Saab 9-5 are cea mai dramatica poveste din industria auto a ultimului deceniu. Derivat din Opel Insignia si transformat in masina premium de catre Saab si General Motors (GM), 9-5 isi vedea sfarsitul cu ochii la inceputul lui 2010, exact cand de fapt ar fi trebuit sa fie lansat. Lucrurile au luat insa, in ultima clipa, o turnura fericita in care putini mai credeau.
Concept
Spyker a reusit sa convinga GM sa renunte la ideea de a lichida Saab, cu pretul a 400 milioane dolari. Astfel, marca suedeza Saab a fost salvata si odata cu ea si aceasta inedita aparitie in segmentul limuzinelor premium.
click aici pentru galeria foto
Fiind conceput pe vremea cand GM controla Saab, noul 9-5 a venit ca un pas firesc deoarece vechiul model se afla deja pe piata de o eternitate lunga cat 12 ani. Expresie a unei noi ere Saab, 9-5 are greaua misiune de a revitaliza vanzarile si de duce micul producator auto suedez mai aproape de profitabilitate. Dar are oare noul 9-5 tot ce-i trebuie pentru asta?
Design
Noul 9-5 imbina placut designul clasic Saab cu elemente stilistice moderne. Piesa de rezistenta este banda cu LED-uri de pe portbagaj care-i asigura masinii o semnatura luminoasa inconfundabila noaptea.
Amprenta pe care conceptul Aero X a lasat-o asupra noului 9-5 e foarte puternica, pornind de la botul bine sculptat pana la aspectul aparent continuu pe care-l afiseaza parbrizul si geamurile laterale. Micul artificiu este obtinut prin vopsirea in negru a montantilor A – artificiu la care au apelat si designerii masinilor MINI, Kia Soul si Skoda Fabia.
Clasicul stil al marcii este modern interpretat si in interior. Dintre detaliile care fac parte din farmecul Saab, noul 9-5 pastreaza indicatorul pentru presiunea in turbina.
Din pacate, cheia clasica a fost inlocuita cu o telecomanda si acum pornirea motorului se face prin apasarea unui buton.
Macar locul contactului a ramas aproximativ acelasi, intre scaune…
Tehnologie, confort si dotari
Grafica instrumentelor de bord e moderna si la sufletul fiecarui sofer nu are cum sa nu ramana indicatorul pentru viteza ce seamana cu un altimetru, sugerand astfel traditia Saab in aviatie.
Interesant este si sistemul Head-Up Display, cu trei moduri de afisare a unei proiectii luminoase pe parbriz. Fiindca holograma este de culoare verde, pare mai lizibila decat la BMW, care a optat pentru rosu-portocaliu (poti vedea cum arata in testul realizat de 0-100.ro cu BMW X6 ActiveHybrid).
Noul Saab 9-5 are si o camera de luat vederi ce recunoaste indicatoarele cu limitare de viteza, precum si un sistem cu trei moduri pentru controlul suspensiei, directiei si cutiei de viteze. Este vorba despre setarile Comfort, Intelligent si Sport.
Diferentele dintre ele nu sunt chiar asa de evidente ca la sistemele similare oferite de BMW si Audi, dar se simte o mica transformare a masinii.
Desi e o limuzina, Saab 9-5 se simte cel mai bine in modul Sport. In acest caz cutia de viteze tine motorul mai turat, directia devine mai ferma si suspensia mai tare. In plus, sistemul de tractiune integrala XWD distribuie rotilor din spate mai multa putere, pentru un plus de adrenalina.
Nu intamplator spun ca cel mai potrivit mod e cel Sport. Intreaga masina este construita pentru a fi mai degraba sportiva decat confortabila. Scaunele sunt mai degraba tari decat moi si la volan ai senzatia ca trebuie sa te adaptezi si tu masinii, nu doar ea tie. Daca ar fi seful tau, despre noul Saab 9-5 ai putea spune ca are o mana de fier.
Pe sosea
Din pacate, transmisia automata cu sase viteze e de moda veche si lenta in comparatie cu ceea ce ofera Audi A6, BMW Seria 5, Mercedes-Benz Clasa E si Jaguar XF.
Motorul turbo pe benzina de 2,8 litri, ce dezvolta 300 Cai Putere (CP), este insa o bijuterie tehnica si salveaza, partial, situatia. Pe langa sunetul specific de V6, acest propulsor reuseste sa trimita Saab 9-5 pana la 100 de kilometri pe ora in 6,9 secunde.
Cu alte cuvinte, Saab 9-5 este o limuzina rapida, dar e totusi cu aproape o secunda si jumatate mai lenta decat cel mai rapid concurent al sau: Audi A6.
Economia de carburant e impresionanta in cazul Saab 9-5. In oras e vorba de un consum real de pana in 17 litri pentru 100 de kilometri parcursi, iar in extraurban media se invarte in jurul valorii de 12 litri/100 km.
Concurenti
Singurele marci care au rivali fix pentru varianta de Saab 9-5 testata (300 CP) sunt Audi si BMW, prin reprezentantii A6 si Seria 5, cu motorizari de 300 CP (3.0 TFSI quattro S tronic), respectiv 306 CP (535i).
Desigur, Mercedes-Benz Clasa E, Jaguar XF si Infiniti M sunt alti doi rivali de temut pentru Saab 9-5, avand si motorizari sub 300 CP, dar si peste acest prag. Concret, doar Saab 9-5 si Audi A6 au ca motorizari de top propulsoare turbo pe benzina de 300 CP, restul masinilor concurente oferind si mai mult decat atat.
Concluzii
Chiar daca Saab 9-5 este cel mai lung automobil din clasa lui si singurul care trece un pic de cinci metri, confortul si finisajele nu sunt superioare concurentei directe. In schimb, Saab 9-5 compenseaza printr-o imagine exclusivista, printr-un farmec deosebit si printr-un pret, pe buna dreptate, mai mic decat al concurentei germane.
Noul Saab 9-5 porneste de la 32.000 de euro in Romania, inclusiv TVA, iar o varianta de top ca cea testata costa fix 65.500 euro. Intre noi fie vorba, cea din urma este si singura care isi merita cu adevarat banii si singura mai aproape de ceea ce trebuie sa fie o masina premium in secolul XXI. Cu cat Saab 9-5 este mai ieftin, pe atat senzatia de la volan aminteste mai mult de Opel Insignia, dupa cum am constatat la primul contact cu Saab 9-5.