Acasa Eco Volkswagen ID.5 la drum lung: București-Lyon

Volkswagen ID.5 la drum lung: București-Lyon

de Adrian Mitrea

Volkswagen ID.5 la drum lung poate fi un partener plăcut, după cum am descoperit în călătoria din România (București) până în Franța (Lyon). Au fost peste 2.400 km, parcurși în trei zile. Scopul? Am participat, din partea României, la Connecting Europe Days, alături de Volkswagen și Renovatio e-charge.

Infrastructura de încărcare din România, Ungaria, Slovenia, Italia și Franța permite, iată, o călătorie atât de lungă. Am alimentat doar la Renovatio e-charge și IONITY.

Renovatio e-charge + IONITY = roaming

Un mare plus ține de faptul că serviciul Renovatio e-charge din România este interconectat cu IONITY și poți folosi o singură aplicație pentru încărcare: Renovatio e-charge, pe care-l folosești și în țară.

Doar că fix în zilele de dus spre Lyon a fost o problemă de roaming între cele două servicii, astfel că interconectarea n-a funcționat.

Iată, deci, un capitol unde mai e de lucru.

Volkswagen ID.5 la drum lung: 430 km autonomie reală

Mașina a avut mereu o autonomie reală de peste 400 km, indiferent cum am condus-o.

Cu un consum mediu de 17,9 kWh/100 km și o baterie de 77 kWh, Volkswagen ID.5 are o autonomie medie reală de 430 km – calcul realizat pe baza cifrelor obținute în călătoria București – Lyon.

Este, așadar, o mașină pretabilă și pentru drumuri lungi. Mai ales că pe lângă autonomia generoasă se încarcă și repede la stații puternice. ID.5 are nevoie de 45-60 de minute pentru un plin cu care să parcurgă încă 430 de kilometri.

De la 20% la 80% se încarcă în 20 de minute.

Connecting Europe Days 2022

Scopul călătoriei a fost să particip la Connecting Europe Days 2022, din partea României. A mai fost un echipaj care a venit cu un BMW i3.

Din mai multe țări europene au venit câte 1-2 mașini, cu 2-4 oameni.

Astfel, Comisia Europeană a strâns informații și feedback direct de la noi, oamenii care am condus până la Lyon diverse mașini electrice.

Cum București se află mai departe de Lyon decât Praga, Budapesta sau Ljubljana, echipajul nostru, cu Volkswagen ID.5, a parcus cei mai mulți kilometri. Acest lucru i-a atras atenția inclusiv Comisarului European pentru Transporturi, Adina Vălean.

România este o țară norocoasă pentru că are comisarul european pentru transporturi. Astfel, avem șansa ca vocile noastre să fie mai bine auzite. Adina Vălean a dat semne că înțelege:

  • Avem nevoie de mai multe stații.
  • Avem nevoie de stații mai rapide.
  • Avem nevoie de o interconectare mai bună între diversele rețele (servicii) de încărcare pentru mașini electrice.

Acestea sunt cele trei puncte nevralgice pe care le-am identificat în călătoria din București până la Lyon.

Din perspectiva costurilor, la un preț mediu de 3 Lei/1 kWh pe durata călătoriei, drumul a costat aproximativ 1.300 Lei. Am folosit o cantitate de 433 kWh pentru această deplasare.


9 comentarii

Snow 7 noiembrie 2022 - 18:52

As mai adauga: avem nevoie de o productie mult mai mare de energie electrica. Disponibila si ziua si noaptea si cand nu bate vantul, si iarna, si pe furtuna. Si avem nevoie de preturi ale electricitatii previzibile si pe care utilizatorii obisnuiti sa si le poata permite ! Desigur ca si masini electrice mai ieftine decat tancul ID 5 si cu parametri superiori (aici sperantele sunt cam pe duca ..) Altfel calatoria Dvs ramane un moft unic si inutil. Unic pentru ca nimeni nu o va repeta si inutil pentru ca nu ajuta pe nimeni la nimic.

Reply
Adrian Mitrea 8 noiembrie 2022 - 11:18

Un comentariu inutil, care nu ajută pe nimeni cu nimic. Sunt niște păreri și dorințe fără prea mare valoare pentru alții, ci doar pentru omul Snow.
Cine a venit să plece cu ceva din această călătorie a știut ce are de făcut. Cine nu, nu. E simplu.

Reply
Suciu Cristian 16 noiembrie 2022 - 03:17

tu traiesti din electromobilitate, eu traiesc din altceva.
La Sibiu daca nu aveam un id5 ci o masina mai accesibila probabil ca ajungeam cu 10% baterie si daca eram cu treaba si ma grabeam imi dadeam pumni in cap ca am dat 50k pe o masina pentru care trebuie sa pierd 2 ore prin Sibiu plimbandu-ma intre statii de incarcare cand cu o masina foarte curata si foarte ieftina (Dacia Logan pe GPL din fabrica) as fi putut da 14 k si ma ducea dus-intors de 2 ori fara sa opresc pentru alimentare.
Pentru astia care nu traiesc din promovarea EV si nici nu doresc sa se simta mai speciali prin ceea ce conduc din A in B mai e mult pana departe.
O intrebare totusi – pe vreme rece (-5 grade) si cu inca 150 kg in masina (copii si bagaje) mai poti ajunge cu id5 pana la Sibiu fara sa opresti la Rm Valcea?

