România frumoasă e mai aproape decât crezi: câteva ore de condus și câteva drumuri secundare te pot duce spre locuri despre care îți vine greu să crezi că există. Exact asta am făcut în proiectul CARS & ROADS, ediția 2021. Am lăsat în urmă Capitala sau orice altă formă de aglomerare urbană și am pornit să explorăm Transilvania, cu 7 SUV-uri ale momentului. Iată ce a ieșit.
Acest road trip este și o formă de test drive extins, ca număr de kilometri parcurși și varietate a drumurilor. În final rezultă concluzii despre aceste 7 SUV-uri din partea a 18 jurnaliști auto, fotografi și videografi. Avem, astfel, o imagine de ansamblu despre fiecare mașină – imagine conturată pe parcursul a aproape 2.000 de kilometri parcurși prin țară.
CARS & ROADS by Michelin este un proiect AUTOCRITICA, realizat cu sprijinul MOL, Nokia Mobile, Server Config și SYNLAB.
CARS & ROADS 2021: SUV-urile
În ordine alfabetică, să nu se supere nimeni. În spatele fiecărui nume de mașină este un link către raportul complet despre ea, publicat pe AUTOCRITICA – publicația care a creat proiectul CARS & ROADS și care a invitat 0-100.ro să ia parte la această aventură.
- BMW X7 xDrive40d
- DS 7 Crossback E-Tense
- Hyundai Tucson Hybrid
- KIA Sorento Hybrid
- Mazda CX-30 Skyactiv-X 100thAnniversary
- Mercedes-Benz GLB 250 4MATIC
- Suzuki Across
CARS & ROADS: Locurile
Toate rutele și destinațiile și restaurantele din CARS & ROADS 2021 au fost memorabile în felul lor, iar câteva dintre ele se remarcă în mod special.
Amfiteatrul Transilvania
Locul e surprinzător prin amplasare și calitatea detaliilor și serviciilor. Dacă nu știi de amplasament, nu ai cum să ajungi acolo din întâmplare. Drumul de acces e forestier, dar bine amenajat. Are însă câteva porțiuni care necesită fie o mașină cu gardă la sol mai înaltă, fie ceva pricepere suplimentară din partea șoferului. Cu mașinile din CARS & ROADS n-am avut probleme, toate fiind SUV-uri cu o gardă la sol suficientă, chiar dacă nu toate au tracțiune integrală. Din meniul lor mi-a rămas gândul la seva de mesteacăn, ceva ce n-am mai băut niciodată până atunci.
Meșendorf 65
În satul Meșendorf, comuna Bunești, județul Brașov se află acest loc de poveste numit Meșendorf 65. Adrian și Oana Udrea, proprietarii locului, au plecat din București pentru a se stabili într-un loc foarte puțin populat, dar cu istorie și potențial turistic.
Restaurantul funcționează doar cu rezervare și se se află într-un hambar cochet. Ideea occidentală de hambar, nu clasica dărăpănătură din fundul curții. Dacă Amfiteatrul Transilvania are un drum pe care n-ai de ce să treci (decât dacă mergi acolo), Meșendorf 65 e la stradă, dar nimic nu sugerează că în curtea aceea din sat se află ceva atât de cochet. Aici am mâncat ceea ce, modest, Oana numește prăjitură cu unt. E cel mai bun desert pe care l-am încercat vreodată în lumea asta mare. Și am călătorit ceva de prin 2008 încoace. Meșendorf 65 sunt renumiți mai degrabă pentru brânză, așa că dacă nu ești cu dulciurile, atunci poți merge liniștit pe ceva sărat.
Castelul Bethlen-Haller / Castelul Jidvei
Chiar dacă nu-ți place vinul, acasă la Jidvei, în Cetatea de Baltă, poți găsi mâncare bună și un castel impresionant, construit pe modelul celor de pe valea Loarei (Franța). Măcar pentru recondiționarea acestui castel Jidvei merită un toast sincer. Dincolo de producția și comercializarea de vin se află, iată, și o aplecare deosebită spre bun gust, turism și conservarea (+restaurarea) unor clădiri de patrimoniu foarte valoroase. Clădirea de față are în spate o istorie de aproape 400 de ani.
