Acasa Camioane #TruckLife ep.12: Camionagiu din plăcere

#TruckLife ep.12: Camionagiu din plăcere

de Adrian Mitrea


Camionul pentru transport internațional F-MAX face parte din flota Dinamica Trans Mat – o afacere românească începută în 2008. Matei Codău, fondatorul companiei și administratorul acesteia, povestește cum a ajuns în lumea camioanelor și ce-l ține în ea. Acesta este #TruckLife ep.12: Camionagiu din plăcere. Totodată, șoferul Ioan Bratu ne spune cum e să conduci un F-MAX.


Transcript video #TruckLife ep.12: Camionagiu din plăcere

Matei Codău – administrator Dinamica Trans Mat

Mă numesc Codău Matei, administratorul societății Dinamica Trans Mat. E înființată în anul 2008 și până în prezent… iaca ne apropiem în dată de 15 ani.

Sfatul meu pentru cei mai tineri ar fi următorul: Să nu facă meseria asta pentru bani. S-o facă din plăcere. Și să nu se aștepte la rezultate imediat.

Pentru că ele… dacă vor veni sau nu, dar plăcerea de a conduce un camion nu este tot ca plăcerea de a avea camioane.

Dacă spui că ai camioane… ești în altă categorie. Ăștia tineri, cărora le place să conducă un camion… s-o facă. Dar s-o facă din plăcere!

Că la orice lucru făcut din plăcere… nu te gândești la câștig. Se poate trăi, poate, și din transport… nu știu… Se trăiește, dar nu chiar cum se închipuie. E frumos să te uiți de afară, dar… când intri în amănuntele lui, acolo sunt mai multe etape.

Eu am crezut că e frumos. Dar nu e chiar atât de frumos. Trebuie să calci pe cadavre ca să trăiești. Eu nu fac așa ceva.

Cum au fost începuturile afacerilor în transporturi?

În primul rând, n-aș spune că transportul este o afacere. Sunt niște prestări de servicii.

Mi s-a părut că este ceva curat, frumos, la început. Până când nu te implici, parcă așa ți se pare: tot frumos.

După care… mi-a plăcut să fac transport… De mic mă uitam și îmi plăcea de oamenii care aveau bani prin buzunare. Adică deși erau plătiți de angajator, noi, care avem nevoie de serviciile lor, le mai dădeam câte un ciubuc. Și mi-a plăcut să fac lucrul ăsta.

După care am intrat în lumea astălaltă, diversă… Într-adevăr, și camioanele… și starea și condițiile lor, fiind altele, cu o diferență enormă din punct de vedere tehnic, de la RABA la camioanele actuale.

Chiar înainte de anii de 2000 am început, cum erau vremurile atunci, cu un camion RABA, apoi am văzut că nu mai este fiabilă acea mașină. A trebuit să plec în străinătate pentru o perioadă de timp… Apoi acolo am acumulat experiență în ale transportului și am văzut că este diferit de ce am lăsat în țară… ce am găsit acolo.

Mi-a plăcut ce am văzut acolo, apoi am venit în țară și am deschis o societate, chiar cu același nume, numai punându-i TRANS MAT, după numele meu.

N-am avut pe cineva, să copiez pe cineva… mi-a plăcut mie pur și simplu. Și de aici s-a dezvoltat o întreagă ramură frumoasă pentru mine, spun eu.

Cum ați ales camioanele Ford Trucks și ce părere aveți despre ele?

Datorită agenților lor de vânzări…

Au făcut un training la Suceava cu ceva timp în urmă și am fost invitat, printr-un alt prieten de-al meu… el era invitat acolo, m-a invitat și pe mine. Zice… „Uite, vine Ford la Suceava, la Ford Trucks Service, hai să vedem camioanele Ford.”

Și de la prima impresie mi-au lăsat o impresie bună, frumoasă, plăcută, că așa e ochiul, prima dată e vizibil…

Anul trecut (*2021) am hotărât să fac cu dumnealor prima tranzacție pentru un camion F-MAX. Mi-au oferit mai multe soluții, am ales-o pe asta albastră.

Am văzut că este un camion de putere bună. Este o mașină bună pentru compania noastră.

Camioanele Ford le-am ales în detrimentul altei mărci. Am început firma cu o altă marcă de camioane. Între timp camioanele alea au devenit camioanele săracului…

Ceva timp în urmă erau și foarte ieftine, ușor de întreținut. Dar ce se întreține ușor și se strică des.

