Acasa Dacia Ce avantaje dar si ce probleme are in fata Dacia la uzina din Maroc unde in cateva zile demareaza productia de serie a Lodgy

Ce avantaje dar si ce probleme are in fata Dacia la uzina din Maroc unde in cateva zile demareaza productia de serie a Lodgy

de Vlad Barza

Dacia Lodgy (sursa - Dacia)

Saptamana viitoare grupul Renault da oficial drumul noii uzine din Maroc unde investitiile trec de un miliard de euro, iar primul model de serie produs este monovolumul Lodgy, urmand apoi si altele. Uzina marocana are multe avantaje pentru Renault: salariile muncitorilor sunt cam la jumatate fata de cele din Romania iar porturile din Franta si Spania sunt foarte aproape, insa deschiderea uzinei aduce controverse in Europa si probleme pe plan local. Jurnalistii de la Le Figaro au vizitat uzina si scriu pe larg despre ce se intampla acolo.

Autoritatile marocane le-au intins „covorul rosu”

In urma cu patru ani Renault batea palma cu regele Mahomed VI al Marocului pentru ca grupul francez sa deschida in tara nord – africana prima sa uzina din 1998 incoace. Francezii au fost atrasi de oferta autoritatilor marocane care, asa cum plastic se exprima jurnalistii francezi, le-au intins „covorul rosu” fiindca au construit infrastructura, ii vor scuti de impozit pe profit in primii cinci ani si au construit un drum rapid de la uzina, la portul Tanger de unde masinile vor pleca spre pietele importante din Europa.

Important a fost si avantajul mainii de lucru extrem de ieftina: daca in Romania salariul mediu este de circa 450 de euro, in tara africana este de sub 250, iar producatorul fructifica acest avantaj prin faptul ca 90% dintre sudurile de pe liniile de productie se fac manual si nu cu roboti ca in multe alte uzine auto europene.

Productia de preserie a monovolumului Lodgy a inceput in decembrie, cea de serie incepe saptamana viitoare, iar masina va fi prezentata in martie la Geneva.

Cum arata cea mai noua uzina Renault de dupa 1998

Uzina care se intinde pe 300 ha inca are aspect de imens santier cu exceptia halelor in care se gaseste prima linie de asamblare, cea pe care este construit Lodgy. In prezent la uriasa uzina lucreaza 2,300 de oameni, obiectivul fiind sa se ajunga la 6.000 in cativa ani. Deocamdata vorbim de o etapa de acomodare in care manageri din Franta, Turcia sau Romania au venit sa-i antreneze pe cei care apoi vor ramane in posturile de conducere ale uzinei din Tanger. Alti manageri locali fac cursuri de training in uzine de traditie ale grupului,  scopul fiind ca produsele rezultate sa fie la standardele de calitate din celorlalte facilitati ale grupului.

Unitatea marocana este adaptata nevoilor locale, pe liniile de asamblare exista spre exemplu nu doar spatii de odihna, ci si de rugaciune, pentru ca angajatii sa poata sa-si faca rugaciunile de mai multe ori pe zi, asa cum cere religia musulmana.

„Suntem ca o echipa de fotbal care-si regleaza ultimele detalii la antrenamentul dinaintea unui meci important”, spune directorul turc al uzinei, Tunc Basegmez. Antrenamentul trebuie bine pregatit fiindca „meciul” va fi intens. In circa patru luni va incepe si productia unei utilitare Dacia derivata din Renault Kangoo, iar in 2013 va fi gata si cea de-a doua linie de asamblare pe care va fi construit inlocuitorul actualului Logan, mai scriu francezii.

Furnizorii si mana de lucru calificata sunt capitole la care este loc de imbunatatiri

Marocul nu e teritoriu necunoscut pentru Renault care produce de cativa ani masini Dacia cu un partener local in Casablanca, insa productia a fost in 2010 de circa 40.000 de unitati, in timp ce uzina care tocmai se deschide va putea face de opt ori mai multe masini. Diferenta este asadar imensa, iar Renault are nevoie de multi furnizori locali. Pana acum doar 12 au venit langa Tanger, iar directorul de proiect admite ca la acest capitol uzina de la Pitesti este mult mai eficienta. In orice caz, proiectul arata ca in momentul cand la uzina vor fi 6.000 de angajati, la furnizori ar trebui sa fie create 30.000 de locuri de munca.

Si forta de munca este o problema fiindca Marocul nu are o traditie in industria auto, iar grupul Renault trebuie sa faca stagii de instruire care dureaza intre patru luni si un an si jumatate, astfel ca trebuie parcurse mai multe etape. In afara de cei care au fost trimisi la calificare in cele mai mari uzine Renault, alti 250 de manageri au venit temporar in Maroc pentru a ajuta uzina sa „demareze” corespunzator.

O uzina care starneste ingrijorare in randul altor sit-uri de productie Renault

De mai bine de un an se poarta discutii legate de implicatiile pe care uzina din Tanger le va avea asupra altor sit-uri de productie si asupra vanzarilor de masini sub brand-ul Renault. Sindicalistii francezi au spus ca masini precum Lodgy, care va costa de la 10 – 11.000 euro,  vor afecta vanzarile monovolumului Scenic care, desi e mult mai bine dotat si superior tehnic, costa cu multe mii de euro mai mult decat noul model Dacia, iar pe vremuri de criza tot mai putini sunt dispusi sa dea bani in plus.

Michel Faivre-Duboz, seful Renault Maroc, spune ca Dacia Lodgy nu se calca pe bataturi cu niciun model Renault fiindca masinile se adreseaza unui public diiferit. Lodgy este clar un model low-cost, in timp ce Scenic este sofisticat. Duboz admite ca unii clienti vor ezita cand va fi momentul sa aleaga, insa ramane de vazut cum va face grupul francez diferenta intre aceste modele in piete unde Lodgy va fi vandut sub sigla Renault, la fel cum se intampla cu toate modelele Dacia in Rusia, America de Sud si in alte zone.

In Romania s-a discutat in ultimul timp despre posibila „plecare a Daciei” In Maroc, insa deocamdata nu se pune problema de asa ceva, ceea ce stim fiind ca furgonul Logan VAN urmeaza a fi scos din productie, iar o parte din productia de Sandero de la Mioveni va fi mutata la mica uzina SOMACA ce produce masini Dacia din 2005 in Maroc. Toate aceste modificari sunt insa facute pentru ca uzina de la Mioveni a ajuns la capacitatea maxima de aproximativ 350.000 de unitat/an si pastrand aceasta capacitate trebuie sa fie construite mai multe SUV-uri Duster, astfel ca productia altor modele trebuie diminuata.

Nu se stie cum va fi piata auto peste trei – patru ani si ce schimbari s-ar putea petrece la Dacia, insa avertismente au venit chiar si din partea vicepresedintelui Constantin Stroe care sfatuieste muncitorii de la Mioveni sa aiba intelepciunea de a intelege ca daca piata auto va scadea mult, uzina africana ar putea fi preferata celei de la Mioveni pentru anumite modele Dacia.

Lasa un comentariu