La fel de important este că acest castel se află în circuitul turistic și că Jidvei face eforturi deosebite pentru ca el să fie tot mai vizitat. Țin acolo în funcțiune un restaurant de nota 10 și câteva camere pentru cazare.
Huta Slavia
La Huta Slavia – un restaurant slovac rustic – am aflat că avem în România și așa ceva: o comunitate de slovaci. Nu doar Dunărea ne leagă, iată, de Slovacia, ci și această enclavă din zona Șinteu. În acest restaurant am întâlnit o varietate mare de mâncăruri de care n-am mai auzit niciodată. Deși ingredientele sunt familiare, combinațiile dintre ele sunt unice. Mi-au rămas în minte și-n papile: poleșneac, găluște cu varză, găluște cu brânză.
Acum, după ce ți-am captat atenția cu mâncăruri noi și locuri inedite din România, e timpul să-ți spun câteva cuvinte și despre mașini. Asemenea varietății culinare, tot cam așa sunt și SUV-urile din acest proiect: fiecare e bun în felul lui, fiecare are dezavantaje sale.
BMW X7 xDrive40d
X7 e cel mai mare BMW pe care-l poți cumpăra acum. Deși pare din alt film, ca dimensiuni, această mașină este trup și suflet un BMW adevărat. Mă rog, mai mult suflet. Fie că te afli la volanul unui Seria 3 sau al unui X7, vei regăsi aceeași esență BMW, dar scalată la niște cerințe mai mari: poate mai mulți copii, poate mai mult spirit de aventură. Aștept cu mare interes momentul în care BMW va produce autobuze. Sunt convins că se vor conduce impecabil.
Pe principiul parfumurilor, substanța BMW este aceeași, diferă doar dimensiunea ambalajului. Și X7 mai are efectul ăsta monolitic, de monument, de catedrală.
Gabaritul mare al lui X7 este intimidant la început, dar e o mașină la care m-am adaptat foarte rapid și pe care am perceput-o ca pe un hatchback uriaș. Atât de ușor, sigur și natural este condusul când te afli la volan. Dacă n-aș fi citit în fișa tehnică că are aproape 2,5 tone, nu mi-aș fi dat seama altfel.
Minusurile lui X7 fix de la dimensiuni i se trag: e o mașină greu de condus și parcat într-un oraș aglomerat, iar per total mașina cam mare pentru drumurile europene sau românești. Ocupă toată banda, e nevoie de mare atenție la condus.
DS 7 Crossback E-Tense
Acest SUV compact este o încercare reușită a francezilor de a atinge segmentul premium. DS 7 Crossback reușește să facă asta pe multe paliere: finisaje, design, funcționalitate, insonorizare, instalație audio, sistem de propulsie plug-in hybrid.
Premium înseamnă, însă, și tradiție, iar acest model n-are așa ceva în spate. N-are istoric premium. Și de aici și unele scăpări, cum ar fi de exemplu butucul expus, vizibil, din mânerul de la ușa șoferului. Nu deranjează cu nimic în afară de partea vizuală. Dar e genul de element care-ți spune că la noua marcă DS lipsește tradiția și consecvența în a rafina până și cele mai mici detalii.
E drept, farurile se aprind spectaculos, ceea ce sugerează că banii de design și cercetare – dezvoltare s-au dus totuși undeva. Premium sau nu, DS 7 Crossback E-Tense poate fi modelul de prefață al demult doritului premium franțuzesc.
Hyundai Tucson
Mă întrebam ce SUV compact poate apărea la orizont ca să scuture statuile lui Nissan Qashqai și ale Volkswagen Tiguan. Iată-l aici: noul Hyundai Tucson – o mașină completă, suprinzătoare, evoluată, silențioasă, economică.
