Acasa Industrie Comisia Europeana arbitreaza „razboiul agentului frigorific” purtat de Germania si Franta

Comisia Europeana arbitreaza „razboiul agentului frigorific” purtat de Germania si Franta

de Vlad Barza

(sursa - Hangzhou Fuming Refrigeration)

Comisia Europeana organizeaza miercuri o reuniune cu reprezentanti ai celor 28 de state membre pentru a arbitra disputa dintre Germania si Franta legata de agentul frigorific din instalatia de climatizare a unor modele Mercedes. Daimler a incalcat o directiva a UE, refuzand sa utilizeze un nou gaz de racire si sa renunte la cel vechi, controversat, iar ca reactie, Franta a incalcat dreptul la libera circulatie, refuzand sa inmatriculeze masini Mercedes, scrie AFP.

O directiva UE care a intrat in vigoare la 1 ianuarie 2013 interzice folosirea agentului frigorific R134a in instalatiile de climatizare ale masinilor, acesta trebuind a fi inlocuit de unul dezvoltat de Honeywell si Dupont si numit r1234yf, agent cu emisii de CO2 mult mai reduse..

Insa, Daimler, sustinuta si de agentia germana de transport KBA a refuzat sa treaca la noul lichid de racire, argumentand ca testele nu au dovedit ca acesta nu este periculos si ca nu s-au facut destule masuratori pentru a se trage concluzia ca agentul de racire care a starnit scandalul este inadecvat. In plus, nemtii spun ca la coliziuni, pot izbunci incendii din cauza noului gaz si au cerut o derogare de la aplicarea directivei.

Franta a pus paie pe foc, refuzand sa permita inmmatricularea unor masini Mercedes modele Clasa A, Clasa B si CLA produse dupa data de 12 iunie, motivand ca nu respecta directele UE, din cauza acestui gaz de racire. In mod normal, modelele aprobate in Germania erau automat aprobate si in Franta, insa interdictia impusa acum este o dovada ca tensiunile sunt tot mai mari.

CE vrea sa arbitreze disputa si organizeaza miercuri o reuniune cu reprezentanti din 28 de tari, incercand sa asculte ambele parti si sa insiste pe partea tehnica a controversei.

Franta deja a incalcat tratatele de libera circulatie a bunurilor prin interdictiile aplicate inmatricularii unor masini Mercedes pe teritoriul sau, iar CE a deschis o procedura de verificare impotriva Germaniei si a Daimler, pentru a vedea daca s-au incalcat directivele, Germania avand ragaz pana pe 20 august sa dea explicatii, urmand ca apoi sa fie incepute noi proceduri dure care se pot solda si cu amenzi mari, daca va fi cazul.

Chris Davies, parlamentar european care a sustinut directiva prin care agentul refrigerant a fost schimbat, spune ca multe tari UE ar trebui sa urmeze exemplul Frantei pe care o felicita pentru masura ferma luata. „Daimler are o atitudine de un maxim cinism si cerseste mai mult timp pentru a evita costurile suplimentare reduse necesare pentru implementarea noului gaz”, spune Davies.

Disputa franco-germana e un ecou al diferendului pe tema noilor norme ale emisiilor de CO2 in care Germania nu este de acord cu tinta europeana propusa pentru 2020 si anume media de 95 g/CO2. Si cancelarul german Angela Merkel s-a aratat impotriva noilor reguli care ar penaliza constructorii germani care inoveaza mult, insa construiesc masini mai puternice si nu au cum sa scada atat de mult media emisiilor. Din cauza nemultumirii Germaniei nu s-a semnat un plan clar comun pentru reducerea emisiilor masinilor noi.

Lasa un comentariu