Am venit la Ford făcând o comparație. Având mai multe tipuri de camioane, Ford s-a încadrat după marca premium pe care o avem în firmă… ține locul al doilea.

Ați rămas doar cu camioane Ford Trucks?

Și atunci am renunțat la camioane în leasing operațional, am luat Ford. Este o mașină frumoasă, plăcută. Ne bucurăm că avem posibilitatea să-i punem câte ceva pe dânsa: bull bar, proiectoare, becușoare, LED-uri… nichelaje, jante de alcoa. Ca să arate frumos. Să se simtă și mașina bine pe drum, nu numai noi.

Și am început această colaborare cu dumnealor. Sperăm să fie de bun-augur. La Ford am găsit o echipă dinamică, tânără, cu dorințe de rezultate bune…

O mașină n-o să fie cea mai bună niciodată. Dar cea mai bună pot s-o facă oamenii. Poate s-o facă staff-ul tehnic. Pot s-o facă oamenii cu care ai de-a face. Chiar dacă nu te rezolvă… dar să nu-ți închidă ușa în nas.

Dar au ales în zona noastră și un foarte serios service, în care chiar sunt oameni competenți și chiar sunt oameni care vor să dea totul și reușesc.

Ce considerați că este frumos în ce faceți?

Aș vrea să încep cu unul și cel mai esențial.

Mi se pare un lucru fumos că… din situația în care suntem, am găsit oameni care pot duce… să mă pot înțelege. Ăsta e frumosul. Că dacă ai cu cine te înțelege, după aia frumosul ți-l construiești tu.

Mi-a plăcut că am găsit oameni cărora să le placă frumosul. Eu sunt un om care iubește adevărul și frumosul.

Și eu sunt un norocos că am oameni care mă înțeleg. Eu nu am șoferi. Am conducători auto și am oameni. Și tot ceea ce fac eu… la camioane… să arate frumos, îmi place enorm de mult, chiar de îmi răpește timp și bani. Dar dacă e frumos, nu mai contează.

Care sunt dificultățile?

Dificultăți… cum ai băgat cheia în contact, deja apar dificultățile. Dar cu gândul că mâine va fi o zi mai bună ca asta de astăzi… am luat viața ca pe o apă: niciodată, dacă ești la înec, să nu te gândești că te îneci. Trebuie să te gândești că trebuie să ajungi la mal.

Și am mai auzit zilele astea un lucru foarte important: dacă te rătăcești, să cauți un izvor, că izvorul ăla duce într-un râu și râul duce într-un sat.

Exact așa e și în transport. Dacă speri și vezi că nu mai merge… să nu te oprești. Să nu te oprești pentru că întotdeauna mai există o soluție!

Unde vă vedeți peste 10 ani?

Îmi e greu să vă zic unde mă văd mâine. Aș vrea peste zece ani să fiu sănătos. Că dacă sunt sănătos, va fi și frumos!

Am avut foarte multe ambiții și mi-a plăcut. De la un număr mai mare de camioane, am mai rămas cu patru.

Peste zece ani aș vrea să mă văd la pensie, liniștit, și să mă uit la filmările pe care le fac astăzi.

Nu cred că mi-ar fi plăcut să fac altceva. Mi-a plăcut șoferia de mic. Am lucrat mulți ani și pe degeaba…

Nu v-am spus începutul carierei mele de șofer… că o trebuit să fac câte 7-8 pene până la București. Și detest lucrul ăsta!

Și puteți întreba șoferii mei… motorina și cauciucurile sunt două lucruri care mă… Doamne ferește să rămâi fără motorină sau să-mi zică unul că are un cauciuc… și să mai meargă un pic.

Ioan Bratu – șofer Dinamica Trans Mat

Mă numesc Bratu Ioan, funcția de șofer, lucrez la această firmă din jur de 6 luni. Am condus mai multe, dar ultima dată am condus MAN.

Am început colaborarea cu DINAMICA MAT TRANS din Verești și lucrez pe această mașină de când am venit la firmă.

Cum e să conduci un F-MAX?

În primul rând mi se par foarte confortabile, pentru interior… te simți ca acasă când iei pauza. Ai spațiu, te relaxezi când te oprești la pauză.

E silențioasă, din afară nu se aud zgomote. Deci eu aș recomanda cu plăcere și la alți colegi, dacă au șansa, să conducă un Ford F-MAX.

F-MAX, confort maxim!


Producția acestui material a fost realizată cu sprijinul CEFIN Trucks, fără ca sponsorul să impună conținutul (mesajul).

Filmat și montat de Marius Stoianov.


Lasa un comentariu