Presedintele Cehiei, Vaclav Klaus, s-a opus unei legi prin care ar fi trebuit sa fie demarat un program „Rabla” la nivel national, motivandu-si decizia prin faptul ca o asemenea masura este discriminatorie fata de celelalte industrii si ca ar servi intereselor pe termen scurt ale catorva companii mari din industria auto, scrie Automotive News Europe (ANE), citand Reuters.
„Aceasta lege este discriminatorie, cu multe greseli legislative, si, prin consecinta, are potentiale efecte pozitive foarte incerte. (…) Favorizeaza o industrie pe cheltuiala altor sectoare ale economiei, si, pe langa asta, satisface interesele pe termen scurt ale catorva jucatori puternici din industria auto”, a spus Klaus.
Pentru a respinge legea el si-a folosit dreptul de veto, iar initiativa a fost retrimisa in Parlament, in Camera Inferioara. Cu toate acestea, legea ar putea fi aprobata daca va obtine jumatate plus un vot de la deputati, adica 101 voturi din 200 posibile. La prima aprobare legea a obtinut 82 de voturi.
Initiativa programului „Rabla” a apartinut Partidul Social Democrat din Cehia si a fost sustinuta de celalalt mare partid din Cehia, cu orientare de dreapta, fiind privita ca o masura anticriza. Prima de la stat pentru casarea unui automobil vechi ar fi trebuit sa fie de 30.000 de coroane (circa 1.150 euro).
Cea mai mare parte a masinilor vandute in Cehia sunt de import, desi industria auto locala este foarte puternica. In Cehia produc Skoda, Hyundai si o companie mixta formata de Toyota si grupul francez PSA Peugeot-Citroen.