Acasa Nissan VIDEO: Romanul Lucian Gheorghe lucreaza la Nissan pentru a crea masina ce se adapteaza in functie de gandurile soferului

VIDEO: Romanul Lucian Gheorghe lucreaza la Nissan pentru a crea masina ce se adapteaza in functie de gandurile soferului

de Adrian Mitrea

Simulator BMI (sursa - Nissan)

Nissan lucreaza intens la o tehnologie care sa permita masinilor viitorului sa „citeasca” intentiile soferului pentru a se putea adapta din timp situatiilor din trafic, in beneficiul sigurantei rutiere si placerii de a conduce, a anuntat producatorul auto japonez. In aacest proiect lucreaza si cercetatorul Lucian Gheorghe, originar din Romania, care traieste in Japonia de 14 ani.

„Dupa scanarea tiparelor de gandire ale soferului, masina viitorului va fi capabila sa anticipeze urmatoarea miscare a acestuia. Daca soferul se gandeste sa vireze la stanga de exemplu, masina se va pregati si ea pentru manevra, selectand viteza corecta si pozitionarea pe sosea inainte de efectuarea virajului. Este numai unul din planurile inovatoare pentru autovehiculele viitorului abordate de Nissan. Scopul acestora? O mai mare siguranta rutiera, concomitent cu pastrarea libertatii pe care o aduce mobilitatea personala ca element central al societatii”, se arata intr-un comunicat al companiei

Nissan desfasoara aceasta activitate de pionierat in colaborare cu Ecole Polytechnique Federale de Lausanne din Elvetia (EPFL). Cercetarile avansate in domeniul interfetei creier-computer efectuate de EPFL permit deja persoanelor cu handicap fizic sa isi manevreze scaunele cu rotile exclusiv prin transferul semnalelor de la creier. Urmatoarea etapa este adaptarea proceselor BMI la masina si soferul viitorului.

„Ideea este de a pune impreuna inteligenta soferului si a autovehiculului astfel incat sa se elimine orice conflict intre acestea, ceea ce se va reflecta intr-un trafic mai sigur”, spune profesorul Jose del R. Millan, coordonatorul proiectului.

Desi controlul cu ajutorul mintii, prin intermediul interfetei creier-computer, este recunoscut in mediul stiintific, nivelul de concentrare necesar este totusi extrem de mare. Colaborarea dintre Nissan si EPFL a facut posibila dezvoltarea unor sisteme mai avansate, care utilizeaza analiza statistica pentru anticiparea intentiilor soferului si evaluarea modului in care acesta percepe mediul in care se deplaseaza autovehiculul, potrivit constructorului auto asiatic.

„Prin masurarea activitatii creierului, a tiparelor de miscare a ochilor si prin scanarea mediului de trafic cu ajutorul senzorilor masinii, este posibila anticiparea intentiilor soferului – indiferent daca este vorba de un viraj, o depasire sau o schimbare de banda – apoi acordarea de asistenta la efectuarea manevrei in conditii de completa siguranta, pentru o perceptie cat mai placuta la condus”, noteaza Nissan.

In cadrul programului, in aceasta vara, cercetatorilor de la EPFL li s-a alaturat un cercetator de la Nissan. Lucian Gheorghe, originar din Romania, dar care traieste de 14 ani in Japonia, s-a alaturat Centrului de cercetari auto al Nissan dupa absolvirea Facultatii de Informatica si Inteligenta Artificiala a Universitatii din Kobe. La Nissan, el a efectuat cercetari in domeniul sistemelor de asistenta pentru sofer, revenindu-i responsabilitatea de a identifica noi moduri de adaptare a programelor de analiza a creierului pentru domeniul auto.

„Analiza undelor cerebrale m-a ajutat sa inteleg sarcinile care ii revin soferului, lucru absolut necesar pentru a putea reduce stresul la care este supus acesta. Sunt convins ca parteneriatul cu EPFL nu numai ca va contribui la ridicarea nivelului actual de cunoastere, ci si va produce solutii de inginerie care ne vor aduce mai aproape de asigurarea unui acces mai simplu la mobilitatea personala”, a declarat Lucian Gheorghe, intr-un comunicat de presa.

Jose del R. Millan, presedintele Fundatiei Defitech pentru Interfata neinvaziva creier-computer, profesor asociat, este profesor la Institutul Federal de Tehnologie din Lausanne (EPFL) unde cerceteaza utilizarea semnalelor cerebrale in vederea interactiunii multimodale si dezvoltarea neuroprotezelor si a robotilor neinvazivi controlati cu ajutorul creierului. Dr. Millan contribuie la acest proiect de cercetare multidisciplinar cu activitatea sa de pionierat in domeniul interfetelor creier-computer si al robotilor cu inteligenta adaptiva.

Prof. Millan este doctor in informatica, titlu acordat de Univ. Politacnica de Catalunya (Barcelona, Spania) in 1992, unde a fost profesor timp de trei ani. De asemenea, a fost cercetator la Centrul Comun de Cercetare al Comunitatii Europene din Ispra (Italia), cercetator principal la Institutul de Cercetari Idiap din Martigny (Elvetia) si cercetator invitat la Universitatile Stanford si Berkeley, ca si la Institutul International de Informatica din Berkeley.

Proiectele sale de cercetare in domeniul interfetelor creier-computer au fost nominalizate printre proiectele finaliste la Premiul European Descartes 2001, dr. Millan fiind nominalizat ca Research Leader in 2004 de publicatia Scientific American pentru activitatea sa in domeniul robotilor controlati de creier. Conform publicatiei Science, este unul din cercetatorii cei mai importanti la nivel mondial in domeniul interfetelor creier-computer. Dr. Millan coordoneaza mai multe proiecte europene in domeniul interfetelor creier-computer, fiind invitat foarte frecvent in calitate de vorbitor la evenimente internationale. Lucrarile sale in domeniul interfetelor creier-computer sunt in atentia presei din toata lumea.

Ecole Polytechnique Federale de Lausanne din Elvetia (EPFL) este o universitate tehnica cosmopolita, cu studenti, profesori si personal din 120 de tari. Cu un specific deopotriva elvetian si international, EPFL este calauzit de o permanenta dorinta de deschidere; viziunea sa in domeniul educatiei, cercetarii si cooperarii are o influenta semnificativa asupra mai multor sfere de activitate: universitati si scoli tehnice, tari in curs de dezvoltare si emergente, scoli si licee, industrie si economie, sfera politica si publicul general.

Lasa un comentariu