Au trecut mai putin de trei ani de la declaratia de intentie pana la realizarea efectiva a lui up!. Conceptul e-up! creiona, in tomna lui 2009, planurile Volkswagen de a reintra in segmentul ocupat candva de Lupo. Iar Volkswagen up! are toate premisele sa fie un succes comercial rasunator pentru ca pur si simplu minusurile sunt atat de mici si neinsemnate incat le mentionez doar se nu se scandalizeze unii ca acest test-drive e o reclama desantata.
Aceasta versiune cu cinci usi a lui up!, in afara faptului ca are doua portiere in plus, in rest are specificatii identice cu versiunea cu trei usi. Pretul este si el mai mare cu 300-500 euro.
Portbagajul este identic cu al variantei cu trei usi, adica 251 litri standard si 951 litri in cazul in care rabatezi banchetele din spate. Cifrele sunt foarte bune, mai ales ca principalii rivali – tripleta Citroen C1, Peugeot 107 si Toyota Aygo – au un spatiu pentru bagaje cu peste 100 litri mai mic. Un minus ar fi ca placa ce acopera spatiul pentru bagaje nu este prinsa de hayonul din sticla cu un cordon, ca la celelalte masini, si trebuie sa o ridici manual cand vrei sa pui ceva inauntru.
click aici pentru galeria foto
Pe Volkswagen up! debuteaza foarte multe lucruri noi. In primul as pomeni noul motor pe benzina, de 1 litru, cu trei pistoane. Acesta are trei variante de putere. Prima are 60 Cai Putere (CP), a doua 75 CP si mai exista o versiune care functioneaza pe gaz natural comprimat (GNC sau CNG – n.r.), tot din acelasi motor derivata, care livreaza 68 CP.
Toate aceste versiuni ale aceluiasi motor pot fi cuplate fie la o transmisie manuala, fie la una automata, ambele avand cinci viteze plus marsarier. Cu ocazia testului international cu versiunea cu cinci usi, desfasurat in Germania pe 27-28 martie, am reusit sa pun mana pe ambele versiuni de transmisie, si cea manuala, si cea automata. Ei bine, cea automata nu e automata, e o cutie de viteze manuala, dar controlata electronic. O astfel de transmisie robotizata echipeaza si unele modele din grupul PSA Peugeot Citroen, cum ar fi noul C4 pe care l-am testat in 2011.
Asa zisa transmisie automata e doar cu 5 kg mai grea fata de cea manuala si are un total de 30 kg. Deci in ceea ce priveste greutatea nu e o problema. Necazul e ca Volkswagen ne-a obisnuit cu niste transmisii automatizate impecabile – celebrele DSG cu dublu ambreiaj care schimba vitezele fara sa percepi o intrerupere a cuplului motor.
Avand in vedere standardele ridicate impuse de Volkswagen in materie de transmisii, aceasta cutie automatizata de pe up! e dezamagitoare si n-ar recomanda-o. Zvacneste cand schimba, pare lenta si indecisa. Nu e ceva cu care sa nu poti sa traiesti, dar la cat de reusita e versiunea manuala a lui up!, pur si simplu nu prea ai motive sa scoti bani in plus din buzunar pentru transmisia robotizata.
Cutia de viteze manuala de pe up! e perfecta: are curse scurte, actionarea schimbatorului este foarte usoara si precisa, iar etajarea impecabila, pentru demaraj foarte bun. Nici cutiile de viteze manuale de pe Tiguan, de exemplu – o masina de doua ori mai scumpa decat up! – nu functioneaza atat de bine.
Ca si cand laudele n-ar fi fost destule, as vrea sa subliniez cateva elemente care-mi plac in mod deosebit. In primul rand e foarte spatioasa. Si in fata, si in spate, ai loc foarte bun pentru picioare, pentru coate. Pare o masina mai mare decat e de fapt, iti transmite mesajul ca e in aceeasi clasa cu Polo, nu cu Fiat 500. Pe langa asta, ergonomia e foarte buna. As zice ca e superioara celorlalte masini din categoria ei. Stai mult mai bine in scaune, volanul pica mai bine in maini, iar schimbatorul vine intr-o pozitie corecta.
Un alt lucru care mi-a placut foarte mult este silentiozitatea. Pur si simplu masina este bine antifonata, nu auzi motorul daca tii turatia constanta, nu exista sunete aerodinamice dubioase. Abia de la viteze de peste 130 de km/h incep sa se auda curentii de aer, dar nu deranjant.
Motorul se aude placut atunci cand il turezi. E un propulsor cu trei pistoane si de aici sunetul specific de masinuta de curse la peste 3.500-4.000 rotatii pe minut (rpm) si cu prilejul accelerarilor violente.
Sistemul de infotainment costa putin (pana in 500 euro – n.r.), e detasabil si am fost surprins sa aflu ca in Germania m-a intampinat o masina cu meniu si indicatii in limba romana.
In concluzie, Volkswagen a facut o treaba foarte buna cu acest up!. E un automobil mic, dar spatios, usor de condus si economic. In oras consumul abia trece de 7 litri/100 km, iar in extraurban nu trece de 5 litri/100 km. Preturile sunt cuprinse intre circa 8.600 si 12.300 euro cu TVA, fara optionale. Dincolo de toate acestea, marea surpriza placuta este ca in up! regasesti foarte viu spiritul retro al originalului Beetle, din anii ’40.