Acasa Evenimente FOTO: Concursul de Eleganta Auto de la Sinaia din perspectiva pasionatilor. Cum incepe cultura auto romaneasca sa creasca frumos

FOTO: Concursul de Eleganta Auto de la Sinaia din perspectiva pasionatilor. Cum incepe cultura auto romaneasca sa creasca frumos

de Petre-Emanoil Dragomir

Ford Model T (sursa - Petre-Emanoil Dragomir)

Automobile antebelice si postbelice, in total 31 de superbe masini de colectie, au participat sambata, 29 iunie, la a treia editie a Concursului de Eleganta Auto de la Sinaia. Pasionati si proprietari de automobile rare vorbesc despre cat de frumos, de complicat sau de simplu este sa detii si sa restaurezi un automobil clasic.

„Acesta este un Jaguar E-Type S2 cu motor de 4,2 litri si sase cilindrii in linie. Am cumparat-o in stare buna de funtionare, dar departe de a fi gata pentru participare intr-un asemenea concurs, iar procesul de restaurare a mers lin, piesele fiind destul de usor de gasit prin intermediul producatorilor aftermarket”, spune George Teodor Barbu.

„Aproape orice masina poate fi reconditionata cu destula munca si pasiune, orice piesa poate fi facuta la comanda, chiar si elementele de caroserie. Atata timp cat ele respecta fidel originalul nu este nici un fel de problema, unele elemente de caroserie fiind reproduse din poze”, potrivit lui Cristian Gaspar, si el proprietar de masina clasica.

In editia din 2013 a Concursului de Eleganta Auto de la Sinaia au fost inscrise 31 de automobile, atat modele antebelice datand din 1912, cat si postbelice, cel mai recent model fiind din anul 1978.

Evenimentul a fost organizat cu sprijinul Muzeului National Peles si al Primariei orasului Sinaia, sub inaltul Patronaj al Regelui Mihai I al Romaniei. Juriul international al concursului a fost format din Corrado Lopresto (presedintele juriului), Aldo Sforza, Adrian Dragan si Waravasovsky Janos. Directorul de concurs a fost Calin Popescu Tariceanu, fost premier al Romaniei si mare pasionat de automobile clasice.

Startul s-a dat de dimineata, cand masinile au inceput sa defileze in fata juriului si oamenilor din curtea Palatului Peles. Parada autovehiculelor participante si festivitatea de premiere a avut loc seara in parcul Cazinoului Sinaia.

Castigatorii

Cu zgomot si fum au pornit batranele cabrioleturi antebelice restaurate pana in cel mai mic detaliu si ingrijite obsesiv de catre proprietarii lor. Castigatorul acestei categorii, desemnat in urma voturilor juriului si a publicului, a fost un Jaguar SS 100 detinut de Autoclasic Club. In anul 1936, SS Model 100 este botezat Jaguar de William Lyons, cofondator al companiei Swallow Sidecar, nume ce se pastreaza pana in zilele noastre pentru toate modelele acestui producator.

Jaguar SS 100 1936 (sursa - Petre-Emanoil Dragomir)

Urmate de cabrioleturi au fost coupe-urile antebelice, categorie la care a fost declarat castigator un Alvis Speed 25 4.3L Mayfair, fabricat in anul 1937 si detinut de omul de afaceri Ion Tiriac, prin Car Gallery. Ca o paranteza, automobilele cu numar de inmatriculare „YTI” apartin lui Ion Tiriac, omul de afaceri preferand sa-si „marcheze” astfel chiar si automobilele mai noi, pe care le conduce zi de zi. Construita pe un sasiu de otel si avand o garda la sol scazuta, aceasta masina oferea dotari precum cutie de viteze cu toate rapoartele sincronizate, suspensie fata independenta si frane asistate hidraulic, ceea ce o face usor de condus. Cu un motor silentios si o plimbare linistita in curtea castelului, ea s-a impus castigatoare in fata celorlalte modele. Aceasta masina face parte din colectia

Alvis Speed 25 4.3L Mayfair 1937 (sursa - Petre-Emanoil Dragomir)

La categoria sedan-urilor antebelice, „Spiritul Extazului” a cuprins toti vizitatorii, iar Rolls-Royce-ul Phantom II Windovers Sedanca De Ville a iesit triumfator. Cu un propulsor de 7.668 cmc, aceasta a incantat publicul cu zgomotele date de rateurile din admisie si evacuare, datorate benzinei din 1936, care avea cifra octanica 60, spre deosebire de 95-ul folosit in zilele noastre. Acest lucru face ca reglajul avansului sa fie problematic, oferind oamenilor veniti la concurs un spectacol sonor. Rolls-ul a provocat o stare generala de atractie, si pe buna dreptate, nu in fiecare zi poti admira o astfel de bijuterie. Si acest automobil apartine omului de afaceri Ion Tiriac.

