Acasa Romania Lucian Dinita de la Politia Romana, despre educatia rutiera: E greu cand te duci intr-o scoala sau gradinita sa vorbesti cu copiii si acestia incep sa planga cand te vad in uniforma

Lucian Dinita de la Politia Romana, despre educatia rutiera: E greu cand te duci intr-o scoala sau gradinita sa vorbesti cu copiii si acestia incep sa planga cand te vad in uniforma

de Vlad Barza

Cifrele privind accidentele rutiere din 1955 pana in prezent (sursa - Politia Romana)

Despre educatia rutiera in scoli s-a vorbit foarte mult, insa ea nu este atat de eficienta pe cat ar trebui, iar asta e si din cauza Politiei, care nu are metoda si de multe ori sperie copii, in loc sa-i invete, a admis intr-o expunere extrem de deschisa, Lucian Dinita, director al Directiei Rutiere in cadrul IGPR. El a prezentat intr-o conferinta pe securitate rutiera date legate de accidentele de circulatie din Romania ultimilor 58 de ani si a spus ca lucrurile s-au imbunatatit mult in ultimii ani. Directorul a criticat si presa care, din lipsa de subiecte, prezinta mereu accidente rutiere pe marginea carora se fac apoi  dezbateri „distructive”.

Politiei ii este foarte greu sa faca educatie rutiera: N-ai metoda, n-ai niciun succes!

„Avem o educatie rutiera precara, mai ales ca prima cauza a accidentelor rutiere este traversarea neregulamentara. Iar asta spune totul. Tot aici vorbim si de nesupravegherea copiilor si trecerea prin locuri nepermise. Marea durere e ca in Romania avem acest comportament, insa daca mergi in Europa de Vest vezi ca aceiasi cetateni romani stiu sa respecte regulile”, a spus directorul Directiei Rutiere de la IGPR.

Intrebat de ce sunt atat de multi pietoni accidentati pe autostrazi, el a dat un exemplu, legat de faptul ca pe A1 Bucuresti-Pitesti au fost puse garduri de la km 5 la km 12. „Am gasit pietoni care escaladau aceste garduri. De ce fac asta? Apoi, langa autostrada sunt multe constructii si pur si simplu romanul s-a invatat ca trebuie sa lase masina acolo si sa sara gardul. (…) S-ar putea pune garduri peste tot, iar noi sa patrulam, insa si daca am avea echipaje din kilometru in kilometru ar fi prea putin”, a spus el.

El a fost franc in legatura cu educatia rutiera deficitara. „Uitati-va doar putin pe strada si o sa vedeti numeroase incalcari ale normelor rutiere si de catre soferi si de catre pietoni. (…) Avem carente mari, am incercat impreuna cu Ministerul Educatiei sa facem ceva si trebuie sa recunosc ca avem carente in legatura cu ce inseamna aceasta activitate la nivelul Politiei Rutiere fiindca daca Ministerul Educatiei are cadre specializate pe acest lucru, pentru Politia Rutiera este foarte greu. Nu stiti cat de greu este sa te duci intr-o scoala sau gradinita sa vorbesti cu copii si cand te vad imbracat in uniforma sa inceapa sa planga! N-ai metoda, n-ai niciun succes. Aici mai trebuie lucrat”, admite el.

„O persoana trebuie formata de mica, degeaba o formezi la 20 de ani sau la 50 de ani. Nu este un afront, insa stiti bine ca un om matur cu greu se schimba”, a adaugat Dinita care a spus insa ca Politia nu a avut niciodata buget pentru educatia rutiera.

Numarul de morti pe sosele ar trebui sa atinga cel mai mic nivel din ultimii 34 de ani

Totusi, sunt si lucruri pozitive, iar unul dintre ele tine de faptul ca numarul de morti din accidente rutiere a scazut cu circa 1.000 in cativa ani, de la aproximativ 3.000, la 2.000: „Asta dovedeste ca s-a facut mult in ultimii ani. Chiar si unele organizatii internationale au ramas cu ideea ca in Romania mor pe sosele 3.000 de oameni anual, insa e gresit fiindca numarul de victime a scazut mult, iar anul acesta ne asteptam ca numarul sa scada sub 2.000 de morti”.

Dinita a prezentat date pentru intervalul 1955-2012, date ce arata ca maximul a fost prin ’90, peste 3.700 de morti, iar intre 1982 si 1990 a fost o crestere, insa acele date nu pot fi luate in serios din cauza restrictiilor de atunci legate de masinile cu numar cu sot si fara sot, dar si rationalizarea benzinei.

Oficialul a explicat si de ce numarul a scazut in ultimii ani, precizand ca, pe langa mobilizarea unui numar mai mare de echipaje, s-au organizat si actiuni diferite de cele standard.

„Am trimis politisti dintr-un judet in altul fiindca stim ca in judetele mici oamenii se cunosc intre ei si nu am vrut ca, din cauza asta, politistii sa fie indulgenti cu anumiti soferi”, a explicat Dinita,

El a mai spus ca si pregatirea in scolile de soferi este mult mai slaba: „Prin anii ’90 se credea ca soferul roman e cel mai bun, acum iata ca noi cream probleme altora”.

Seful Directiei Rutiere a criticat si relatarea accidentelor rutiere in presa.

„Cand deschizi televizorul dimineata, ce vezi? Unul a intrat cu masina intr-un stalp, altul intr-un pom, doi morti intr-un accident rutier. A ajuns un subiect cotidian, cand n-ai subiecte, treci la accidente si se creeaza o dezbatere, insa macar daca ar fi fost una pozitiva! Dar este distructiva fiindca apar unii cunoscatori care dau numeroase sfaturi. Ar trebui cu totii sa avem alta abordare”, crede el.

Declaratiile au fost facute la conferinta „Progres Constant si Durabil al Sigurantei Rutiere” organizata de Inspectoratul General al Politiei Romane – Directia Rutiera si Consiliul European pentru Siguranta Transporturilor (ETSC).

Lasa un comentariu