Cand primesti o invitatie sa vizitezi o uzina care produce in principal vehicule utilitare, nu te astepti la mare lucru. Dar prejudecatile iti sunt demontate rapid pe masura ce ajungi sa cunosti oamenii din uzina si sa simti chiar tu pasiunea lor pentru ceea ce fac. O simpla „duba” pentru noi inseamna mult devotament si rigoare pentru ei. Procesele de productie si controlul calitatii sunt incredibil de laborioase, dar e explicabil cumva din moment ce utilitarele Renault Kangoo produse la Maubeuge sunt personalizate intr-un stil care aminteste de Rolls-Royce, iar Mercedes-Benz s-a lasat tot pe mana angajatilor de aici ca sa le produca utilitara Citan. In acest articol vei putea citi despre viata oamenilor si a uzinei care a produs in anii ’70 inclusiv Renault 12, parintele celui mai longeviv model Dacia (1310).
Renault produce la Maubeuge circa 133.500 autovehicule/an, comercializate sub marca Renault, dar si Mercedes-Benz. Circa 63% sunt vehicule comerciale, iar restul de 37% sunt vehicule de pasageri derivate din vehicule comerciale. Cele mai multe sunt Kangoo (aproape 120.000 unitati, dintre care circa 7.000 sunt electricele Kangoo Z.E.), iar restul de 13.000-15.000 unitati sunt Mercedes-Benz Citan.
Crezi ca la Rolls-Royce exista un nivel foarte inalt de personalizare si doar acolo? Gresit! La Maubeuge Renault ofera 250 de culori pentru Kangoo, inclusiv roz pentru o companie din China si tot roz pentru un serviciu de taxi din Londra, Marea Britanie, dedicat exclusiv femeilor. Se cheama Pink Ladies Taxi. Si exemplele de acest gen pot continua.
Uzina din Maubeuge are 2.012 angajati permanenti, iar in cazul in care se decide cresterea productiei Renault are nevoie de circa patru saptamani pentru a recruta si pregati angajati temporari care sa asigure si un al treilea schimb.
Uzina lucreaza in prezent la circa 60% din capacitate, fiind produse 660 autovehicule/zi, fata de maximul posibil de 1.100 unitati/zi.
Infiintata in 1969, uzina Renault din Maubeuge producea initial modele precum Renault 15 si Renault 12. Asadar, uzina care a produs candva stramosul celui mai longeviv model Dacia s-a adaptat permanent si iata ca acum produce vehicule comerciale usoare, sub doua marci (Renault, Mercedes-Benz) si trei tipuri de motorizari: benzina, diesel si electric.
Uzina dispune de patru prese de transfer puternice (2 x 2.000 tone si 2 x 700 tone) care produc 127 de repere ale caroseriei modelelor Kangoo si Citan. Presele sunt japoneze: Hitachi (Zosen). Cele de la Renault Maubeuge sunt printre cele mai mari prese de transfer din Europa, fiind capabile sa produca/stanteze dintr-o singura foaie de tabla un intreg panou lateral de la un autovehicul (panoul lateral este cel care mai tarziu intra in componenta caroseriei, avand decupaje pentru geamuri, portiere).
Niste instrumente de masurare de mare precizie (produse de Tri-D-A-X) masoara in fiecare dimineata piesele produse de prese pentru ca parametrii sa fie conform standardului, fiind acceptata o toleranta de +/- 0,1 mm.
Calitatea executiei este tot mai importanta, poveste ghidul nostru din uzina, iar intr-o piata in scadere este foarte important ca produsele sa evolueze din punct de vedere calitativ. Pentru a pune la punct detalii cum ar fi o cuta a unei piese din tabla, generata de procesul de ambutisare, este nevoie de pana la sase luni (!) de masuratori si reglaje ale matritelor – lucru pe calculator si teste fizice.
Matritele de transfer de la Maubeuge lucreaza cu foi de tabla cu grosimi ce pot varia intre 0,6 si 0,2 mm.
Se poate intampla ca unele matrite sa lase urme aproape insesizabile, dar nedorite, pe foile mari de tabla ambutisata, iar aceste urme (defecte) sunt remediate destul de traditional, manual, utilizand un flex ce are atasat un disc special.
Panourile laterale si partea inferioara a caroseriei sunt imbinate de roboti si sudate in 20-30 de puncte (in functe de tipul caroseriei) utilizand – mai nou – niste electrozi de sudura cu cap rotund (nu tesit ca pana acum, vezi foto), pentru ca punctele de sudura sa lase urme cat mai putin deranjante pentru ochi sau care sa se simta placut la mana.
Pentru a perfectiona muchiile usilor – pentru ca foile exterioare de tabla exterioara sunt pliate pe o structura mai rezistenta – a fost nevoie de enorm de multa munca pentru a studia proprietatile materialelor si pentru a testa diverse solutii de imbinare. Pentru ca toate colturile portierelor sa aiba un contur mai bine definit, fara cute, mai suplu si care sa nu taie la mana a fost nevoie de nici mai mult nici mai putin de un an perfectionari! Astfel usile nu mai au colturile proeminente, ca un fel de picatura de vopsea scursa la coltul usii (dar rezultata practic nu in urma procesului de vopsire, ci in urma ambutisarilor – vezi foto).
Sudurile elementelor de arhitectura ale autovehiculului sunt verificate cu ultrasunete zilnic, in baza unui calendar/program bine definit care permite verificarea tuturor sudurilor in mod aleator pentru a nu avea de suferit calitatea executiei. Inginerul care face asta arata ca un fel de medic cu defibrilatorul in mana, doar ca halatul nu e alb, ci gri.
