Cei mai multi dintre noi au auzit de Isuzu dupa avalansa de modele Opel Astra G intrate in Romania ca masini noi sau second-hand. Asadar, aproape cu totii am auzit de motoarele turbo diesel Isuzu, dar Isuzu face si pick-up-uri. Iar modelul D-Max din acest test este exponentul celei de-a saptea generatii de camionete ale marcii japoneze. Cu o istorie inceputa in 1963, noul Isuzu D-Max vine sa se bata pe piata europena cu adevarati colosi, cum ar fi: Toyota Hillux, Nissan Navara, Mitsubishi L200, Ford Ranger si Volkswagen Amarok.
click aici pentru galeria foto
Concept
D-Max se vinde pe anumite piete sub numele de Chevrolet Colorado sau Holden Rodeo, fiind un pick-up dezvoltat de Isuzu si General Motors. Practic, pentru crearea acestei masini si-au dat mana unul dintre cei mai mari producatori de pick-up-uri din lume, cu unul dintre cei mai mari producatori de motoare turbo diesel. De dragul cifrelor merita mentionat ca Isuzu are o productie anuala de peste 800.000 motoare diesel, de circa patru ori mai mare decat cea de camionete. La nivel mondial circa 23 de milioane de autovehicule utilizeaza motoare diesel Isuzu, iar printre cele mai cunoscute la noi sunt Opel Astra (G), Opel Corsa (C) si Renault Vel Satis.
Design
Dezvoltarea acestei masini impreuna cu General Motors este tradata de anumite elemente, cum ar fi afisajul instalatiei audio cu sase difuzoare. Posesorii de Chevrolet Aveo din prima generatie pot regasi cu usurinta similitudini.
Partea frontala a lui D-Max este insa unica, fiind creata de japonezi pentru a se potrivi cu filosofia marcii. D-Max are un design care transmite robustete, dinamism, iar grila mare, cu aspect cromat, si farurile oblice tradeaza originile sale asiatice.
Tehnologie, confort si dotari
Pentru ca Isuzu este celebru pentru motoarele sale diesel, propulsorul de 2,5 litri de sub capota acestui D-Max nu face exceptie. E un motor de noua generatie, Euro 5, cu o turbina ce functioneaza in doua faze. Un fel de biturbo. Cei 163 de Cai Putere (CP) asigura masinii un sprint de la 0 la 100 km/h in 12,2 secunde. Nu e o cifra impresionanta, fiind in media clasei pick-up-urilor cu motorizari si puteri comparabile.
Mai important este insa ca acest motor se simte vioi in orice treapta de viteza si e foarte economic. Consumul urban poate sta lejer sub 11 litri motorina/100 km parcursi, iar la viteze de autostrada D-Max consuma sub 7 litri/100 km. Valori excelente! Pe langa motorul eficient, la aceste valori de consum contribuie si cutia de viteze manuala cu sase trepte etajate foarte bine. In treapta a sasea, la 2.000 rotatii pe minut (rpm), ai o viteza de fix 125 km/h. Cu alte cuvinte, D-Max are cea mai lunga treapta a sasea din segment, avand un impact major in obtinerea unei economii maxime de carburant.
In D-Max nu iti va lipsi aproape nimic din confortul unui autoturism. Finisajele sunt neasteptat de bune, designul curat si ingrijit – poate un pic fad. D-Max este mai degraba un pick-up de scoala veche bine facut decat un pick-up modern care vrea sa-ti ia ochii cu ecrane colorate. Versiunea din test este cea de top (Double Cab Premium), dar fara transmisie automata. Are scaune incalzite, tapiterie din piele, comenzi audio pe volan, cruise control si computer de bord – asta pentru a enumera cateva dintre dotarile care conteaza.
Intre noi fie vorba, conectivitatea USB e o prostie la aceasta masina. Nu am vazut niciodata acel tip de conector intr-o masina. Mult mai practica ar fi fost deja clasica priza USB. Macar conectivitatea Bluetooth cu telefonul mobil functioneaza cum trebuie si exista si o intrare AUX. Din pacate D-Max nu poate fi echipat cu navigatie din fabrica, pornind probabil de la premisa ca oricum nu va petrece prea mult timp pe drumuri publice. Poate…
Pe langa echiparea generoasa, si la capitolul siguranta Isuzu D-Max sta bine: sase airbag-uri (doua frontale, doua laterale si doua tip cortina) si patru stele din cinci posibile la testele Euro NCAP. Generatia anterioara avea o stea si jumatate.
Pe sosea
Pe sosea Isuzu D-Max se conduce foarte bine pentru un pick-up. Se simte ca un SUV fara pretentii dinamice deosebite, ceea ce oricum este excelent pentru o camioneta. La denivelari mai pronuntate sau gropi ai ocazia sa faci cunostinta si cu temperamentul putin prea saltaret al suspensiei spate, ce beneficiaza de arcuri lamelare. Nu e ceva neobisnuit ca un pick-up sa topaie usor de fund in conditii extreme si neincarcat, insa cele mai noi modele din acest segment au un comportament pe asfalt un pic mai bun. Si aici ma refer in primul rand la Ford Ranger.
Dar D-Max nu e foarte departe si pe terenurile pentru care a fost creat sa alerge se descurca foarte bine, avand o capacitate de tractare de 3 tone. Acest Isuzu are cateva puncte forte. Primul este ca benefiziaza de o protectie foarte buna a organelor mecanice. Mai apoi, masina are un unghi de atac foarte bun, de 30 grade (exact cat Hillux si Navara), completat de unghiuri de incrucisare a puntilor la fel de bune. Doar Mitsubishi L200 se poate lauda cu un unghi de atac mai bun (34,4 grade).
Aproape orice ai face cu D-Max, rotile mentin contactul cu solul. Reductorul este cuplabil foarte usor de la un buton rotativ amplasat langa frana de mana – acelasi de la care poti alege tractiune spate sau 4×4. Atentie! Cuplarea si decuplarea reductorului nu se face in miscare.
Multumita unghiurilor de incrucisare a axelor si a reductorului, este suplimentata partial lipsa (chiar si din lista de optionale) unui diferential blocant, pe macar una dintre cele doua punti.
Sigur ca D-Max are si alte minusuri, cum ar fi un unghi de degajare prea mic in comparatie cu cel de atac, 23 de grade fata de 30 de grade. Astfel, pe unde botul urca fara probleme, bara din spate s-ar putea sa atinga la coborare. Cel mai echilibrat pick-up, ca unghiuri de atac si degajare, este Ford Ranger (27,7 grade atac, 25,9 grade degajare).
Concurenti
Daca tot l-am amintit recent, cel mai nou si mai modern dintre toate pick-up-urile de pe piata este Ford Ranger. Mitsubishi L200 se remarca prin cel mai bun unghi de atac, 34,4 grade, iar Volkswagen Amarok este singurul cu o transmisie automatizata cu opt trepte si are cea mai mare putere litrica din segment (180 CP dintr-un motor de 2 litri TDI). Ceilalti competitori sunt Toyota Hillux si Nissan Navara.
Concluzii
In concluzie, Izusu a reusit sa puna pe piata un pick-up foarte eficient, confortabil, capabil in off-road si modern. Are inclusiv stopuri cu tehnologie LED. La dealeri, Isuzu D-Max are preturi cuprinse intre circa 22.000 si 30.000 euro cu TVA, iar o varianta ca cea din test costa aproximativ 29.000 euro.
1 comentariu
O masina extraodrinara, am facut un test drive cu ea si e incredibila la drumurile de munte.