Designerul de concepte are mai multa libertate, nu depinde atat de mult de constrangerile ingineresti, insa lucreaza sub presiunea timpului si nu-si vede pe sosele masina creata, a explicat intr-o discutie cu presa germanul Axel Breun, director design concepte la Renault. Despre cum vede el diferenta de design intre Dacia si Renault, cum s-a schimbat designul marcii franceze in ultimii ani si cum se impaca spiritul german cu nevoia de a desena pentru o marca latina puteti citi in articol.
Designerul de concepte are o munca diferita fata de cel care face masinile ce intra direct in productie. Exista si avantaje, dar si dezavantaje in munca unui designer de concepte si exista si frustrarea ca masina ta nu va ajunge pe sosele.
„Concept-car-ul este un vis pentru orice designer. Ca designer de concepte ai mai multa libertate, dar si mai multa presiune. Dureaza 12 luni ca masina sa ajunga de la prima schita pana la forma finala de saloanele auto, iar din aceste 12 luni, patru pana la sase luni sunt alocate crearii masinii, dupa care restul lunilor sunt alocate realizarii masinii. Ce inseamna asta? Ca in trei-patru luni trebuie sa iei toate deciziile de unul singur, nu ai staff-ul de ingineri care sa ti le valideze si trebuie sa tii cont de fiecare buton pe care-l pui sau nu pe masina. Presiunea este mare si te gandesti tot timpul la ceea ce faci”, explica Breun.
„Evident ca ramai si cu frustrarea ca nu-ti vezi masina pe strada. Pentru un designer de masini de serie satisfactia asta exista, insa el lucreaza cu ingineri, ceea ce inseamna un confort pe de-o parte, iar pe de alta parte inseamna multe constrangeri”, mai spune el.
Pe scurt, diferentele dintre un designer dea masini de serie si unul de concepte sunt foarte mari „Sunt experiente cu totul diferite, sunt aventuri diferite, iar de obciei un concept car este alocat unui tanar designer care apoi va folosi experienta dobandita pentru a trece la masini de serie”.
Breun a explicat si cum vede grupul francez separarea dintre Dacia – marca functionala si Renault – marca emotionala.
„Speram sa separam marcile Dacia si Renault, Dacia sa fie mai functionala, iar Renault sa intre pe partea de dragoste, de emotional fiindca am vazut ca pe piata produsele cu aceasta caracteristica emotionala se bucura de mult succes. De aceea ne-am spus ca oamenii fie aleg intre un produs care nu e scump si are toate caracteristicile functionale si un produs care iti ofera placere, emotie, cum ar fi Clio sau Captur. Renault este o marca latina cu niste linii definite, dar daca e sa ne referim la conceptul ce prefigureaza noul Espace, acest Initiale Paris, puteti vedea ca masina este mare. Ceea ce nu se poate vedea inca este ca aceasta dimensiune va fi exploatata si in scopuri functionale, astfel incat vehiculul de serie va avea si o consistenta parte utila”.
Breun spune ca venirea lui Laurens van den Acker la sefia designului Renault in 2009 a deschis o noua etapa in istoria marcii, o etapa in care conceptele nu sunt simple masini fanteziste, ci au multe legaturi cu masina ce va fi produsa in serie.
„La Renault moda concept car-urilor a inceput in anii 80′ si acum am ajuns la al 29-lea. Abordarea s-a schimbat mult de la venirea lui Laurens Van den Acker iar conceptul nu mai este doar o masina de vis ce nu are legatura cu realitatea, ci am decis ca trebuie sa existe asemanari intre concept si masina de serie. Asta inseamna ca atunci cand aducem un concept facem o promisiune catre client si incercam sa o respectam. Evident nu vrem nici sa fie un „element de copy paste” intre concept si masina de serie. Ganditi-va l;a conceptul DeZir si la Clio IV de serie, daca le puneti una langa alta intr-un garaj veti vedea ca sunt multe asenanari, chiar daca DeZir e o masina sport, iar Clio una de familie”, spune el.
Breun este german si a kucrat la inceput pentru Volkswagen. Cum se impaca pregatirea germana cu nevoia de a „desena” modele emotionale, cu aer latin? „Probabil ca fiecare cauta latura opusa a personalitatii sale. Eu am inceput ca designer la Volkswagen si, cu tot respectul pentru ceea ce face VW in prezent, trebuie sa spun ca debutul meu acolo nu a fost chiar interesant. Se lucra in cadru inchis, in timp ce la Renault se lucreaza mai mult pe partea conceptuala”:, spune germanul, dand ca exemp[lu faptul ca la Volkswagen inainte de 90′ a fost oprit un proiect ajuns intr-o faza avansata fiindca masina a fost considerata ca fiind prea revolutionara.
Axel Breun este german si lucreaza de 24 de ani la Renault Design. De patru ani este responsabil de partea design concepte, contribuind la toate concept car-urile Renault realizate din 2009 incoace. Se ocupa atat de partea de interior, cat si de exterior, este sef de echipa si coordoneaza un designer de interior, unul de exterior si unul care se ocupa de culori se materiale. Ca atributie importanta este si mentinerea contactului cu seful de design al Renault si cu designerul sef pentru exterior.