E o mașină care se simte bine peste tot, asigură un confort nebănuit și a ajuns la un nivel tehnologic surprinzător. Spre exemplu are monitorizarea unghiurilor moarte cu camere video, iar când semnalizezi ți se afișează pe instrumentarul de bord (în loc de turometru sau vitezometru) imagini video din unghiul mort, ca nu cumva să fie ceva acolo. E doar un exemplu din multele tehnologii utile pe care noul Tucson le propune.
Minusurile sale țin de unele materiale, precum pielea de pe scaune. Pare un material ecologic care-mi lasă impresia că va îmbătrâni urât.
KIA Sorento Hybrid
Acest SUV flagship KIA e pentru familiști discreți, eventual americanofili. Designul are ceva din tipicul spartano-american. Aproape că amintește de Ford Mustang.
Iar în linie cu ceea ce brandul KIA ne-a obișnuit să ofere în pătura superioară de preț, și acest Sorento este (foarte) confortabil, ușor de condus, și spațios. E o mașină bună pentru familie sau pentru cineva care are mult de transportat.
Pe cât de mult excelează la spațiu și confort, pe atât dezamăgește la dinamică. Este o mașină pentru mers liniștit și la care software-ul cutiei de viteze automate ar merita un update.
Mazda CX-30
Această Mazda are un comportament accentuat de hatchback. Pare mai aproape de lumea lor decât de cea a SUV-urilor. Cu toate acestea oferă spațiu suficient pentru patru pasageri, finisaje foarte bune (mai ales pe echiparea 100th Anniversary) și un design memorabil.
E genul de mașină căreia îi place să fie condusă și te lasă s-o strunești tu pe ea, în limitele tale de pricepere. E ușoară, dar se simte grea. Adică masa e redusă, dar stă foarte bine înfiptă pe drum. Arată ca o mașină scumpă și se conduce ca o mașină scumpă. Cu toate că e cea mai accesibilă din cele șapte de aici.
Filosofia Jinba Ittai nu e degeaba la Mazda. Chiar e genul de mașină (și de marcă, per ansamblu) cu care șoferul poate dezvolta o relație profundă. Cu toate acestea, CX-30 are și minusuri: mult plastic negru lucios la interior, ușor zgâriabil, și cutii viteze automate demodate, de neluat în calcul. Bine că mașina de față e manuală.
Mercedes-Benz GLB 250 4MATIC
GLB, în versiunea lui 250 4MATIC, merge bine, merge tare și oferă o oarecare doză de masculinitate care mă face să mă gândesc la Clasa G. Finisajele sunt la nivel de Clasa C. Per total e un SUV premium compact și complet.
Păcătuiește la nivel de transmisie. Nu e nici prima și nici ultima dată când o mașină bună per total e penalizată de cutia de viteze care ar fi meritat un software mai bun.
Ciudat este că acest GLB merge mai bine la viteze mari, peste 100 km/h. Aproape că se simte ca un Porsche Macan – fratele lui din Stuttgart. Dar nu știe să meargă bine și la viteze mici, unde transmisia este nehotărâtă și mai scoate și zgomote tehnologice care te fac să crezi că e ceva stricat pe acolo.
Suzuki Across
Across e o surpriză de proporții: e bine compus ca mașină, e foarte spațios, consumă puțin și are autonomie destul de mare în mod pur electric (vreo 70 km, maximum).
Dacă-l iei pentru experiența de condus, performanță și pentru spațiu, nu dai greș. Este și cel mai puternic Suzuki de serie creat vreodată, ceea ce nu e puțin lucru.
Dar Across este tras în jos de unele finisaje ușor spartane, precum și de sistemul multimedia rudimentar. Ai putea să uiți că există și vei fi mai fericit.
Publicațiile care au luat parte la această experiență sunt 0-100.ro, 4×4 Wheels, Adevărul Auto, Auto Motor și Sport, CristianaOprea.ro, douălocuri.ro, lifenews.ro, Mașinistul, Shedrives.ro, Top Gear, turbomag.ro.