Acasa Renault Afacerile grupului Renault au scazut cu 10,8% anul trecut. Compania mizeaza pe masini electrice si low cost

Afacerile grupului Renault au scazut cu 10,8% anul trecut. Compania mizeaza pe masini electrice si low cost

de Adrian Mitrea

Afacerile grupului Renault au scazut cu 10,8% anul trecut, in comparatie cu 2008, la 33,712 miliarde euro, insa rezultatele financiare au fost in crestere cu 25% in ultimul trimestru. Cu toate acestea, Renault a avut pierderi de peste trei miliarde euro in 2009. In urmatorii ani, grupul mizeaza pe masinile electrice pe care la lansa si pe extinderea gamei Entry (masinile Dacia, alaturi de Clio, Symbol – n.r.).

„Am anticipat criza inca din iulie 2008, când am luat primele decizii care sa ne ajute sa o traversam. in 2009 Renault a facut fata dificultatilor, dupa cum se poate vedea din free cash flow-ul pozitiv. in 2010, contextul va fi in continuare dificil cu o piata europeana de -10%. Continuam sa muncim pentru a construi un grup Renault de dupa-criza, cautând s-avem o ofensiva comerciala in Europa, incepând cu 2011 sa comercializam pe scara larga vehicule cu emisie zero, sa largim gama Entry, sa ne intarim prezenta in tarile emergente, sa acceleram si sa extindem procesul de folosire optima a sinergiilor cu Nissan”, a declarat presedintele – director general al Renault, Carlos Ghosn, intr-un comunicat de presa.

Anul trecut grupul Renault a atins un free cash flow pozitiv de 2,088 miliarde euro, care a dus la o scadere datoriei financiare nete pentru divizia de automobile cu 2,023 miliarde euro, ajungand la 5,921 miliarde euro.

Rezerva de lichiditati pentru divizia de automobile se ridica la 9,478 miliarde euro, din care 4,070 miliarde euro in acorduri de credite neaccesate si 5,408 miliarde euro disponibile imediat.

Cota de piata la nivel global (vehicule de pasageri + vehicule comerciale) a fost in crestere usoara (+0,1 puncte procentuale). In plus, aceasta s-a imbunatatit in semestrul al doilea (+0,2 puncte la nivel mondial si +1,4 puncte in Europa).

Marja operationala a grupului a fost de -396 milioane euro anul trecut, adica -1,2% din cifra de afaceri, dar in semestrul al doilea al anului trecut rezultatele s-au ameliorat (marja operationala pozitiva de 224 milioane de euro, adica +1,3% din cifra de afaceri).

Obiective indeplinite in 2009

Obiectivul fixat de catre Renault in 2009 a fost acela de a face fata unei crize economice fara precedent, mobilizand intreaga companie in jurul unei singure prioritati, un Free Cash Flow pozitiv. Acest obiectiv a fost atins multumita realizarii unui plan de actiune care avea trei capitole principale: optimizarea veniturilor, reducerea costurilor (inclusiv a investitiilor) si o gestionare foarte stricta a nevoii de fond de rulment.

Cu ajutorul unei game reinnoite – prin lansarea a 6 noi produse in 2009 -, cota de piata a grupului la nivel global a crescut usor cu 0,1 puncte la 3,7%, pe o piata in contractie cu 4,5% (vehicule pasageri + vehicule comerciale). Aceasta crestere a fost mai semnificativa in semestrul al doilea, cu 0,2 puncte. Penetrarea pietei a crescut in 11 din cele 15 piete principale, reprezentand 85% din vanzarile grupului.

Nevoia de fond de rulment s-a ameliorat cu 2,923 miliarde euro in 2009, cu o reducere a stocurilor de 25%. Costurile fixe au scazut cu 17% fata de 2008.

Previziuni pesimiste

In 2010, Renault se asteapta ca circumstantele sa ramana dificile, cu o piata europeana care ar putea scadea cu 10% fata de piata totala din 2009. In acest context, compania si-a fixat ca obiectiv, la fel ca in 2009, sa genereze un Free Cash Flow pozitiv si sa continue astfel sa-si reduca datoria.

Pentru a atinge acest obiectiv, Renault poate conta in 2010 pe patru instrumente principale:

  • Atractivitatea gamei sale, a carei extindere si reinnoire (6 produse noi in 2010) vor continua, si care va trebui sa prelungeasca dinamica cresterii cotelor de piata in semestrul doi
  • Aprofundarea sinergiilor in cadrul Aliantei cu Nissan
  • Continuarea politicii de reducere a costurilor, precum si pastrarea unui raport intre investitiile in CAPEX si cercetare si dezvoltare, pe de o parte, si cifra de afaceri, pe de alta parte, mai mic de 10%
  • inmultirea actiunilor care duc la o buna gestionare a nevoii de fond de rulment.

Lasa un comentariu