Acasa Piata Auto APIA: Piata masinilor noi trece printr-o perioada dificila. Doar 19% din vanzari au fost catre persoane fizice

APIA: Piata masinilor noi trece printr-o perioada dificila. Doar 19% din vanzari au fost catre persoane fizice

de Vlad Barza

(sursa - HotNews)

Piata masinilor noi este afectata de intrarile masive de masini second-hand, cam in raport de 4 la 1 fata de masinile noi, iar luna trecuta 81% dintre masinile noi comercializate au fost vandute catre persoanele juridice si doar 19% catre cele fizice, arata datele Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile. APIA spune ca timbrul de mediu care a intrat in vigoare la 15 martie ar trebui sa fie dublat de un nou concept al impozitului anual care sa stimuleze si detinerea unui autovehicul cat mai putin poluant.
Pe ansamblul pietei, livrarile totale (autoturisme + vehicule comerciale) au inregistrat o scadere de 3,8% fata de anul trecut. In interiorul acestei scaderi avem autoturismele cu -5,9%. Situatia nu este diferita de ceea ce se intampla pe plan european unde in primele doua luni din 2013 s-a inregistrat o scadere generala de 8,3% a numarului de autoturisme inmatriculate (cele mai mari scaderi procentuale fiind in Portugalia -48%, Grecia -26%, Franta -20% si Italia -18%), spun cei de la APIA.

In Romania, in continuare in luna februarie, vanzarile au fost sustinute de achizitiile realizate de catre persoanele juridice (81% din total), cele catre persoanele fizice reprezentand doar 19% din total.

In plus, continua sa se manifeste impactul negativ al importului masiv de vehicule rulate care, la un volum de aprox. 34.000 unitati la autoturisme si 7.500 la vehicule comerciale, au o crestere de 49%, respectiv 16% fata de 2012, noteaza APIA intr-un comunicat de presa.

Din aceste cifre rezulta ca la fiecare autoturism nou vandut in Romania au fost aduse alte patru rulate, si mai grav fiind faptul ca 20.837 (peste 60%) dintre acestea din urma sunt mai vechi de 10 ani, adica de trei ori mai multe decat s-au vandut noi prin retelele nationale ale producatorilor autohtoni si importatorilor autorizati.

„In acest context, initiativa Guvernului de a introduce timbrul de mediu este binevenita, obiectivul declarat al acestuia fiind de a filtra, pe cat posibil, autovehiculele poluante. Conceptul este, de asemenea, in linie cu recomandarile Comisiei Europene, dar, pentru a-si produce efectele asteptate, consideram ca el va trebui sa fie dublat de un nou concept al impozitului anual care, pe langa achizitie (timbrul de mediu), sa stimuleze si detinerea unui autovehicul cat mai putin poluant”, sunt de parere reprezentantii asociatiei, spun cei de la APIA.

Productia nationala

Aceasta a inregistrat in luna februarie o crestere de 5,3% fata de ianuarie, ceea ce face ca pe primele doua luni ale lui 2013 sa se inregistreze o crestere totala de 18,9% (volum total 71.668 unitati) fata de 2012, cu o crestere foarte buna, de +27,3%, inregistrata la autoturisme (71.666 unitati), dar si o scadere completa a productiei de vehicule comerciale. Volumele cele mai mari la doua luni le inregistreaza Dacia Duster (23.204 unitati), urmat de Dacia Sandero (18.163 unitati), Dacia Logan (16.638 unitati) si Ford B-Max (13.661 unitati).

Exportul

La acest capitol se inregistreaza pe primele doua luni din 2013 o crestere generala de 10,6% comparativ cu anul trecut, pe un volum total de 58.026 unitati. Aceasta crestere se datoreaza in exclusivitate autoturismelor, care inregistreaza un +17,8%. In ceea ce priveste vehiculele comerciale, in absenta productiei, evident nu au fost nici volume la export.

Cel mai exportat model in luna februarie, a fost Dacia Duster (12.479 unitati), urmat de Sandero (9.490 unitati) si B-Max (7.372 unitati), ordinea fiind aceeasi si pe total an 2013

Vanzarile

Vanzarile de autovehicule au scazut insa cu 3.8% fata de primele doua luni ale lui 2012, autoturismele inregistrand o scadere de 5,9%. La autoturisme, pe primele doua luni din 2013 topul pe marci este format de Dacia, cu 1.927 unitati vandute (25,5% din total), urmata de Skoda (808 unitati/10,7%), Volkswagen (759 unitati/10,1%), Renault (492 unitati/6,5%), Ford (435 unitati/5,8%), si Hyundai (407 unitati/5,4%). Pe modele, Dacia Logan ramane pe primul loc, urmata de Duster, Skoda Octavia, Sandero si Renault Clio.

Analizand segmentarea pe clase, se remarca faptul ca la inceput de an doar clasele B (mica) si monovolum sunt pe plus. Toate celelalte sunt pe minus, cu scaderi cuprinse intre 7% si 40%. In functie de tipul de combustibil, remarcam pentru primele doua luni din 2013, o scadere a ponderii autoturismelor cu motoare diesel, care ajung la 59% din piata, fata de 64% cat se inregistra in aceasi perioada a anului trecut.

Un alt aspect pe care ce merita observat este faptul ca pentru sase din primele zece marci motorizarile diesel reprezinta peste 70% din vanzari, situatie care se repeta si in cazul analizei pe modele (aici segmentarea este si mai puternica, trei dintre modele avand un procent de peste 90% din vanzarile respectivei marci).

In ceea ce priveste vehiculele comerciale usoare (LCV + minibus), primele doua locuri sunt ocupate de Dacia si Volkswagen, care impreuna reprezinta peste 1/3 din piata.

Evolutia pietei in 2013

Pe termen scurt (2-3 luni) ea depinde intr-o masura importanta de impactul noilor reglementari (Timbrul de Mediu, Programul Rabla, limitarea deductibilitatii amortizarii). Timbrul de Mediu si Programul Rabla ar trebui sa stimuleze (intr-o oarecare masura) vanzarile catre persoanele fizice, in timp ce limitarea deductibilitatii amortizarii, dimpotriva, sa puna presiune pe vanzarile catre persoanele juridice. Ori, in conditiile in care pe primele doua luni piata a fost sustinuta in proportie de peste 80% de catre persoanele juridice, este foarte posibil ca asteptatul impact pozitiv al celor doua initiative ale Ministerului Mediului („timbrul de mediu” si „rabla”) sa fie in mare masura anulat de limitarea deductibilitatii amortizarii achizitiei de mijloace de transport, sunt de parere cei de la APIA.

Lasa un comentariu