Tot pentru cresterea calitatii, la Maubeuge Renault a investit 300.000 euro intr-o cabina cu lumini (light booth) in care este verificata vopseaua si diferentele de nuante care apar inerent in urma aplicarii vopselei pe diferite tipuri de plastic si tabla. Barele de protectie din fata, spre exemplu, sunt furnizate de compania Faurecia si vin gata vopsite. Expertul Renault in ceea ce se cheama „colour matching” verifica prin sondaj autovehicule de diferite culori pentru a vedea daca acestea se inscriu in standarde ori daca tolerantele au fost depasite.
Inspectorul care face colour matching merge anual un control medical la ochi care consta in aranjarea pe nuante patratele colorate de 1 cm patrat, aflate la distanta de 1 cm unul de celalalt.
Pentru vopsirea unui autovehicul sunt utilizate 20 kg materiale in total. La Maubeuge exista 27 de roboti pentru etansare, 20 roboti pentru vopsire si 8 roboti pentru ceruire.
Trecerea la un control al calitatii mai exigent a permis Renault ca din 2012 si pana in prezent sa reduca de trei ori defectele de vopsire (mici particule care contamineaza vopseaua sau suprafetele pe care aceasta este aplicata).
Fiecare autovehicul care iese de pe linia de fabricatie intra intr-o cabina de test unde – in baza unui program de teste complex ce dureaza 2 minute si 30 de secunde – sunt testate mecanic si electric.
Scaunele, spre exemplu, sunt furnizate de compania americana Lear (ce are activitati si in Romania) si expediate catre uzina de vechicule Maubeuge de la o fabrica aflata la 1 km distanta.
Motoarele turbo diesel provin de la o uzina Renault din Spania (1.5 dCi), iar cele pe benzina de la uzina Cleon din Franta (1.6 16V 105 CP si 1.2 TCe 115 CP). Motorul 1.5 dCi a depasit usor zece ani de cand a intrat in productie si a ajuns la un numar de 10 milioane unitati produse!
Kangoo facelift si „amintiri Multipla”
Dupa ce faci un tur prin uzina aungi sa privesti Renault Kangoo altfel. La versiunea restilizata abia lansata chiar se vad toate aceste imbunatatiri ale produsului. Dupa vizita in uzina si dupa ce analizezi si conduci masina iti dai seama ca tot ce ti-au povestit angajatii Renault nu e doar o spalare pe creier tipic corporatista.
Kangoo a primit noi echipamente, cum ar fi sistemul multimedia R-Link, cu conexiune la internet, aplicatii si conectivitate avansata cu telefonul mobil. Ecranul pentru navigatie si multimedia este tactil, insa el este pozitionat foarte aproape de parbriz, fiind practic imposibila utilizarea lui in timpul condusului. Comenzile tactile sunt insa dublate de comenzi cu butoane fizice, amplasate in fata schimbatorului de viteze si mult mai usor operabile decat touchscreen-ul.
Interesant este ca mai tarziu in acest an Kangoo va fi oferit si cu trei locuri in fata (pe primul rand de scaune, in linie cu soferul), amintind de Fiat Multipla. Din fericire caroseria va ramane aceeasi si nu va arata ca un gogosar precum Multipla.
Kangoo Z.E., satisfactie 95%
Despre Kangoo Z.E. Renault spune ca reactiile primite din partea clientilor si utilizatorilor sunt pozitive, nivelul de satisfactie fiind de 95%. Acest grad ridicat de satisfactie este datorat in primul rand modului in care se conduce Kangoo Z.E., dar si pentru ca sunt mai mici costurile de administrare a unei flote de astfel de masini, prin prisma lipsei carburantului fosil.
Renault spune ca modelul Kangoo Z.E. are o autonomie de pana la 170 km in ciclul de masurare NEDC, iar in situatii reale de condus autonomia poate fi cuprinsa intre 80 si 125 km.
Intre viteze de 1 km/h si 30 km/h Kangoo Z.E. scoate un sunet specific, virtual, care seamana putin cu un sunet de motor. Acest sunet este numit „Z.E. Voice” si a fost introdus pentru a avertiza pietonii ca in preajma se afla o masina (in lipsa unor sunete naturale de motor).
La volanul lui Kangoo Z.E. remarci in primul rand silentiozitatea, iar apoi usurinta cu care se conduce. Aproape ca nu este nevoie sa atingi pedala de frana daca anticipezi corect miscarile celorlalti participanti la trafic. Frana de motor e atat de puternica incat reglezi acceleratia, rulatul constant si frana doar din pedala de acceleratie, ca la unele troleibuze.
In vizita la Maubeuge am atins cu oficialii Renault si problematica sigurantei, in contextul in care Kangoo are 4 stele din 5 la testele Euro NCAP „pe stil vechi”, iar Mercedes-Benz Citan a obtinut 3 stele din 5 in urma testelor mai noi si mai riguroase.
„Kangoo isi va mentine rating-ul de 4 stele din 5 la Euro NCAP. Despre Citan intrebati-i pe cei de la Daimler. Daca masina (Kangoo – n.r.) ar urma sa fie retestata ne-am asigura sa obtina 4 stele. Adica probabil am introduce in standard anumite echipamente care acum sunt oferite optional. Si ele sunt oferite optional pentru ca clientii pur si simplu nu le cer si nu le vor in echiparea standard”, a declarat Frederic Broqua, director de program utilitare mici in cadrul Renault, cand a fost intrebat despre siguranta lui Kangoo si Citan.
Broqua a adaugat ca masina este sigura prin structura la 3 si 4 stele din 5 posibile, iar un rating superior este obtinut prin tot felul de echipamente electronice de avertizare.