Acasa Tehnologie VIDEO: Tesla Motors a prezentat sistemul prin care bateria masinii electrice este schimbata in sub 100 de secunde cu una incarcata

VIDEO: Tesla Motors a prezentat sistemul prin care bateria masinii electrice este schimbata in sub 100 de secunde cu una incarcata

de Vlad Barza

Tesla Model S (sursa - Reuters)

Producatorul american de masini electrice Tesla Motors a facut joi, 20 iunie, o demonstratie a noului sistem care permite inlocuirea bateriei consumata a masinii electrice, cu una 100% plina, totul in sub 100 de secunde. Tesla va investi peste 50 milioane dolari in statii speciale de schimbare a bateriilor, iar posesorii de masini Tesla pot trece singuri sa-si ia bateria proprie inapoi sau le poata fi trimisa de cei de la Tesla. Schimbarea bateriei costa intre 60-80 dolari.

Elon Musk, fondatorul Tesla, a spus la evenimentul unde au fost facute demonstratiile ca era nevoie de un astfel de sistem fiindca multi oameni nu au incredere in masinile electrice din cauza autonomiei mai scazute. „Unii oameni se lasa foarte greu convinsi. Sper ca asta ii va convinge ca masinile electrice chiar reprezinta viitorul”, a spus Elon Musk la evenimentul unde bateriile unor masini Tesla Model S au fost schimbate in sub 100 de secunde.

Schimbarea unei baterii consumate cu una 100% plina va costa cam 60-80 dolari, insa exista avantajul timpului foarte scurt, mai scurt decat un clasic „plin” cu benzina. Tesla are un buget de 50-100 milioane dolari pentru constructia unor statii de schimbare a bateriilor, costul pentru fiecare locatie fiind de 500.000 dolari. Primele zone in care vor fi amplasate sunt autostrazile cele mai circulate, mai exact cele care leaga San Francisco de Los Angeles si mai apoi traseul Boston-Washington D.C.

Statiile de schimbare rapida vor fi instalate alaturi de statii de incarcare rapida care, spre deosebire de prizele clasice unde masina trebuie sa stea peste sase ore, permit incarcarea a 80% din baterie in jumatate de ora. Incarcarea rapida este gratuita, insa schimbul de baterii costa 60-80 de dolari, iar Elon Musk a rezumat alegerea care sta in fata soferilor: „Vreti mai repede sau gratuit?”

La inceput, in fiecare statie vor exista cam 50 de baterii noi, incarcate, iar cand un posesor de Tesla vine, lasa bateria masinii si se va deplasa cu cea noua. Apoi soferul este pus in fata unor alternative legate de modul in care isi va recupera bateria veche, daca doreste acest lucru. Astfel, daca are drum la intoarcere pe la aceeasi statie, isi poate ridica bateria veche, 100% incarcata, lasand-o pe cealalta, dar platind si taxa de incarcare. O alta solutie ar fi ca Tesla sa ii trimita bateria veche la o statie situata aproape de domiciliu, insa nu s-au comunicat costurile.

Exista si varianta in care soferul vrea sa pastreze bateria noua pe care masina a primit-o cu ocazia schimbarii, dar in acest caz trebuie platita o taxa care sa compenseze diferenta intre o baterie complet noua si cea care deja era utilizata de ceva timp. Nu s-a comunicat valoarea taxei, iar cei de la Tesla au admis ca dupa un timp nu vor mai fi doar baterii noi-noute la statii, fiindca va fi un rulaj.

Ideea statiilor de schimbare a bateriei „swap stations” nu este noua, iar pe tema aceasta a comunicat mult si a facut pasi concreti compania israeliana Better Place, care a si instalat astfel de statii. Insa, din cauza vanzarilor slabe de masini electrice, compania – care avea parteneriat si cu Renault –  a anuntat ca se va desfiinta fiindca nu a gasit investitori care sa dezvolte planurile ambitioase.

Tesla Motors si-a crescut vanzarile in ultimul an, rezultatele financiare sunt tot mai bune, iar investitorii au incredere in compania lui Musk, care a anuntat planuri clare de lansare a unor noi modele si are comenzi pentru multe luni.

Lasa un comentariu