixta (joint-venture) pentru achizitii de produse si servicii in valoare de 125 miliarde dolari/an. Cele doua mari grupuri auto estimau atunci ca vor face economii anuale de circa doua miliarde dolari, pe un termen de cinci ani. Primul model comun ar urma sa fie lansat in 2016, dar nu a fost anuntat oficial care va fi el. Presa speculeaza ca viitoarea generatie de masini de familie compacte: Opel Zafira si Peugeot 3008.