Afacerile companiilor care fac comert cu autovehicule au scazut in medie cu 60% intre 2008 si 2011, iar situatia este dramatica pentru acestea, numarul dealer-ilor care sunt in insolventa fiind tot mai mare, au spus reprezentantii APIA la conferinta MEDIAFAX Talks About Auto industry. Asociatia estimeaza ca anul acesta se vor vinde doar 92.000 de automobile noi in tara, cifra care duce piata la nivelul din 2002.
Brent Valmar, vicepresedinte al Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA), a spus, ca parte a prezentarii pietei auto nationale ca situatia este critica pentru multi dealeri auto care nu mai reusesc sa faca profit din vanzarea de masini.
„Estimarile noastre arata ca afacerile in comertul cu autovehicule au scazut in medie cu 60% intre 2008 si 2011, insa cifrele oficiale nu arata dimensiunea reala a catastrofei fiindca multe companii mai exista doar cu numele si au intrat in insolventa”, spune Valmar, care adauga ca multi dealeii auto au datorii mari si nu au cum sa le plateasca.
„A scazut dramatic nivelul de profitabilitate in comertul cu autovehicule, iar datele pe care le avem pentru primele luni din 2012 arata ca media de profitabilitate a unei retele era negativa”, mai spune vicepresedintele APIA.
In anii record (2007 si 2008) piata masinilor noi a trecut de 300.000 de unitati, iar acum nu mai depaseste 100.000 nici cu ajutorul substantial al programului Rabla. Retelele de dealeri s-au extins masiv inainte de criza, insa din 2009 incoace vanzarile au scazut mult si o parte dintre ei nu au mai fost rentabili.
Cei de la APIA spun ca programul Rabla are o importanta tot mai mica in piata, fiindca daca in 2010 59% dintre masinile noi se vindeau prin intermediul lui, anul acesta doar o cincime dintre achizitii s-au facut prin acest program.
APIA a mai dat un set de cifre legate de puterea de cumparare a romanilor cand este vorba de masini si benzina. Astfel, un roman ar trebui sa dea 23 de salarii medii pe economie pentru a-si lua o masina de 10.000 de euro, in timp ce un austriac si-o poate lua cu trei salarii medii, iar un slovac, cu 13 salarii.
Tinand cont si de pretul benzinei, dintr-un salariu mediu un roman poate cumpara 343 litri de benzina, in timp ce un austriac poate lua 2.600 litri, iar un croat 1.000 de litri.