Clientii de masini electrice din SUA spun ca au reusit sa reduca costurile cu deplasarea de peste opt ori renuntand la masinile cu motoare cu ardere interne in favoarea unora electrice, dar cei mai multi dintre ei (44%) indica drept prim beneficiu reducerea emisiilor si protectia mediului. Pe de alta parte, majoritatea aspirantilor (45%) la masini electrice urmaresc in primul rand reducerea costurilor cu deplasarea, in timp ce doar 11% se gandesc la protectia mediului, reiese dintr-un studiu realizat de firma de cercetare J.D. Power.
Studiul inaugural J.D. Power care masoara experientele proprietarilor de masini electrice releva ca factura de electricitate a crescut cu 18 dolari/luna la proprietarii de masini electrice. Asta inseamna costuri pentru mobilitatea cu masina mai reduse de 8,1 ori fata de alimentarea cu benzina, care se ridica la 147 dolari/luna.
Studiul observa si discrepanta de abordare intre cei care au deja o masina electrica si cei care vor sa-si cumpere una. Cei din prima categorie pun pe primul loc protectia mediului (44%), in timp ce potentialii clienti (45%) vad ca prim beneficiu reducerea costurilor pentru deplasare.
„Proprietarii actuali de masini electrice se concentreaza pe beneficiile emotionale ce vin din a detine un automobil electric, care au un efect pozitiv asupra mediului, dar calea prin producatorii auto pot ajunge la mase este sa atace problema economica”, a declarat Neal Oddes, director pentru practici ecologice in cadrul J.D. Power. „Exista inca o ruptura intre costul real al unei masini electrice si economiile pe care clientii vor sa le obtina”, a adaugat el.
Studiul arata ca cei care au cumparat masini electrice (EV) au platit in plus circa 10.000 dolari fata de cat ar fi cheltuit pe o masina cu motor cu ardere interna, iar cumparatorii de masini hibride reincarcabile la priza (PHEV) au dat in plus 16.000 dolari. Asta inseamna ca, teoretic, cei din prima categorie vor simti beneficiile dupa 6,5 ani de utilizare a masinii, iar ceilalti dupa 11 ani, noteaza J.D. Power.
Toate acestea in contextul in care garantia pentru o baterie de masina electrica sau hibrida reincarcabila la priza este de maximum 8 ani/160.000 km. Astfel, acest studiu confirma ceea ce spun clientii, analistii si presa, ca automobilele electrice sunt inca prea scumpe pentru a fi cu adevarat viabile pentru clienti.
Alte cifre interesante
- Toti clientii de masini electrice le alimenteaza acasa, iar o treime utilizeaza prize standard de 120 V, in timp ce restul au optat pentru prize speciale de 240 V
- Priza si instalatia de 240 V costa in medie 1.500 dolari, inclusiv instalarea, plus o suma suplimentara platita lunar pentru electricitatea consumata. Totusi, studiul arata ca 43% dintre proprietari au primit prizele de 240 V gratuit, iar cei care au platit pentru ele recupereaza cheltuiala in primul an de utilizare
- Circa 43% dintre utilizatorii de masini electrice le incarca si in alta parte decat acasa, cum ar fi mall-uri si aeroporturi, iar 85% dintre ei spun ca nu trebuie sa plateasca pentru realimentarea cu electricitate
- Circa 12% dintre aspirantii la o masina electrica se arata ingrijorati de autonomie, insa proprietarii declara un parcurs mediu zilnic de 34 mile/54 km, distanta pe care o poate parcurge orice masina electrica
Studiul J.D. Power privind experientele proprietarilor de masini electrice a fost realizat in SUA, in octombrie 2012, online, pe 7.600 proprietari de masini electrice, aspiranti sau persoane care au vrut sa cumpere (dar au decis sa renunte la idee).
In cercetari de piata anterioare, J.D. Power estimeaza ca, in 2020, in Europa vor fi vandute 742.000 de masini electrice, in China circa 332.000 unitati, iar in SUA si Japonia cate aproximativ 100.000 masini. Deci in total 1,3 milioane unitati.
De asemenea, studiile reputatei companii mai indica faptul ca, in 2020, SUA vor fi cea mai mare piata pentru masini hibride (1,7 milioane unitati), urmand apoi Europa (977.000 masini), Japonia (875.000 unitati) si China (circa 100.000 exemplare). In total e vorba de 3,9 milioane vehicule hibride.
Astfel, in 2020 vor fi vandute 5,2 milioane de masini electrice si hibride, adica 7,3% din totalul celor 70,9 milioane de automobile care isi vor gasi cate un proprietar in acel an, potrivit estimarilor. Cota de piata a masinilor pur electrice ar fi deci de 1,8%, iar cea a masinilor hibride de 5,5%.
Aceste estimari publicate de J.D. Power arunca in aer previziunile optimistilor industriei auto, cum ar fi Carlos Ghosn, care sustin ca piata masinilor electrice ar urma sa reprezinte circa 10% din total, nicidecum 1,8%.