BMW a fost o marca celebra pentru motoarele aspirate cu sase cilindri, dar asta se va schimba. Viitorul apartine motoarelor mici si eficiente, tehnologiei Plug-In, masinilor cu extensor de autonomie, celor electrice si celor pe hidrogen, spune Jeebe Holger, specialist in ceea ce priveste sistemele de propulsie la BMW, intr-un interviu acordat 0-100.ro.
Potrivit lui Holger, reducerea emisiilor are doua componente esentiale.
„Partea conventionala a intregii strategii de reducere a emisiilor de dioxid de carbon (CO2) tine de functia Start&Stop, recuperarea energiei la franare si anvelope cu rezistenta redusa la inaintare. Celalalt pilon de reducere a impactului asupra mediului tine de electrificarea intregului sistem de propulsie, iar dincolo de asta este hidrogenul. BMW a fost foarte celebru pentru motoarele aspirate cu sase cilindri. Asta se va schimba. Inlocuim toate motoarele aspirate cu unele supraalimentate cu turbine. Ne largim si portofoliul de motorizari si cu propulsoare cu trei cilindri pe care sa le punem in masinile mici in viitor”, explica oficialul BMW.
O alta componenta importanta a masinilor BMW este placerea de a conduce, dinamica, despre care Jeebe Holger spune ca vor ramane nealterate.
„Avem emisii de CO2 reduse si am le-am redus foarte mult in ultimii ani, dar cu siguranta nu vom omori partea emotionala specifica motoarelor BMW. BMW va ramane un BMW. Asta este foarte important. Toata lumea spune ca reducerea emisiilor inseamna ceva rational. Asa este, doar ca ne straduim sa impacam dimensiunea rationala cu cea emotionala. Aceasta este mostenirea noastra si nu renuntam la ea”, potrivit lui Holger.
Intrebat daca BMW va lansa motoare cu trei turbine, asa cum tot scrie presa auto de mai bine de un an incoace, el sustine ca „nu prea faca sens sa pui trei turbine pe motoare pe benzina”, dar ca exista sanse sa vedem trei turbine pe motoare diesel. „Poate vom lansa asa ceva in anii urmatori. Daca vom introduce aceasta tehnologie vom incepe de la varful gamei de modele. Tri-turbo inseamna si costuri. O turbina costa 350-500 euro, in functie de marime, si, in plus un motor cu trei turbine n-ar incapea intr-o masina mica”, precizeaza specialistul BMW.
Chiar si asa, cu motoare foarte eficiente, tot este nevoie de masini electrice si hibride pentru a reduce media emisiilor poluante aferenta gamei de modele.
„Noi ne-am atins tintele pana acum. Avem mult de munca pentru a respecta limitele pe care UE vrea sa le impuna, dar putem face asta prin electrificarea puternica a masinilor si ma gandesc aici la Plug-In hibrid. Pentru a respecta media emisiilor trebuie sa lansezi masini electrice. In gama BMW din viitor veti vedea masini cu motoare cu ardere interna, hibride si electrice. Am lansat Seria 1 pentru ca exista piata pentru el si pentru ca emisiile sale reduse ne-a permis sa reducem media intregii game. Dupa legislatia actuala i3 ar fi etichetat cu 0 grame CO2/km si deci fiecare masina vanduta ne-ar ajuta sa compensam emisiile unui motor mare de pe Seria 7″, de exemplu.
Fata de General Motors, care vinde Opel Ampera si Chevrolet Volt la putin peste 40.000 euro cu tot cu motor cu ardere interna pe post de extensor de autonomie, BMW vrea sa ofere acest extensor (motorul cu ardere interna – n.r.) optional.
„Tenologia cu extensor de autonomie este foarte buna pentru cei care nu utilizeaza masina doar in oras si cred ca un sistem format dintr-un motor cu ardere interna eficient si bine gandit este o solutie foarte buna pentru a oferi clientilor autonomie mai mare. (…) Ar fi o idee sa le lasam oamenilor posibilitatea sa aleaga daca vor sau nu extensor de autonomie in masina. Trebuie sa le oferim clientilor ce au nevoie. Nu e o idee buna sa punem extensor de autonomie in fiecare masina electrica„, potrivit lui Jeebe Holger.
El sustine ca extensorul de autonomie nu va fi foarte scump si va reprezenta mult sub 30% din pretul automobilului. Pe termen lung tinta este insa dezvoltarea tehnologiilor pe hidrogen.
„Cred ca am lansat masini pe hidrogen prea devreme. Noi am lucrat intens la tehnologia care utilizeaza hidrogen intr-un motor cu ardere interna si cred ca aceasta idee nu se poate bucura de succes pentru ca nu exista statii de reincarcare. (…) Desigur, este o idee ingenioasa tehnologia cu pile de combustie, prin care hidrogenul este utilizat pentru a obtine energie electrica necesara deplasarii. Noi nu ne-am focusat pe asta, dar avem unele proiecte in domeniu si forta necesara a venim rapid pe piata cu un raspuns care sa-i incante pe clientii nostri”, spune Holger.