Controversata taxa pe poluare auto ar trebui inlocuita cu o taxa anuala pe model german, una diferentiata in functie de norma de poluare, emisiile de CO2 si de capacitatea cilindrica, arata o propunere a UNTRR (Uniunea Nationala a Transportatorilor Rutieri din Romania). In 2011 din taxa de poluare auto s-au incasat 365 milioane lei, iar in 2012 estimarea este ca incasarile au fost mai mici cu 25-30%, adica 260-270 milioane lei, se mai mentioneaza in comunicat.
Uniunea transportatorilor propune Guvernului aplicarea modelului german prin stabilirea unei taxe anuale, suportata de proprietarii de autovehicule corelata cu puterea de cumparare din Romania, taxa care sa tina cont de clasa de poluare (non-euro, E1, E2, … E6, Electric), de tipul de motorizare (benzina, diesel, electric) si de capacitatea cilindrica.
Propunerea nu vizeaza introducerea a inca unui impozit anual, ci inlocuirea treptata a actualului impozit anual cu unul care sa tina cont de mai multe criterii si care evident sa aiba un alt cuantum.
Uniunea transportatoruilor propune si stimularea achizitiei de autovehicule noi prin reducerea valorii rovinietei pentru vehiculele Euro 6 cu 50%, Euro 5 cu 40%, pentru Euro 4 cu 30%, pentru Euro 3 cu 20%, pentru Euro 2 cu 10%.
In 2011, din taxa de poluare auto s-au incasat 365 milioane lei iar in 2012 estimarea este ca incasarile au fost mai mici cu 25-30%, adica 260-270 milioane lei, potrivit estimarilor UNTRR.
In acest context, propunerea UNTRR este sa se renunte la taxa auto, iar impozitul anual sa ramana neschimbat la Euro 5 si, in timp, in cativa ani, sa ajunga sa fie diferentiat pentru celelalte categorii, adaugandu-se 10% la Euro 4, 15-20% la Euro 3, 30-50% la Euro 2, 50-100% la Euro 1, 100-200% la Non-euro, totul raportat la valoarea impozitului pentru masinile Euro 5.
Uniunea mai propune si majorarea primei de casare, instituita prin programul Rabla, la echivalentul a 1.500 euro pentru a stimula in mod eficient innoirea parcului auto din Romania.
UNTRR propune instituirea unei prime de casare similare pentru autovehiculele comerciale de transport persoane si pentru autovehiculele comerciale de transport marfa, avand in vedere ca aceste autovehicule sunt mijloace de productie.
Mentinerea unei taxe unice la inmatriculare va aduce haos in evidentele proprietarilor de autovehicule, tranzactiile se vor realiza, autovehiculele se vor vinde si cumpara, dar fara sa mai fie declarate oficial, tocmai pentru evitarea taxarii cu mii de lei bune, de multe ori sumele percepute ca taxa ajungand sa depaseasca 50% din valoarea autovehiculului, pentru cele inmatriculate inainte de 2007, atrage atentia UNTRR.
De asemenea trebuie avut in vedere ca o taxare unica nu este sustenabila ecologic pe termen lung. Un autovehicul inmatriculat in 2007 in Romania si taxat pentru norma Euro 3, (atunci una dintre cele mai putin poluante), dupa standardul din 2012, nu mai este printre cele mai ecologice, dar va polua multa vreme, fara sa mai plateasca nimic, se mentioneaza in comunicatul UNTRR.
Plata anuala asigura o diferentiere progresiva functie de cele mai ecologice norme de poluare pe termen lung, fara sa genereze niste eforturi financiare uriase utilizatorilor si implicit fara sa mai genereze cautarea unor solutii care duc la pierderea completa a oricarei taxe de catre statul Roman (inmatriculari in tari vecine sau alte solutii locale), spun cei de la Uniune.
Uniunea Nationala a Transportatorilor Rutieri din Romania (UNTRR) este o organizatie patronala fondata in 1990. Are in prezent 13.000 membri – operatori care efectueaza transporturi interne si internationale de marfa si persoane.