Reply
Adrian Mitrea 16 noiembrie 2022 - 09:04

Mă bucur că știi din ce trăiesc eu, înseamnă că mă cunoști foarte bine. Mai bine ca ANAF-ul. Suntem bine.
Eu n-am ID.5, iar drumul București Sibiu l-am făcut cu tot de mașini. Inclusiv BMW i3 2016 cu baterie de 3 ori mai mică decât cea a lui ID.5. Inclusiv cu Nissan LEAF, inclusiv cu Volkswagen ID.3, Volkswagen e-up! și multe altele. Inclusiv Matiz 2007.
Te adaptezi la ce conduci.
Iar dacă nu te poți adapta și vorbești despre pumni în cap, o vizită la un medic de specialitate nu strică.
ID.5 este prea nou ca să fi fost condus de cineva iarna la -5 grade Celsius. Bănuiala mea este că ajunge, dar nu cu 33% baterie rămasă, ci probabil vreo 5-10%.
Oricum, dacă te oprești 10 minute pe traseul acesta destul de lung… nu cred că e o tragedie. Nu pentru mine.
Pentru oamenii cu pumni la cap recomand doctor, pastile, diesel, GPL și benzină.

Reply
Eugen 16 noiembrie 2022 - 08:50

comentariile critice nu s acceptate?!

Reply
Adrian Mitrea 16 noiembrie 2022 - 09:05

Desigur că sunt acceptate, dar de pe mailul acesta n-am primit decât această întrebare.
Aprobarea comentariilor o fac manual, tocmai pentru a menține un nivel de SPAM redus și o calitate bună a conversației (fie ea și critică).

Reply
Liviu 17 noiembrie 2022 - 00:08

Am condus ceva mașini electrice și efectul a fost să îmi doresc tot mai mult o mașină veche. Dar când m-am uitat la prețuri am înțeles că sunt mulți ca mine! Nici mașina actuală nu mă satisface, prea multă tehnologie, inițial mi-a plăcut dar tânjesc după un motor zgomotos, după schimbatul vitezelor, un condus nefiltrat și nealterat de sistemele de siguranță!

Reply
StM 28 noiembrie 2022 - 15:49

Suntem departe de momentul ala in care masinile electrice sa reprezinte singura modalitate de transport. Problemele sunt multiple, de la lipsa statiilor de incarcare pana la modul de organizare a oraselor la noi. Ne place sau nu, traim in cartiere dormitor, gandite asa pentru „oamenii muncii”, nu pentru eco mobilitate. Apoi, cu pretul energiei care tot creste, incepe sa devina scumpa alternativa electrica. Nu in ultimul rand, pretul de nou si autonomia. Si aici nu merg pe ideea ca nu se poate folosi masina electrica in afara orasului, insa parca e inca greu de acceptat sa merg cu 90 km/h pe autostrada de frica sa nu raman fara baterie, ca de incarcat….nu prea am cum. Fac o data la doua saptamani un drum de 388 km dus, din care o bucata pe autostrada. Dupa ce ai iesit de pe A2, pana si benzinariile sunt mult mai rare, max 4 pana la destinatie. Sa presupunem ca ar fi facute statii de incarcare acele benzinarii, mergem mai departe si spunem chiar ca vor fi de tip ionity. Cat ar trebui sa stau pe acolo in loc sa ma deplasez efectiv? Si cum ar trebui sa conduc pentru a fi sigur ca ajung? 40 km/h in localitate si 90 km/h in afara? Dar daca fac drumul asta iarna, cu zapada si temperaturi frecvente pe acolo de -10 grade Celsius, care va fi autonomia? In Bucuresti, in Militari unde stau eu, unde o incarc, daca statiile sunt pline de Dacia Spring nedeclarate in aplicatie sau uitate cu orele? Cum fac sa o incarc acasa, trag un cablu de la etajul 2 pana la parcare? Asta e situatia reala. Nu zic nimic de poluare sau altele, zic efectiv de zona de logistica. Iar daca discutam si de pretul de achizitie…atunci chiar am o problema. Prea multe compromisuri. Da, peste 10-20 de ani cand si tehnologia va evolua, atunci poate va renta. Acum insa ma multumesc cu hybrida…

Reply
Adrian Mitrea 28 noiembrie 2022 - 17:10

Salut!
Chiar apreciez timpul și energia petrecute să scrii un comentariu așa detaliat și argumentat.
Cu singuranță suntem departe de acel moment. Măcar 15 ani tot mai sunt.
Problema locuințelor tipice românești este exact așa cum o descrii. Iar mașina electrică va schimba foarte mult modul în care cumpărăm următoarea casă. Tot așa cum un loc de parcare a devenit indispensabil (pentru cine vrea să aibă mașină), tot așa vor deveni și punctele de încărcare. Prevăd scăderi de valoare rapide pentru locuințele care nu pot asigura parcare + încărcare.
Legat de ritmul de condus, ai văzut și în video, am și scris: am circulat mereu cu viteza maximă admisă pe tronsonul de drum pe care m-am aflat. Deci nu e cazul de rulat cu maximum 90 km/h la o mașină cu baterie așa mare, cum are ID.5. Sigur, cu cât bateria e mai mică, cu atât e cazul să faci economie.
Benzinăriile sunt rare, ai dreptate. Însă electricitatea e literalmemte peste tot.
Deci la un drum de 388 km pe sens, cu ID.5 ai ajunge la destinație fără să încarci pe undeva.
Cu alte mașini (cu baterii mai mici) ai avea nevoie să încarci circa 30 de minute la jumătatea drumului. Ceea ce iar nu mi se pare o tragedie.
Dar ai dreptate, pentru situațiile cumulate descrise de tine cea mai bună mașină este cea hibridă.

Reply

Lasa un comentariu