Multi priveau cu sceptisim viitorul Jaguar-Land Rover in 2008 cand Ford a vandut marcile catre indienii de la Tata Motors, compania cunoscuta mai mult pentru masini low-cost. Dupa trei ani se pare ca lucrurile stau bine, asiaticii au pompat bani in marcile britanice, dar nu si-au impus cu forta viziunea, ci le-au lasat o independenta care le-a permis sa se dezvolte, a declarat pentru 0-100.ro Catalin Constantin, romanul responsabil pentru operatiunile Jaguar, Land Rover si Range Rover in Europa de Sud-Est. Directorul zonal mai spune ca indienii trateaza mult mai bine Jaguar-Land Rover, nu ca pe un simplu departament, cum facea Ford, ci ca pe companie de sine-statatoare.
„Nu putea fi o mutare mai buna, va spun extrem de sincer. Ne gandeam in timpul crizei – cand Tata ne-a ajutat sa trecem peste acel moment critic – ca daca am fi fost in continuare sub tutela Ford nu stiu ce s-ar fi intamplat fiindca Ford a avut mari probleme, mai ales in America”, potrivit lui Constantin.
El noteaza ca preluarea a adus cu sine si fonduri importante, dar si o noua gandire referitoare la planul de afaceri: „Tata Motors are cu totul alta filozofie, are o viziune de foarte lung termen, nu priveste ca firmele americane sau europene viitorul pe cateva trimestre sau pe 2-3-5 ani, ci are o viziune undeva pe zece ani”.
Multi s-au aratat suspiciosi in 2008 cand Tata Motors a cumparat Jaguar-Land Rover de la Ford. Mai in gluma, mai in serios, s-a scris ca strategiile legate de modelele low-cost vandute de Tata in India vor strica aceste marci de traditie si s-a zvonit ca indienii vor impanzi cu proprii manageri structura de conducere a celor trei marci.
Constantin spune ca lucrurile nu stau deloc asa: „A fost o adevarata renastere daca e sa fac o comparatie cu un copil mic. Daca in cadrul Ford eram priviti ca un departament, cand am trecut la Tata Motors am fost priviti ca o firma de sine statatoare. Ei au cumparat un business cu doua branduri puternice si nu e o relatie de tip Big Brother cum era la Ford, nu vin sa ne ordone ce sa facem, nu ne trebuie aprobari de la ei, exista o independenta care ne place si care vine cu anumite obligatii pentru ca trebuie sa ne mentinem pe picioarele noastre din punct de vedere financiar”.
Managerul zonal spune ca cei de la Tata nu au invadat Anglia cu manageri, ci vanzarile de masini sub brandul Tata in India sunt total separate de vanzarile Jaguar, Land Rover si Range Rover. Anul 2011 a marcat o schimbare semnificativa deoarece Range Rover a devenit marca de sine statatoare, separata de Land Rover, nemaifiind astfel o linie de modele a Land Rover. Pe larg despre acest subiect poti citi aici.
Catalin Constantin, managerul zonal pentru Europa de Sud Est la cele trei marci are 41 de ani, a terminat ASE in 1994 si dupa cativa ani in care a lucrat in tara a facut un MBA in Spania si din 2000 lucreaza in Anglia, la Jaguar-Land Rover. Din 2005 Constantin ocupa functia de manager zonal pentru Europa de Sud-Est si se ocupa de toate activitatile celor trei marci, de la vanzari si marketing, pana la after-sales si PR.
Vanzarile cumulate ale Jaguar, Land-Rover si Range Rover totalizau 127.000 unitati in 2007 in cele 28 de tari europene cuprinse in statisticile ACEA. Anul trecut vanzarile cumulate au fost de 94.000, ceea ce corespunde unei cote de 0,7%, putin mai mica decat valoarea de 0,8% din 2007. In Romania cota este de circa 0,3%.