Acasa Industrie Constantin Stroe: Timbrul de mediu este precum o ecuatie imposibil de rezolvat. Este o taxa tehnica, sociala, fiscala si politica

Constantin Stroe: Timbrul de mediu este precum o ecuatie imposibil de rezolvat. Este o taxa tehnica, sociala, fiscala si politica

de Vlad Barza

Constantin Stroe (sursa - 0-100.ro)

Este imposibil ca timbrul de mediu sa multumeasca pe toata lumea, nu este o taxa pur tehnica, ci are multe aspecte, si cei cei de la Mediu sunt pusi in fata „rezolvarii unei ecuatii imposibile”, a spus Constantin Stroe, la dezbaterea organizata de Ministerul Mediului pe tema timbrului de mediu. Numarul de vehicule second-hand ce ar putea fi inmatriculate in acest an s-ar putea dubla, la 350.000, daca timbrul de mediu va ramane in varianta propusa, a spus Stroe, care este vicepresedinte la Dacia si sef al ACAROM, asociatia ce reprezinta interesele constructorilor auto si de componente.

In proiectul de ordonanta gandit sa modifice si sa completeze legea 9/2012 sunt cateva lucruri controversate. Se propune ca taxa sa fie crescuta cu cateva zeci de procente (in medie 10%, insa si 80% la unele modele) pentru masinile Euro 3 si Euro 4, vizate fiind cele mai populare masini rulate din tara, precum Volkswagen Golf, Opel Astra sau Ford Focus.

Pe de alta parte, la masinile Non Euro se propune ca taxa sa scada cu 90%, la cele Euro 1 cu 80% si la Euro 2 cu circa 60%. Taxele pentru aceste masini devin deodata mult mai acceptabile si contrazic cele spuse de autoritati in mod obsesiv in ultimii ani: nu vrem sa devenim cimitirul de masini al Europei, ci vrem sa innoim parcul auto. Si totusi, conform acestui proiect, timbrul de mediu pentru o rabla de 15 ani ajunge sa fie mai mic decat pentru un model second-hand mult mai modern tehnic si de doar 5-6 ani vechime.

Cum se impaca aceste lucruri? Nu prea bine, iar Constantin Stroe a subliniat asta.

„Sunteti pusa in fata rezolvarii unei ecuatii imposibile. Daca va propuneti sa multumiti pe toata lumea, nu veti reusi”, a spus el, adresandu-se ministrului Mediului, Rovana Plumb, la dezbaterea de vineri, 25 ianuarie.

„Cand e vorba de acest timbru de mediu nu vorbim despre o taxa pur tehnica, ci despre un timbru care este o taxa tehnico-socialo-fiscalo-politica. Este imposibil sa-i multumiti pe toti, si cumparatorii si producatorii si asocatiile de profil si multe alte parti. (…) Nu aveti cum sa rezolvati problema, dar ati putea gasi un just echilibru al lansarii pe piata a acestei ordonante”, a completat Stroe.

El a spus ca e nevoie de un nou program Rabla, insa trebuie avut grija ca acest program sa nu fie eclipsat de intrarea in tara a unui numar coplesitor de rable exact din cauza noului timbru de mediu.

„Daca anul trecut au intrat in tara 175.000 de masini second-hand, va dau in scris ca anul asta vor fi 350.000. Ce facem cu tara asta?”, a spus Stroe, facand referire la proiectul timbrului de mediu ce prevede ca taxa scade cu 60-90% la vehiculele Euro 2, Euro 1 si Non Euro, fata de situatia din prezent.

El a mai atras atentia si asupra pericolului pierderii pietei interne a  vehiculelor noi: „Am fost acum doua luni la uzina de la Tanger, din Maroc. E o mandrete de fabrica ce poate face 400.000 masini/an si orice om de afaceri, orice producator, cand are doua variante, face doua coloane si trage apoi linie sa vada unde e profitabil. In Maroc salariul mediu reprezinta 60% din salariul mediu al Romaniei si costurile cu logistica sunt mult mai mici. Daca pierdem piata vehiculelor noi, dati-mi voie sa-mi exprim ingrijorarea privind viitorul fabricatiei de masini in Romania”.

In ciuda faptului ca la dezbaterea organizata de oficialii de la Mediu mai toate partile ce au luat cuvantul s-au aratat nemultumite de formula propusa pentru timbrul de mediu, oficialii de la minister au dat de inteles ca nu vor modifica nimic la coeficienti si ca ordonanta va fi aprobata cat de curand si publicata apoi in Monitorul Oficial.

Lasa un comentariu