Rolls Royce Phantom II (sursa - Petre-Emanoil Dragomir)

Dupa ce „batranele doamne” au incantat simturile tuturor, ele au fost retrase pentru a fi admirate in liniste si pentru a face loc celor ceva mai tinere, fabricate dupa cel de-al Doilea Razboi Mondial. La sectiunea postbelic cabriolet, a castigat o masina englezeasca, un „sex simbol” al automobilelor: Jaguar E-Type S3 V12 din 1972. La lansarea primei versiuni de E-Type Enzo Ferrari a numit-o „cea mai frumoasa masina fabricata vreodata”.

Jaguar E-Type (sursa - Petre-Emanoil Dragomir)

Locul intai din categoria coupe a revenit unei Dual Ghia L 6.4 Coupe. La inceputul anilor 1950 designerul de la Chrysler Virgil Exner a desenat mai multe concepte de autoturisme intitulate „sagetile de foc”, care au fost materializate de constructorul Italian Ghia. Eugene Casaroll, detinatorul Dual Motors Corporation, a cumparat drepturile de autor pentru designul sagetilor si astfel, intre anii 1960 si 1963, s-a nascut Dual-Ghia L 6.4 Coupe. Masina utiliza un tren de rulare Chrysler, cu o caroserie italiana, productia facandu-se aproape in totalitate in Italia. Dual Motors Corporation iesea in pierdere cu fiecare exemplar vandut si, in consecinta, productia a incetat dupa numai 26 de exemplare. Falimentul a venit ca urmare a faptului ca pentru productie se foloseau numai materiale de cea mai inalta calitate, iar cu exceptia trenului de rulare nu folosea nici un fel de componente comune cu alte modele.

Dual Ghia (sursa - Petre-Emanoil Dragomir)

Un Jaguar Mk II, an de fabricatie 1967, a castigat primul loc la categoria sedan. Acesta a capatat o reputatie de masina „capabila” mai ales printre politisti si criminali, fiind folosita deseori de patrulele britanice de pe autostrazi si de catre infractori ca masini de urmarire/evadare. Motorul de 3,8 litri este capabil sa propulseze vehiculul pana la viteza de 200 km/h, avand o acceleratie pana la 100 km/h in aproximativ 8,5 secunde, iar habitaclul poate gazdui cinci adulti.

Jaguar MK II 1967 (sursa - Petre-Emanoil Dragomir)

In cadrul concursului s-a organizat si categoria Fabricat in Romania. Premiul intai a revenit unei Dacia 1300 LS din 1978. Indicativele LS reprezinta cateva dotari optionale, printre care: instalatie radio, parasolar pasager cu oglinda, cutie pentru acte iluminata, bricheta electrica. O caracteristica deosebita a acestui exemplar este ca are numai 260 km rulati, ea fiind pastrata imaculat.

Dacia 1300 (sursa - Petre-Emanoil Dragomir)

Locul al doilea din aceasta categorie a fost ocupat de Dacia 1100, cifra reprezentand capacitatea cilindrica a motorului. In 1965, Dacia incheia un acord cu Renault, prin care cel din urma aproviziona Uzina de Autoturisme Pitesti cu componentele autovehiculului Renault 8, urmand ca acesta sa fie asamblat in Romania. In 1968, uzina este construita, iar in acelasi an iese pe portile fabricii primul autovehicul romanesc, denumit Dacia 1100. Oameni de toate varstele, de la cupluri de batrani nostalgici pana la tineri care se bucurau sa vada o „Dacia de care avea tata” se opreau s-o priveasca si se bucurau pentru ca vedeau o masina istorica romaneasca.

Dacia 1100 (sursa - Petre-Emanoil Dragomir)

In final, tot la categoria Fabricat in Romania, pe locul al treilea, s-a clasat o Dacia 1300 din 1970. La fel ca si 1100, Dacia 1300 a fost produsa in urma obtinerii unei licente de la Renault. Ea intra in productie in anul 1969 si are la baza modelul Renault 12.

Dacia 1300 (sursa - Petre-Emanoil Dragomir)

AICI poti vedea cum a fost la prima editie a Concursului de Eleganta Auto de la Sinaia.

Lasa un comentariu