Acasa Ford Următoarea mare miză a României: atragerea unui centru R&D Ford Otosan

Următoarea mare miză a României: atragerea unui centru R&D Ford Otosan

de Adrian Mitrea

Un centru R&D Ford Otosan în Craiova este următoarea mare miză pentru industria auto din România, după mutările strategice din acest an, în care uzina a fost cumpărată de turci, iar Nokian (anvelope) a anunțat o investiție uriașă în Oradea. Turcii de la Ford Otosan spun că se gândesc la capabilități R&D (cercetare și dezvoltare) în România.

„Nu avem acum în plan R&D în România, dar suntem în discuții cu diverse entități locale. Știm că sunt universități foarte bune acolo și competențe bine sedimentate. Deci cercetăm și o asemenea oportunitate: cum să facem acea experiență – know-how – cât mai utilă. Suntem la nivelul în care vorbim despre asta intern (…)”, a declarat Alper Tekeli, șef de inginerie în cadrul Ford Otosan, responsabil de sisteme electrice, electronice și software.

El a făcut aceste declarații într-o discuție restrânsă cu mai mulți jurnaliști auto și de business din România.

Discuția a avut loc în timpul unei vizite a presei la Istanbul, organizată pentru a cunoaște noii proprietari ai Ford Craiova.

„În Craiova și alte regiuni din România sunt oameni foarte bine pregătiți. Spre exemplu securitate cibernetică. Am vorbit despre asta în una dintre întâlniri. Dar sunt și alte zone în care oamenii sunt foarte competenți. Suntem dornici să înțelegem cum să integrăm acest talent în ecosistemul nostru de lucru”, a explicat Alper Tekeli.

Ford Otosan în România

Declarația sa are o importanță majoră pentru dezvoltarea activităților Ford Otosan în România, respectiv Europa.

Dacă acum turcii sunt în faza de analiză este momentul ca România, prin reprezentanții săi de top la nivel de țară, să vină în sprijinul unei asemenea decizii favorabile.

Așadar, următoarea mare miză a României: atragerea unui centru R&D Ford Otosan.

Ford Otosan a preluat uzina Ford din Craiova începând cu al treilea trimestru din 2022. Concret, Ford of Europe a făcut un transfer de proprietate al uzinei din România către Ford Otosan. Tranzacția este de 575 + 140 milioane Euro. Fiindcă tranzacția a avut loc în interiorul unui grup de afaceri în care Ford este puternic implicat, operațiunea este numită „transfer de proprietate”, nu „vânzare” efectivă.

Ford Otosan este un joint venture dintre Ford Motor Company (41%) și Koç Holding A.Ş. (41%), restul de 18% dintre acțiuni fiind tranzacționabile pe piața liberă.

Din punctul de vedere al operațiunilor din România, uzina din Craiova va produce în continuare modelele EcoSport și Puma. Când EcoSport va ieși din producție, până la final de 2022, va rămâne doar autoturismul Puma în producție la Craiova.

Ford Puma electric, fabricat în România

Puma va avea și o variantă full electrică din 2024, care va fi produsă tot în România (cu tehnologie Ford Otosan). Sistemul de propulsie electric al modelului Puma va fi similar cu cel al modelelor Transit Courier și Tourneo Courier, care vor avea și ele variante electrice din 2024. Și aceste două modele din urmă vor fi fabricate în România.

Din punct de vedere financiar, tranzacția este de 575 + 140 milioane Euro. Suma este de aproximativ zece ori mai mult decât Ford a plătit pentru uzina din Craiova în 2008.

Cei 140 milioane Euro – „plată condiționată” – vor fi dați de Ford Otosan dacă anumite volume de producție și de vânzare sunt atinse.

Capacitatea de producție instalată a Ford Craiova este de 250.000 vehicule pe an. Acest lucru înseamnă că 250.000 unități este numărul maxim de unități care pot fi produse. În prezent producția efectivă este ușor sub acest plafon.

Planul cu transferul de propriete al uzinei Ford din Craiova a venit ca urmare a unei reorganizări globale a concernului Ford. Printre cele mai importante măsuri se numără crearea diviziei de mașini electrice, numită Model E, precum și divizia de vehicule comerciale, numită Ford Pro.


Lasa un comentariu