Ford va plati statului roman penalitati de 14,25 milioane euro pentru ca nu a produs la Craiova cate masini s-a angajat prin contractul de privatizare si, in plus, compania auto americana a renuntat la un ajutor de stat de 57 milioane euro pentru formarea angajatilor, reiese din actul aditional la contractul de privatizare a Automobile Craiova semnat vineri, 16 martie, de catre Ford si si Autoritatea Romana pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS).
„Prevederile Actului Aditional arata ca perioada de implementare a proiectului Ford la Craiova s-a extins pana la 31 decembrie 2012. De asemenea, modificarea implica mici actualizari ale contractului initial pentru a reflecta situatia afacerilor, cu precadere in ceea ce priveste ajutorul de stat regional. Aceste revizuiri sunt in linie cu planul de afaceri pentru unitatea de productie de la Craiova, luand in considerare mediul economic plin de provocari pentru industria auto europeana”, se arata intr-un comunicat al Ford.
Potrivit AVAS, actul aditional mai prevede:
- Simplificarea procesului de restructurare prevazut in contractul initial;
- Acomodarea ajutoarelor de stat autorizate cu noile conditii din planul de afaceri si din contractul de vanzare cumparare de actiuni. Concret, ajutoarele de stat au fost plafonate la 75 milioane euro (fata de 143 milioane euro – suma initiala, excluzand din aceasta ajutorul de stat de 57 milioane euro pentru formarea angajatilor la care Ford a renuntat). Din suma de 75 milioane euro, 38 milioane euro sunt destinati productiei de automobile, iar 37 milioane euro productiei de motoare. Pana in prezent Ford a primit circa 31 milioane de euro din ajutorul de stat pentru productia de automobile si inca 5,6 milioane euro pentru motoare, acesti bani fiind luati in calcul in interiorul sumei de 75 de milioane euro prevazuta in noua intelegere dintre Ford si stat.
- Achitarea penalitatilor prevazute in contract drept compensatie pentru nerealizarea numarului de autovehicule asumat prin contract, adica suma de 14,25 milioane euro
Potrivit contractului, Ford Romania ar fi trebuit sa ajunga intr-un interval de patru ani, pana in septembrie 2011, la un volum de productie de peste 250.000 unitati, in caz contrar compania americana urmand sa plateasca statului daune de pana la 25% din valoarea achizitiei Automobile Craiova (57 milioane euro). Nivelul sanctiunilor scade, conform contractului, la 10% din valoarea contractului la o productie intre 200.000 si 225.000 de vehicule si la 5% daca se vor construi intre 225.000 si 250.000 unitati. Cum Ford se gaseste in prima situatie, penalitatile sunt maxime, adica 25% din cei 57 milioane euro, deci 14,25 milioane euro.
Ford a anuntat la sfarsitul lunii ianuarie ca va produce la Craiova, in acest an, 60.000 de unitati B-Max. Modelul B-Max, produs exclusiv la fabrica de la Craiova, va ajunge in showroom-urile din Romania in luna iulie, insa comenzile vor fi onorate incepand cu luna septembrie.
Ca urmare a noului acord, parafat vineri, 16 martie, Ford va realiza intre 1 ianuarie 2013 si 31 decembrie 2017 o productie de automobile de 810.000 de unitati si o productie de motoare de 1,5 milioane unitati.